Repere pentru aplicarea la clasă a opționalului „Orașul natal”

În dezvoltarea interesului şi lărgirea orizontului de cunoaştere al elevilor, precum şi pentru trecerea de la abstract la concret, rolul important îl deţine mediul apropiat. Cunoaşterea orizontului local înseamnă pentru elevi, contactul direct cu natura, cu locurile de joacă, cu dealurile sau câmpiile care înconjoară localitatea, cu drumul ce duce la şcoală, sau la bunici- locuri dragi, care mai  târziu le vor trezi frumoase amintiri.

Opţionalul „Orașul natal” propune o tematică atractivă şi variată oferind de nenumărate ori posibilitatea de a părăsi spaţiul restrâns al sălii de clasă, în favoarea observării directe a naturii, a formelor de relief, a vegetaţiei  şi vieţuitoarelor specifice zonei.

Cunoştinţele dobândite de elevi  în cadrul acestui opţional, contribuie la întărirea fundamentului pe care se vor clădi mai târziu cunoştinţe despre geografia patriei. Prin activităţile şi temele propuse, elevii vor înţelege că au anumite obligaţii faţă de cadrul natural, faţă de cei care contribuie la înfrumuseţarea şi păstrarea frumuseţilor ţării.

Considerăm că pentru a înţelege cu adevărat geografia ţării, trebuie să se cunoască mai întâi caracteristicile locului natal, ale cărui elemente se regăsesc în sufletul fiecărui copil şi care trebuie scoase la lumină şi valorificate. Studiul opţionalului propus reprezintă deci un început pentru cunoaşterea ulterioară a judeţului şi apoi a ţării.

„Nu e numaidecât obligatoriu să te duci prea departe, dacă te plimbi, şi să fugi de oraşul tău, pe care de cele mai multe ori nici nu l-ai văzut…datoria fiecăruia este să-şi înveţe punctul pe care stă, oraşul în care trăieşte, ţara…”(Tudor Arghezi, Cu bastonul prin Bucureşti) .

Obiective cadru:

1. Dezvoltarea capacităţii de explorare a realităţii din mediul înconjurător apropiat;
2. Înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni specifici, în decrierea realităţii din mediul înconjurător;
3. Formarea şi dezvoltarea unui comportament de protejare şi conservare a mediului natural.

Printre activităţile de învăţare ce se pot derula în cadrul unui astfel de opţional, punctăm următoarele :

  • activităţi de observare a casei, grădinii, străzii;
  • drumeţii, excursii în localitate şi în împrejurimile localităţii;
  • identificarea formelor de relief;
  • realizare de desene, lucrări practice, machete cu elementele observate în mediul apropiat;
  • colecţii de plante, ierbare, insectare,recunoaşterea părţilor componente ale plantelor);
  • activităţi de observare a reţelei hidrogarfice din localitate – observarea debitului unui râu din localitate, în funcţie de anotimp, realizare de fotografii şi albume ;
  • vizionare de imagini cu aspecte din viaţa localităţii din trecut (aşezări, transport, ocupaţii, vestimentaţie);
    plantare de pomi şi flori fructiferi;
  • înregistrare de casete video/audio cu scenete, idei, sloganuri, „Oraşul nostru- cartea de vizită”.

Conținuturile învățării

a.Locul natal                                          -Aşezare.Vecini.
b.Elemente ale mediului natural            -Forme de relief:câmpii,lunci,dealuri,munţi
c.Apele din localitate                            -Ape curgătoare
-Ape stătătoare
d.Vegetaţia şi animalele din localitate  -Asemănări şi deosebiri  între plante şi animale
-Influenţa factorilor de mediu asupra florei şi faunei
e.Clima ţinutului natal                          -Modificări ale temperaturii în funcţie de anotimp
f.Locuitorii şi ocupaţiile lor                  – Activităţi specifice locuitorilor zonei
g.Puncte turistice din oraş                     -Naturale
-Monumente istorice
-Rezervaţii naturale
h.Transportul în localitate                     -Mijloace de transport în trecut şi prezent
i .Protejarea localităţii                         – Acţiuni care dăuneaza mediului natural
-Activităţi de protejare a localităţii.

Teme posibile

1. Casa şi strada mea.Cartierul.Emblema cartierului. Instituţii importante din oraş.
Emblema oraşului.
2. Câmpiile. Luncile. Dealuri. Munţi.
Influenţa fenomenelor naturale asupra reliefului local.
3. Apele oraşului în cele patru anotimpuri.
4. Zonele verzi,parcurile, pădurile locului natal.
Animale sălbatice specifice zonei.
Animale ocrotite de lege.
Animale de la grădina zoologică din localitate.
5.  Clima în oraşul meu.Înregistrarea temperaturii în  momente diferite ale zilei şi în cele patru anotimpuri.Calendarul naturii.
6. Naţionalităţi conlocuitoare.
Meseriile locuitorilor (specifice: minerit; tradiţionale: olărit, ţesut)
7. Monumente. Muzee. Lăcaşuri de cult. Curiozităţi ale naturii. Zone de agrement.
8. Transportul de ieri şi de azi în localitate

Modalități de evaluare:
–  Probe scrise:  texte, compuneri, scrisori
–  Probe practice: expoziţii de desene, fotografii, afişe, postere, pliante, portofolii.

Bibliografie
1. Bran, A., (2001) – Monografia judeţului Hunedoara, Ed. Matinal, Petroşani
2. Copilu, D., ( 2002) – Predare pe bază de obiective currilare de formare. E. D. P. Bucureşti
3. Iancu, M., (1982) – Elevi, să ne cunoaştem patria!, E.D.P. Bucureşti
4. Ilie, M., (1977) – Măreţia munţilor, Ed. Albatros, Bucureşti

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Florina Tendea

Școala Gimnazială Horea, Cloșca și Crișan, Brad (Hunedoara), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florina.tendea