Provocarea clubului de robotică și dezvoltarea exploratorie la limba și literatura română

Pandemia de COVID-19 a afectat profund educaţia. Pentru învățământul preuniversitar transferul în mediul virtual al activităților s-a dovedit a fi mai mult decât o provocare pasageră, atât pentru profesori cât și pentru elevi. Această realitate, însă, nu a dezarmat și nici nu a șubrezit motivația nici a profesorilor și nici a elevilor, pentru a păstra calitatea actului educațional și a realiza un vis aparent irealizabil.

Bazați pe convingerea că toate au un început, că trebuie să faci singur ceea ce aștepți să facă alții, în anul 2021, un mic grup de elevi pasionați  au înființat Clubul de robotică în Colegiului Național George Barițiu. Membrii fondatori ai clubului de robotică CNGB – Roboworks, fac parte din clasa de  Profil real, Secția  informatică –  matematică, intensiv informatică, pe care am avut bucuria să o am în coordonare ca diriginte. O clasă cu un potențial extraordinar!

Chiar și în vremuri dificile, precum pandemia care, i-a privat de multe experiențe academice, au reușit să găsească resurse să-și îndeplinească un vis. Pasionații de robotică: Minteuan Horea,  Guțu Nicolas, Popovici Mihai, Rus Vlad, au adunat pe lângă ei colegi mai tineri și împreună cu elevul Munte Darius – elev de la profil uman, sțiințe – sociale, au convins că România poate să fie prezentă pentru prima dată în unul dintre cele mai de amploare concursuri internaționale de robotică pentru liceeni și studenți, organizat în Estonia. Concursul  ROBOTEX INTERNAȚIONAL  a reunit la Talin peste 2000 de participanți din mai mult de 50 de țări. Conducerea școlii le-a insuflat putere, suport emoțional și conștientizarea performanței extraordinare la care au ajuns; colegii lor, reprezentanții elevilor, au creat clipe de solidaritate în spirit barițist și de comunitate școlară unită.

Sponsorilor i-au încurajat și au făcut posibilă participarea în competiție.  Unul dintre sponsori – RMB Inter Auto Mercedes-Benz Cluj a invitat Clubul de robotică al Colegiului Național George Barițiu – „Roboworks” pentru a-și testa macheta realizată, printr-o demonstrație în debutul evenimentului care a marcat aniversarea de 30 de ani a RMB Inter Auto Cluj.

La tema Lumi fantastice, membri clubului de robotică și-au propus să-și surprindă colegii cu o viziune modernă asupra textelor literare clasice, alegând basmul ca text fantastic, și integrând în interpretarea acestuia, machetele lor de roboți. Activitatea pe care au creat-o a avut un succes deosebit:

Prima parte transpune un basm modern despre viața liceului, având ca hipotext Sarea în bucate;
A doua parte demască toate elementele de intertextualitate și apariția roboților, indispensabili vieții contemporane.
Aceeași poveste, spusă în două moduri diferite, atrage de la sine receptări diferite.

Doi prieteni, o fată și un băiat, ajung într-o zi în podul liceului, unde găsesc un loc plin de istorie. Printre teze și lucrări scrise de-a lungul timpului de cei care și-au trăit adolescența în liceul vechi de peste 90 de ani, descoperă o poveste despre despărțirea de liceu.

În timp ce fata citește, pe scenă apar personajele: Edubarex, un conducător puternic care se ține încă bine, deși era destul de bătrân și cele patru fiice ale lui, clasa a IX-a, clasa a X-a, clasa a XI-a, clasa a XII-a, (coronițe cu cifrele arabe). Întrebate de părintele lor cât de mult îl iubesc, primele trei dau răspunsuri potrivite, iar ultima și cea mai mare mărturisește o dragoste supremă manifestată prin faptul că plecarea ei spre alte împărății va fi posibilă fizic, sufletul ei rămânând alături de familie. Împăratul se înfurie, nu este atent la argumente și hotărăște să nu o mai vadă niciodată./ blestemul.  După zece ani fata se întoarce și îi spune împăratului că a descoperit cine dă valoare lumii: OMUL. Sufletul părintelui se liniștește văzând că fiica lui are asimilate toate valorile umane esențiale.

La încheierea poveștii, fata devine tristă, iar prietenul ei dezamăgit, amândoi ajungând la concluzia că basmul e patetic.

Băiatul, dorind să-și vadă prietena fericită, ia hotărârea să pătrundă în text. De data acesta băiatul citește basmul, iar pe scenă apare un robot – personaj, o proiecție a naratorului, care stopează vocea narativă, acolo unde este cazul, pentru a se adresa publicului și a puncta unele aspecte mai greu de lămurit în cazul unei reprezentații scenice. Schimbarea produsă are ca efect destinderea atmosferei, costumele, muzica, atitudinea actorilor este alta. Reluarea aceluiași text citit altfel demonstrează complexitatea textului postmodernist și a unei viziuni regizorale permisive.

Noutățile pe care le aduc membri clubului de robotică în  partea a doua sunt: Apariția robotului personaj; Dansul modern al fetelor/ claselor; Jocul pe calculator; Muzica electronică; Folosirea unor reclame și colaje 3D; Prezența dronelor; Identificarea autorilor citați în replici; Trimiterea directă la aspecte din viața curentă a liceului; Limbajul decupat din argoul elevilor.

Pe scurt, elevii s-au implicat admirabil, explorând tărâmuri de studiu fascinante, au realizat o activitate didactică inedită, punându-și în valoare pasiunile, stârnind curiozități și provocări colegilor, aspecte esențiale pentru optimizarea adaptării programei la limba și literatura română și dezvoltării personale a elevilor.

 

prof. Cristina Motocu

Colegiul Național George Barițiu, Cluj-Napoca (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.motocu

Articole asemănătoare