Provocările predării diferențiate a limbii engleze

Cadrul european comun de referință pentru limbi reprezintă un instrument orientativ al Consiliului Europei, care descrie competențele dobândite de persoanele care învață o limbă străină şi cuprinde șase niveluri de referință, utilizate în Europa pentru a înțelege competențele lingvistice şi anume comprehensiune, vorbit, scris.

  • Comprehensiune orală
  • Citit
  • Conversaţie
  • Exprimare scrisă
  • Scris

Pe cele şase nivele, 2 pentru începători, 2 pentru nivel intermediar şi 2 pentru nivel avansat, respectiv:

  • A1 – elementar – înţelegerea şi utilizarea unor expresii cotidiene foarte uzuale și fraze simple pentru nevoi imediate; prezentarea de sine şi a altor pesoane şi posibilitatea de adresare şi oferire de răspuns la expresii cotidiene uzuale și fraze simple pentru nevoi imediate; precum şi posibilitatea de comunicare în mod simplu dacă interlocutorul vorbește lent și clar.
  • A2 – pre-intermediar
  • B1 – intermediar
  • B2 – intermediar superior
  • C1 – avansat
  • C2 – experimentat – înţelegerea cu ușurință a tuturor informaţiilor audiate şi citite; sintetizarea de informații și argumente din diferite surse orale și scrise și posibilitatea de prezentare a acestora coerent și concis; precum şi posibilitatea de exprimare în mod spontan, extrem de fluent și precis, diferențiind nuanțe de sens fine chiar și în situații mai complexe.

Dacă în cazul unor cursuri de limbă engleză, urmate înafara şcolii, cursanţii pot fi grupaţi în funcţie de nivelul de limbă, în urma unor teste specifice, în grupe potrivite nevoilor de învăţare, la nivelul claselor pregătitoare – a XII-a profesorii se confruntă cu nivele diferite de limbă ale elevilor, lucru care poate îngreuna procesul de predare-învăţare a limbii engleze. Astfel, de cele mai multe ori, în calitate de profesor de limbă engleză am fost nevoită să lucrez diferenţiat la nivelul aceleiaşi clase, pentru a evita ca elevii avasaţi să se plafoneze sau ca elevii începători să nu acumuleze minimul de informaţii, în cadrul unei ore de curs.

Principalele provocări ale predării diferenţiate a limbii engleze la nivelul unei clase cu elevi de diferite niveluri de limbă sunt următoarele:

  • Unii elevi se plictisesc – de exemplu, dacă profesorul insistă foarte mult pe informaţii simple şi foarte uşoare, pentru a ajuta elevii începători, cei avasaţi îşi vor pierde interesul şi îşi vor găsi alte preocupări în timpul orei.
  • Unii elevi, deopotrivă, nu pot face faţă sarcinilor de lucru – de exmplu, dacă lucrăm la un nivel avansat cu elevii buni, elevii începători nu vor putea ţine pasul şi pot apărea frustrări şi adversiuni faţă de limba străină studiată.
  • Unii elevi nu acumulează informaţii noi, tocmai din cauza faptului că se plictisesc sau nu înţeleg mare lucru.

Există o serie de metode de predare a limbii engleze, în mod diferenţiat, la nivelul aceleiaşi clase de elevi, cu niveluri multiple de limbă străină:

  • Aşezarea strategică pe grupe ce cuprind elevi de niveluri de limbă similare sau apropiate, cu sarcini de lucru diferite pentru fiecare grupă, potrivit nivelului fiecăreia.
  • Aşezarea elevilor avansaţi în apropierea celor începători, pentru ca primii să-i poată ajuta pe cei din urmă.
  • Aşezarea elevilor în grupe mixte în funcţie de nivelul de limbă, cu o componenţă de 5 membri, de exemplu, pentru a se ajuta reciproc cu anumite sarcini de lucru.
  • Predarea în funcţie de stilurile de învăţare: auditiv, vizual, kinestezic, prin verbalizarea rară şi clară a informaţiei şi accentuarea termenilor importanţi şi prin repetarea acestora de mai multe ori, mai apoi prin notarea informaţiilor pe tablă şi prin oferirea unui suport vizual, utilizând obiecte din viaţa reală, de exemplu sau clipuri video.
  • Utilizarea jocurilor educative, care să necesite producerea de mesaje orale şi de preferinţă pe echipe, care să cuprindă elevi de diferite niveluri de limbă.
  • Oferirea de atenţie sporită elevilor începători, fără, însă, a-i neglija pe cei avansați sau intermediari.

În concluzie, predarea diferenţiată a limbii engleze la nivelul unei clase cu elevi de diferite niveluri de limbă presupune o serie de provocări şi nu este un lucru uşor, însă nu este imposibil de realizat, dacă urmăm o serie de paşi, ne informăm, suntem deschişi spre metode noi şi ne implicăm cu seriozitate în realizarea acestui demers pedagogic.

Bibliografie
1. europass.europa.eu/ro/common-european-framework-reference-language-skills
2. www.britishcouncil.ro/engleza/niveluri

 

prof. Alexandra Bercea

Liceul Tehnologic Anghel Saligny, Turț (Satu-Mare) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.bercea

Articole asemănătoare