Despre importanța parteneriatul cu familia s-au scris cărți valoroase și se vor scrie, de bună seamă, multe altele, și aceasta, deoarece, îndeosebi la vârstele mici, buna relaționare cu familia reprezintă condiția sine qua non a reușitei educaționale. Iar atunci când colaborarea cu familia se concretizează la final de an școlar cu un produs palpabil, deopotrivă cu încărcătură formativă/ formatoare, dar și afectivă, valoarea muncii în echipa grădiniță-familie este cu atât mai evidentă.
Despre un astfel de demers va fi articolul de față, mai exact, despre cum revista (cu ISSN și cu apariție anuală, de aici înainte) Jurnal de Buburuze, nr. 1 a reprezentat punctul terminus al proiectului de parteneriat educațional cu familia, în anul școlar 2021 2022.
Printre obiectivele propuse în cadrul proiectului, au figurat:
- potențarea abilităților de comunicare în cazul fiecărui actant al triadei preșcolar părinte educator atât individual, cât și ca grup;
- familiarizarea părinților cu aspectele specifice ale activității didactice cu preșcolarii;
- dezvoltarea, în cazul copiilor, a competențelor de lucru în echipă (preșcolar-părinte);
- exersarea de către copii a asumării unor responsabilități adecvate nivelului de vârstă și experienței de viață;
- consolidarea capacității preșcolarilor de comunicare expresivă, în relații copil-părinte; preșcolar coleg; preșcolar-grup de covârstnici;
- experimentarea prezentării orale, structurate și argumentate, a unui proiect despre pasiuni, în fața unui auditoriu cunoscut (grupul de covârstnici și părinții acestora).
Cu aceste coordonate bine așezate pe hârtie, și cum ziua de 15 mai este declarată Ziua Internațională a Familiei, am demarat la grupa mare, în perioada 16-20 mai 2022, activitatea Săptămâna porților deschise la Grupa Buburuzele – Spune-mi despre pasiunea ta!, demers realizat în colaborare – preșcolari, părinți și educatoarele grupei.
Părinții au fost informați despre oportunitatea de a prezenta în echipe – preșcolar-părinte pasiunea celui mic. În câteva cazuri, s-a dovedit că pasiunea copilului a coincis cu profesia (și pasiunea) părintelui, bunăoară, copilul unui tată violonist ne-a vorbit despre pasiunea sa, muzica. Provocarea fiecărei echipe a constat în aceea că împreună, copil și părinte, au documentat un proiect, pe care l-au însoțit cu material didactic adecvat preșcolarilor, prin care au convins auditoriul cu privire la ingredientele care au generat și întreținut o anume pasiune. S-a întocmit la nivelul grupei o programare, într-o ordine alfabetică, astfel că, patru echipe, formate dintr-un părinte (la alegere, mama sau tata)-copil s-au perindat timp de o săptămână, prin sala de grupă în săptămâna porților deschise, având la dispoziție 30-40 de minute pentru expunerea materialului rezultat în urma micro-cercetării realizate. Subiectele pasiunilor au fost absolut interesante, iar mijloacele de realizare la care au apelat părinții și copii au fost variate, surprinzătoare, fie că a fost vorba despre mici acrobații cu bicicleta în curtea grădiniței – în cazul preșcolarului pasionat de ciclism, fie demonstrații de gătit sau mini lecții de pian/vioară. În rândurile următoare mă voi opri la câteva subiecte ale prezentărilor, cu exemple din cadrul activităților.
Despre ciocolată… ne-au vorbit în echipă Andrei și mama sa. Materialele didactice cu care au venit la prezentare au fost: planșe, ilustrând diferite și neobișnuite – pentru copii – întrebuințări ale boabelor de cacao (de pildă, în domeniul cosmetic, pentru îngrijirea pielii); boabe de cacao c atare (gustate, pipăie, mirosite de cei mici, într-o secvență de învățare senzorială); variate sortimente de ciocolată – albă, cu lapte, neagră – gustate, de asemenea, comparativ, cu scopul de a identifica arome, a stabili texturi și a vota sortimentul cel mai apreciat de către cei prezenți. Costumația de ciocolatier a lui Andrei: bonetă și șorț în culoarea apreciatului desert, alături de informațiile bine documentate despre unde și cum cresc boabele de cacao, când sunt recoltate și cum se fabrică ciocolata, ne-au convins despre pasiunea sa… dulce.
