Redactarea, ca formă de expresie personală și intelectuală, oferă oportunități valoroase pentru dezvoltarea competenței interculturale în rândul elevilor. Prin scris, elevii nu doar că își exprimă ideile, ci pot reflecta asupra propriei identități, pot descoperi alte perspective culturale și pot exersa empatia și gândirea critică în raport cu „celălalt”. În contextul orei de limba și literatura română, redactarea se poate transforma într-un instrument pedagogic de apropiere de valorile diversității, ale toleranței și ale dialogului intercultural, dacă este susținută de strategii didactice bine gândite și de un climat favorabil exprimării libere (Honor, 1996).
În acest articol, voi prezenta câteva activități specifice domeniului Redactare din programa de limba și literatura română pentru gimnaziu prin care se poate dezvolta competența interculturală.
Activitatea 1: Scrisoare către un prieten
Clasa a VIII-a
Obiective:
- Redactarea unei scrisori către un prieten care să conțină prezentarea unei tradiții/a unui obicei a/al unei țări cu o semnificație personală;
- Respectarea convențiilor specifice scrisorii;
- Inserarea în compunere a unei secvențe descriptive și a unei secvențe argumentative de câte minimum 30 de cuvinte fiecare;
- Cultivarea interesului și a respectului pentru alte culturi.
Descrierea activității:
a. Profesorul îi invită pe elevi să-și imagineze că au un prieten imaginar într-o altă țară (Grecia, Japonia, Maroc, Mexic etc. ) și li se solicită să redacteze o scrisoare de minimum 150 de cuvinte în care să prezinte o tradiție românească/un obicei românesc cu o semnificație importantă pentru ei (de exemplu: Paștele, Dragobetele, Sânzienele), incluzând o secvență descriptivă și una argumentativă, fiecare de minimum 30 de cuvinte. Data redactării scrisorii este la alegerea elevului.
b. Profesorul îi invită pe elevi să-și imagineze că în cadrul unui proiect Erasmus + au participat la activitatea interculturală „Tradiții din țara mea”, desfășurată în Cipru, alături de elevi din Spania, Franța, Turcia, Italia și Cipru. Cu această ocazie, elevii reprezentați ai fiecărei țări participante au prezentat tradiții din țara de proveniență. Li se cere elevilor să redacteze o scrisoare de minimum 150 de cuvinte, adresată unui prieten din România, în care să prezinte o tradiție dintr-una din cele cinci țări, care l-a impresionat, incluzând o secvență descriptivă și una argumentativă, fiecare de minimum 30 de cuvinte. Data redactării scrisorii este la alegerea elevului.
Evaluare:
Textul va fi evaluat având în vedere următoarele criterii: conținutul (redactarea unei scrisori către un prieten în care se prezintă o tradiție; respectarea convențiilor specifice unei scrisori (notarea locului și a datei, formula de adresare și formula de încheiere, stilul și limbajul adecvate relației cu destinatarul, utilizarea persoanei I, așezarea în pagină etc.); includerea în compunere a secvenței descriptive/argumentative cu respectarea regulilor specifice tiparului descriptiv/argumentativ și a limitei inferioare); redactarea (marcarea corectă a paragrafelor, coerența textului, proprietatea termenilor folosiți, corectitudinea gramaticală, claritatea ideilor exprimate, ortografia, respectarea normelor de punctuație, lizibilitatea).
Activitatea 2: Lumea prin ochii unui copil de departe
Clasa a VI-a
Obiective
- Identificarea într-un text dat a unor elemente specifice unei alte culturi (obiceiuri, tradiții, valori);
- Redactarea unui text narativ la persoana I care să aibă integrate elemente specifice unei alte culturi (obiceiuri, tradiții, valori).
Descrierea activității:
Pornind de la lectura cărții Eu sunt Malala, urmată de o dezbatere pe tema importanței dialogului intercultural, li se cere elevilor să redacteze un text narativ la persoana I, de minimum 150 de cuvinte, în care-și imagineze o zi din viața unui copil care a emigrat în România și să includă elemente de context cultural: limba necunoscută, mâncare diferită, sărbători necunoscute, reacții ale localnicilor etc.
Evaluare:
Textul va fi evaluat având în vedere următoarele criterii: conținutul (redactarea unui text narativ la persoana I în care se prezintă experiența unui copil migrant; respectarea structurii textului narativ, integrarea în text a minimum trei elemente specifice unei alte culturi); redactarea (marcarea corectă a paragrafelor, coerența textului, proprietatea termenilor folosiți, corectitudinea gramaticală, claritatea ideilor exprimate, ortografia, respectarea normelor de punctuație, lizibilitatea).
Activitatea 3: De ce este important să cunoaștem alte culturi?
Clasa a VIII-a
Obiective didactice:
- Formularea unei opinii despre importanța cunoașterii altor culturi;
- Prezentarea a două argumente care să susțină opinia formulată, folosind conectori potriviți;
- Valorificarea unor exemple interculturale relevante din lectură sau experiență personală.
- Enunțarea unei concluzii adecvate
Descrierea activității:
Elevii vor redacta un text argumentativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să susțină răspunsul la întrebarea De ce este important să cunoaștem alte culturi?, cu două argumente, valorificând experiența personală/de lectură. Activitatea va include: o scurtă discuție introductivă despre ce înseamnă cultura și diversitatea culturală, exemple de situații din viața reală în care contactul cu alte culturi a adus beneficii (călătorii, prietenii, media), redactarea propriu-zisă a textului (individual), o etapă de reflecție sau prezentare orală (opțional).
