Proiectul „Innovate Your Dreams 2019” este un proiect de „STEM bazat pe STEM” cu scopul de a „descoperi” noi locuri de muncă, în contextul dezvoltării și accentuării rolului tehnologiei în transformarea lumii. În acest proiect au participat, în faza I, 2.000 de școli, profesori și peste 100.000 de elevi din 55 de țări de pe tot Globul Pământesc!
Proiectul „Innovate Your Dreams 2019″ își propune să îi ajute pe elevi să înțeleagă și să se pregătească pentru slujbele viitorului.
Proiectul se bazează pe o cercetare populară care a concluzionat că „65% dintre copiii care intră în ciclul primar astăzi vor ajunge în cele din urmă să lucreze în locuri de muncă complet noi care încă nu există”.
Pe parcursul proiectului, elevii cu vârsta cuprinsă între 7 și 16 ani vor învăța despre industriile care vor fi create în viitor și rolul tehnologiei în transformarea lumii. Proiectul va preda 3 din cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite (SDG) descrise în Agenda 2030 pentru Sustenabilitatea Dezvoltării (educație de calitate, energie accesibilă și curată, industrie, inovare și infrastructură).
Proiectul, care promovează viziunea STE(A)M și experiențele bazate pe STEM, s-a desfășurat pe parcursul a șapte săptămâni. În fiecare săptămână profesorii au primit sarcini ce au fost realizate cu elevii. Fondatorul proiectului este domnul educator Khurram Shehzad din Pakistan.
Totul a început ca o ploaie de vară…
În cadrul proiectului ” INNOVATE YOUR DREAMS – 2019” , plecând de la obiectivele stabilite, de la succesiunea activităților și cerințele echipei de proiect, am urmărit în prima etapă familiarizarea elevilor cu scopul și tema proiectului! Am prezentat elevilor, utilizând sursa de sprijin, lumea reală și plină de surprize pentru viitor! Am vizitat Atelierul de Robotică din școala noastră, am discutat cu echipa, am urmărit ” roboțelul” ( mișcări, sunet, componente)!
„Lăsăm imaginația să prindă aripi!” – acesta este motto-ul stabilit cu elevii. Am plecat de la discuții libere: – modul de a privi pozitiv și a depista nemulțumirile, neajunsurile și am ajuns la ” o avalanșă de idei”!:
- – ”OMUL trebuie să fie în centrul acțiunilor, pentru binele lui, pentru integrarea lui, pentru rezolvarea problemelor ce împiedică o dezvoltare armonioasă …
- – Am ” VISAT” … un viitor modern, cu multă speranță, cu oameni sănătoși, educați, cu tehnologii performante, cu joburi utile, eficiente și benefice!”
După discuțiile libere, schimbul de idei, păreri, am trecut la ” exprimarea viselor” prin culoare, imagine, structuri… Elevii au realizat planșe, au selectat de pe Internet imaginile în care își regăsesc visele, dorințele, libertățile. Au realizat colaje de fotografii ce reprezintă sentimente, vise, evoluție de la trecut, la prezent, spre viitor!
Ce-mi doresc în viitor?
– ”Medic – telemedicina; Profesor- interdisciplinar; Inginer de sisteme; IT-st; Cosmonaut;
– Pilot uman – să ajut la transferul „vieții” pe alte planete!
– Să cunosc extratereștrii și să construim o lume mai bună și mai frumoasă!”
Elevii au înțeles cât de important este „să-ți înveți creierul să creadă că totul este posibil!” Au fost încântați de ideea de a ”zbura” … ”Ce s-ar întâmpla cu un robot căruia i s-ar implanta un creier uman? Dar invers? Am fi mai fericiți, mai puternici?” ( toate acestea sunt secvențe din discuțiile purtate cu elevii în cadrul activităților).
Puterea gândului te poate duce oriunde, te face să uiți de bariere sau obstacole:
” Cei ce nu își pot schimba gândirea, nu pot schimba nimic!” ( G. Bernard Shaw).
Fiecare activitate a început cu un citat de încurajare și sprijin în ”cartografierea minții”!
– ”Jobul meu” pentru a remedia / rezolva problema!
Așa… au simțit copiii… ”viitorul trebuie să fie așa cum îl visezi! ” :
– TELEMEDICINĂ – INTERVENȚII MEDICALE PRIN SATELIT; Pacientul să nu necesite transportul în altă țară … prin drone, prin sateliți … operația, tratamentul … să fie realizate de medici internaționali, de cea mai înaltă calitate!;
– ajutor umanitar;
– salvarea și protejarea mamei și copilului;
– pace și colaborare;
– protejarea – reciclarea- naturii; ”LĂSAȚI NATURA ȘI OAMENII SĂ RESPIRE!” – mesajul unui copil;
– mașina zburătoare;
– nave cosmice de transport uman;
– ecologizarea vieții pe pământ – eliminarea poluării”;
– ”suntem singuri în univers?” ” îmi doresc să fiu cosmonaut …să caut viață pe alte planete!”