Purtând haine de medic, Heinrich, în echipă cu tatăl său, ne-a vorbit despre corpul uman. Mulajele aduse au dat viață prezentării și le-au facilitat colegilor preșcolari înțelegerea poziției în corp și a rolului anumitor organe interne. La final, fiecare copil a avut prilejul să experimenteze funcționarea plămânilor, prin intermediul unui material didactic pregătit de echipă (Heinrich și tatăl său) pentru această ocazie.
Sintetizând, pasiunile ce au constituit subiectele prezentărilor din Săptămâna porților deschise – Spune-mi despre pasiunea ta! au avut legătură cu munca pompierilor; istoria jocului Lego; înot; dinozauri; pictură; limba germană și povești scrise în această limbă; fotbal; minunile vechi și noi ale lumii etc.
În săptămânile următoare, materialele realizate de către echipele de părinți și copii au fost selectate și inserate în revista Jurnal de Buburuze. Nr. 1, ISSN 2821 – 7047, cu apariție anuală. Așa cum apare scris în paginile revistei, scopul acesteia este de a reuni și disemina „în comunitate rezultatele unor microproiecte educaționale derulate în colaborare cu familiile preșcolarilor, în demersul denumit Săptămâna porților deschise”. Fiecare părinte și-a dorit să aibă propriul exemplar al acestui periodic, revista grupei, așadar, s-au tipărit un număr de reviste identic cu numărul preșcolarilor, plus un număr de 8 exemplare, ca depozit legal (revista având ISSN).
Valoarea formativă a proiectului este evidentă, fiecare aspect al acestuia conlucrând la atingerea obiectivelor propuse. Demersul, constând în prezentări în echipă, muncă de documentare prealabilă (preșcolari-părinți), discuții generate în grupul de preșcolari de informațiile împărtășite, conceperea, la final, din întreg materialul vehiculat, a unei reviste a grupei, a venit cu beneficii evidente. În oglinda documentului reglator Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani, unele dintre aceste beneficii ar fi: dezvoltarea psihomotricității; probarea de comportamente prosociale, de acceptare și de respectare a diversității; exersarea autoaprecierii pozitive, în diferite situații educaționale; potențarea autocontrolului și expresivității emoționale; activare și manifestare a potențialului creativ; exersarea ascultării active a unui mesaj, în vederea înțelegerii și receptării lui; dezvoltarea capacității de comunicare clară a unor idei, nevoi, curiozități, acțiuni, emoții proprii; experimentarea lucrului cu cartea etc.
La final, împărtășim câteva pagini din revista grupei mari, Buburuzele, pagini ce ilustrează aspecte ale proiectului Săptămâna porților deschise la grupa Buburuzele – Spune-mi despre pasiunea ta!
Bibliografie
• Butnaru, S. (2016). Parteneriatul cu familia în educația timpurie. În L. Stan (coord.), Educația timpurie. Probleme și soluții. Iași: Editura Polirom, pp. 104-116.
• Diac, G. (2016). Pregătirea copiilor pentru școală. În L. Stan (coord.), Educația timpurie. Probleme și soluții. Iași: Editura Polirom, pp. 56-66.
• Farcaș, G. (2016). Dezvoltarea comportamentelor de autonomie personală și socială. În L. Stan (coord.), Educația timpurie. Probleme și soluții. Iași: Editura Polirom, pp. 32-44.
• Ionescu, M. (coord.) (2010). Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani. București: Editura Vanemonde.
• Nastas, D. (2016). Dezvoltarea și educația timpurie a emoțiilor ce implică sinele. În L. Stan (coord.), Dezvoltarea copilului și educația timpurie. Iași: Editura Polirom, pp. 127-141.
• ***Curriculum pentru educația timpurie, aprobat prin OMEN nr. 4694/02.08.2019.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.