Roboți educaționali utilizați în activitățile de codare la vârsta preșcolară

Roboții educaționali sunt o variantă minunată pentru desfășurarea de activități STEM la vârsta preșcolară, ajutând cadrul didactic să creeze experiențe de învățare atractive, motivante și interactive care să dezvolte simțul de observație și orientare în spațiu al copiilor, logica, creativitatea, precum și competențele matematice ce țin de numerație.
În articol vom prezenta doi astfel de roboți utilizați cu succes de către copiii de la grupa mare în cadrul activității opționale de codare ce se desfășoară anul acesta la grupă în urma participării cadrului didactic la cursul Erasmus+ Making lessons more interesting by fun activities and ICT usage, furnizat de Cappadocia Education, în perioada 5-11 august 2022, curs în cadrul căruia am învățat să utilizez acești roboți, precum și alții.

Pentru activitățile de la grupă am ales un robot foarte simplu de operat, Code & Go Robot Mouse care se adresează copiilor peste 4 ani și un robot mai complex, Botley 2.0 care se adresează copiilor peste 5 ani, amândouă seturi fiind de la firma Learning Resources.

Colby, după numele din fabrică, sau Chiț, așa cum a fost botezat de către copii, vine însoțit de numeroase plăcuțe pătrate cu care se poate realiza table de deplasare, cu bucățica de cașcaval la care trebuie să ajungă, tuneluri și garduri cu ajutorul cărora se pot complica activitățile de codare, precum și cu plăcuțe cu săgeți ce pot fi utilizate pentru scrierea codului.

Pentru început am prezentat copiilor toate piesele setului de activitate și i-am familiarizat cu butoanele de comandă ale șoricelului (înainte, înapoi, dreapta, stânga, pornire, ștergere comenzi) și le-am cerut copiilor să programeze șoricelul pentru a parcurge trasee simple cu doar 2 direcții. Menționez că anterior acestei activității copiii au parcurs o serie de activități de codare pe covoraș, pe grilă, jocuri de codare astfel încât ei erau capabili să realizeze codul necesar programării șoricelului. Ei au trebuit să fie atenți la faptul că șoricelul merge doar în direcția în care este îndreptat nasul său și că, spre deosebire de activitățile de codare anterioare, roboțelul de întoarce pe același pătrat și apoi continuă deplasarea înainte sau înapoi. În cazul în care copilul nu a programat bine șoricelul (fie a greșit comenzile, fie nu a apăsat corespunzător tastele de comandă, fie a apăsat butonul de pornire înainte de a așeza șoricelul pe traseu), acesta nu va ajunge la cașcaval și nu se va auzi semnalul sonor, caz în care copilul poate apăsa tasta de ștergere pentru a anula comenzile și poate reprograma șoricelul până reușește.

După o primă activitate de acomodare a copiilor cu modul de operare al șoricelului, pentru că întreaga grupă a reușit să programeze robotul, am complicat activitatea adăugând garduri care opresc trecere pe un anumit drum și necesită soluții alternative. Tot pentru complicare se pot adăuga tuneluri, cerându-se copiilor să programeze șoricelul astfel încât acesta să ajungă la cașcaval trecând printr-un tunel, două etc.

În ceea ce privește robotul Botley 2.0, acesta are două moduri de operare, prin cod și urmând linia și vine însoțit de o multitudine de accesorii ca plăcuțe pătrate de deplasare, mingiuțe, conuri, cuburi. Roboțelului i se pot monta brațe astfel încât să poată duce un obiect, de exemplu o cariocă cu ajutorul căreia să poată desena. Botley are taste pentru programare înainte, înapoi, dreapta, stânga 45 grade, dreapta, stânga 90 grade, buton de pornire, dar și de ștergere. Butoanele dreapta, stânga 45 grade vor fi utile în traseele de tip labirint pe care Botley 2.0 le poate pargurge, dar și pentru trasarea pe coală mare a formelor geometrice, literelor, cifrelor. Spre deosebire de șoricel unde apăsând butonul de ștergere o data anulezi toate comenzile, în cazul lui Botley, fiecare apăsare pe butonul de ștergere șterge un singur pas de comandă, astfel încât trebuie să apeși pe tastă de atâtea ori câte săgeți ai în cod pentru a șterge programarea anterioară, nefiind nevoie să numeri comenzile pentru că telecomanda te anunță prin schimbarea sunetului când nu mai ai mișcări de șters. Tot diferit față de șoricel este și faptul cu butoanele de comandă ale roboțelului nu se află pe el, ci pe telecomandă.

Pentru început, am familiarizat copiii cu modul de operare al acestui robot și am desfășurat activități de codare similare celor desfășurate cu șoricelul, urmând ca, în viitor să încercăm și celelalte moduri de utilizare ale lui Botley 2.0. Prin modificarea traseelor, a roboților care arată diferit și se programează ușor diferit se adaugă diversitate și se menține interesul copiilor care exersează abilitățile de codare.

 

prof. Alexandra Ciocșan

Grădinița cu Program Prelungit Curcubeul Copilăriei, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.ciocsan

Articole asemănătoare