– ”profesor! un sistem ultramodern de studiu, de colaborare, de cercetare, de implicare!”
– ”Inventator! Mașina timpului – în cursă cu timpul!”
– ”Ambasador al păcii pe PĂMÂNT! Mesajul meu, ca AMBASADOR AL PĂCII: – –
– Fără arme,
– Fără discriminare,
– Fără violență,
– Fără ură,
– Să construim o lume nouă bazată pe respect, egalitate, prietenie, PACE și FERICIRE!”
„ÎMPREUNĂ PUTEM SCHIMBA VIITORUL!”
Am evaluat starea de spirit la finele activităților. Elevii și-au exprimat sentimentele prin mesaje, desene sau fotografii…! Toți am fost încântați și fericiți!
Proiectul este bazat pe comunicare și creativitate:
Ce este Comunicarea?
”Nepăsarea – o calitate, comunicarea – un capriciu.” Florin Mihalcea
Ce este creativitatea?
”Fantezia, imaginaţia şi creativitatea dau şarm existenţei.” Dominique Loreau
”Creativitatea este inteligența care se distrează!”
Toate sarcinile săptămânale, ale proiectului, includ activități care permit conexiuni cu lumea reală, implică utilizarea de noi resurse / aplicații pentru profesori și studenți. Am învățat împreună cu elevii mei să căutăm pentru a ne informa, să gândim, să visăm și să reprezentăm visurile și gândurile utilizând tehnologii modern!
Ne-am axat discuțiile pe obiectivele 2030:
1.Reducerea sărăciei severe
2.Realizarea accesului universal la educația primară
3.Promovarea egalității între sexe și afirmarea femeilor
4.Reducerea mortalității infantile
5.Asigurarea sustenabilității mediului
Elevii au plecat de la ideea eliminării diferențelor materiale, culturale, sociale, religioase … dintre clasele sociale existente, dintre țările, de Sud sau Nord sau Vest sau Est, GLOBULUI PĂMÂNTESC! Au fost combativi la idea că sănătatea copilului/ mamei/ omului este încă în pericol…
Au spus NU! – inegalităților dintre sărac și bogat, femeie și bărbat, copil alb și copil negru, lipsei accesului la educație, poluarea excesivă a mediului .
Ne-am întors în timp pentru a ajunge în prezent și a privi spre viitor ( evoluția tehnologiei și sursa de inspirație sau necesitatea):
– 1.De la zborul lin al păsărilor călătoare … la aparate de zbor ce se ridicau cel mult 100 m …la avioane, la nave spațiale !
Am discutat de Aurel Vlaicu, Traian Vuia, doi români ce au inventat primele aparate de zbor … visul lor era ” să zburăm ca păsările!”
– 2. De la roata( Homo Sapiens) olarului ( și astăzi există, este utilizată – ca tradiție – la modelarea vaselor de lut în localitățile Horezu, Oboga ,…) la roata electrică, roata matematică…!
– 3. De la telegraf …la telefon fix … mobil …la Fax … la GIPIES …la stații de comunicare în spațiu!
– 4. De la ”vraci” … la medicina modernă, aparatură tehnologizată, etc ).
Elevii au prezentat colaje ( utilizând Canva), desene și în Power Point – etapele necesității dezvoltării și evoluării tehnologiei !
Proiectul ” INNOVATE YOUR DREAMS 2019” a fost o reală provocare, o cartografiere a minții, util pentru viitor, cu rezultate remarcabile, cu multiple beneficii în dezvoltarea elevilor, profesorilor și a lumii!
Elevii și-au dezvoltat aptitudini: de empatie, de creativitate, de flexibilitate în prezentarea și soluționarea cerințelor, de analiză, de educație STEM, de utilizarea programelor STE(A)M, capacități imaginative de proiectare, gândire inventivă, învățarea pe proiecte în echipă.
Ca profesor, am dezvoltat abilități STE(A)M, am învățat că fiecare copil simte, gândește, visează în funcție de perceperea sa, de educația sa, de structura și interesele sale. Imaginația nu are limite!
Am finalizat acest mare și util proiect cu un bagaj important de cunoștințe, cu noi aptitudini, cu noi speranțe și am concluzionat că:” Un vis nu devine realitate prin magie, este nevoie de talent, muncă, educație și pasiune!”