Folosirea Internetului reprezintă un aspect important in educația copiilor atât pentru părinți, cât și pentru profesori, consilieri școlari, psihologi sau persoane care ocupă funcții de conducere în unitățile de învățământ. Internetul a devenit un subiect inconturnabil în zilele noastre și de aceea trebuie sa fim pregătiți să facem față provocărilor, instrumentelor digitale, aplicațiilor, dispozitivelor și tuturor aspectelor pe care le presupune folosirea Internetului contribuind astfel la îmbunătățirea experiențelor de predare-învățare.
Este necesar, în calitate de profesori, să ne actualizăm informațiile referitoare la educația digitală dar mai ales să reflectăm asupra tuturor problemelor care pot să apară când nu suntem suficient de pregătiți pentru a oferi suport si consiliere copiilor aflați în situații limită atunci când folosesc nepotrivit Internetul.
Un prim pas pe care îl putem face este de a participa la cursuri care să ne ofere posibilitatea de a afla care sunt nevoile nativilor digitali și care este rolul adulților în a asigura respectarea drepturilor copiilor în mediul digital. Situațiile problematice care apar în folosirea Internetului și a platformelor de social media pot fi dintre cele mai grave pentru că ele influențează în mod direct starea de bine a copiilor și nevoia lor de siguranță. Astfel de probleme sunt reprezentate de cyberbulling, de sexting, de răspândirea știrilor false sau de discursul instigator la ură. Pachetul de resurse propus de echipa Ora de net ne poate fi de ajutor atunci când trebuie sa abordăm problema bullingului sau a cyberbulling-ului la clasă. Indiferent despre provocarea întâlnită trebuie să le oferim sfaturile potrivite cum ar fi acela de a le explica consecințele pe termen lung. Unele probleme pot fi soluționate prin dezvoltarea unei politici la nivelul instituției de învățământ dar și prin apelul la specialiști atunci când gestionarea situației pare dificil de realizat.
O altă provocare a meseriei pe care o exercităm este timpul excesiv petrecut online care în anumite situații poate dăuna ireversibil educației și dezvoltării armonioase ale copiilor si adolescenților. Una dintre cele mai eficiente soluții pentru a scădea dependența de tehnologie este implicarea elevilor în activități practice și stimularea contactului cooperativ în crearea unei experiențe comune. Una dintre cele mai delicate situații problematice în contextul actual este reprezentată de discursul instigator la ură. Această problemă ne pune în situația de a reflecta la cât de sensibil este echilibrul între libertatea de exprimare si dreptul la viața privată, la reputație si demnitate si cât de important este sa îi îndemnăm pe elevi să promoveze toleranța și respectul față de cei de lângă noi.
Pe de ală parte, trebuie să amintim oportunitățile pe care ni le poate oferi folosirea Internetului. Ne putem reactualiza informațiile referitoare la competențele cheie si de evoluția acestora odată cu folosirea Internetului în procesul de predare. De asemenea, ne confruntăm cu o situație nouă, aceea de a-i sprijini pe elevi în crearea de conținut online pozitiv și de a-i consilia în ceea ce privește păstrarea integrității și a reputației online. Având în vedere contextul în care ne aflăm, predarea online și metodele de lucru pe care le folosim sunt alte puncte de interes asupra cărora trebuie să reflectăm deseori.
Parteneriatul școală-familie-comunitate este în zilele noastre un subiect foarte vehiculat dar din păcate, destul de dificil de realizat în termeni de stabilitate și consecvență. Siguranța online a copiilor ar trebui sa facă parte din centrele de interes ale acestui parteneriat și să încercăm, toți actorii sociali implicați în procesul de educație, să facem schimbări durabile care să marcheze în mod pozitiv dezvoltarea abilitaților de viață ale copiilor. În acest sens consider că este foarte important să colaborăm cu părinții dar și cu alți colegi și să implicăm copiii și adolescenții în acest proces colaborativ, utilizând abilitățile lor de a utiliza Internetul.
În loc de concluzie, aș dori sa accentuez importanța de a ne adapta provocărilor educației digitale și de a o include de în procesul de predare dar mai ales în cel de consiliere a tinerilor aflați în formare.