Evaluare:
Textul va fi evaluat având în vedere următoarele criterii: claritatea structurii argumentative (opinia, argumentele, concluzia); relevanța exemplelor din context intercultural; coerența și corectitudinea exprimării; exprimarea unei atitudini de respect față de alte culturi (evitarea stereotipurilor); originalitatea și implicarea personală.
Activitatea 4: Descoperă lumea prin ochi de copil: ghid turistic al țării/ orașului/ regiunii…
Clasa a VII-a
Obiective didactice:
- Redactarea unui text informativ-descriptiv despre o țară/o regiune/un oraș în vederea promovării culturale a acesteia/acestuia.
- Respectarea convențiilor specifice textului nonliterar;
- Cultivarea interesului și a respectului pentru valori culturale;
- Dezvoltarea conștiinței diversității etnice și culturale din România și din lume.
Descrierea activității:
Elevii aleg un loc real din România sau din lume unde trăiesc minorități (ex: Sulina, Covasna, Sicilia, Istanbul) și creează un ghid turistic digital individual/în echipă. Textul va include: o descriere a regiunii și comunității, identificarea a minimum patru elemente culturale specifice țării/orașului/regiunii; prezentarea elementelor culturale identificate; utilizarea limbajului vizual (imagini, hărți, elemente grafice).
Precizare:
Redactarea propriu-zisă a textului poate constituie o etapă a unui proiect digital care poate fi realizat individual sau în echipe în următoarele etape:
- Colectarea și organizarea informațiilor despre o țară/o regiune/un oraș (obiective turistice, tradiții, valori culturale și evenimente locale.
- Redactarea textelor informativ-descriptive și persuasivev respectând convențiile specifice unui astfel de text, clare, atractive și corecte din punct de vedere gramatical.
- Utilizarea limbajului vizual (imagini, hărți și elemente grafice) pentru a face broșura atractivă.
În cazul în care proiectul este realizat în echipe, prima etapă constă în stabilirea responsabilităților membrilor fiecărei echipe. Proiectul digital poate fi realizat cu ajutorul aplicației de pe platforma bookcreator.com/.
Evaluare:
Textul va fi evaluat având în vedere următoarele criterii: conținutul (descrierea regiunii și a comunității; identificarea a minimum patru elemente culturale specfice țării/orașului/regiunii; prezentarea elementelor culturale identificate; utilizarea limbajului vizual (imagini, hărți, elemente grafice); redactarea (marcarea corectă a paragrafelor, coerența textului, proprietatea termenilor folosiți, corectitudinea gramaticală, claritatea ideilor exprimate, ortografia, respectarea normelor de punctuație, lizibilitatea).
Activitate 5: Jurnal cultural – Postare de blog
Clasa a VII-a
Obiective didactice:
- Redactarea unei note de jurnal în care se prezintă o experiență prilejuită de participarea la un eveniment cultural;
- Includerea în text a unei secvențe descriptive cu respectarea regulilor de alcătuire a descrierii și a limitei indicate (minimum 30 de cuvinte);
- Includerea în text a unei secvențe explicative cu respectarea regulilor specifice tiparului explicativ și a limitei indicate (minimum 30 de cuvinte);
- Cultivarea interesului și a respectului pentru valori culturale.
Descrierea activității:
Elevii vor redacta o notă de jurnal, de minimum 150 de cuvinte, pentru o postare imaginară pe un blog intitulat „Jurnal cultural”, în care prezintă o experiență prilejuită de participarea la un eveniment cultural (Festivalul Internaţional de Teatru Pentru Publicul Tânăr Iași/FILIT (Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași)/Târg de carte/Târg de ceramică etc.), incluzând o secvență descriptivă și una explicativă de minimum 30 de cuvinte. Data redactării jurnalului este 20 octombrie 2025.
Evaluare:
Textul va fi evaluat având în vedere următoarele criterii: conținutul (redactarea unei note de jurnal în care se prezintă o experiență prilejuită de participarea la un eveniment cultural; respectarea trăsăturilor notei de jurnal, includerea în text a unei secvențe descriptive cu respectarea regulilor de alcătuire a descrierii și a limitei indicate (minimum 30 de cuvinte); includerea în text a unei secvențe explicative cu respectarea regulilor specifice tiparului explicativ și a limitei indicate (minimum 30 de cuvinte); redactarea (marcarea corectă a paragrafelor, coerența textului, proprietatea termenilor folosiți, corectitudinea gramaticală, claritatea ideilor exprimate, ortografia, respectarea normelor de punctuație, lizibilitatea).
Concluzii
În context intercultural, redactarea devine un instrument de exprimare a sinelui în raport cu alteritatea, dar și de creare a unor punți între spații culturale distincte. Elevii învață să comunice în scris idei, să argumenteze, să povestească sau să descrie situații care reflectă o lume plurală și diversă.
Activitățile propuse contribuie la: conștientizarea propriei identități culturale; deschiderea față de alte valori și obiceiuri; cultivarea empatiei, a toleranței, a flexibilității cognitivă; dezvoltarea capacității de comunicare în scris în contexte culturale variate.
Bibliografie
Honor, Monique, Enseigner et apprendre dans une classe multiculturelle, Chronique Sociale, Lyon, 1996
*** Profilul de formare al absolventului, aprobat prin ordinul ministrului educației naționale nr. 6731/28.11.2023
*** Programa școlară pentru disciplina Limba și literatura română, Clasele a V-a – a VIII-a, aprobată prin ordinul ministrului educației naționale nr. 3393 / 28.02.2017