Proiectul educativ Tradiție și interculturalitate în spațiile românesc, anglo-saxon și francofon

Elevii Liceului Particular nr. 1 din Bistrița, județul Neamț, au desfășurat luni, 20 decembrie 2022 activitatea „Crăciunul – diferențe culturale în plan european” din cadrul proiectului „Tradiție și interculturalitate în spațiile românesc, anglo-saxon și francofon”. Cu acest prilej, elevii de la clasele I-XII au prezentat PPT-uri și referate despre originea sărbătorii Crăciunului și despre modul cum s-au perpetuat în timp datinile și tradițiile, atât în spațiul românesc, cât și în cel anglo-saxon sau francofon. De asemenea, elevii au confecționat decorațiuni, ornamente, lucrări grafice, felicitări și au povestit legende cu tematica specifică acestei sărbători.

Proiectul „Tradiție și interculturalitate în spațiile românesc, anglo-saxon și francofon” își propune să evidențieze datini și tradiții specifice celor trei spații culturale, dar și diferențele dintre ele. Tradițiile și obiceiurile sunt adânc înrădăcinate în sufletul acestor trei culturi, românească, anglo-saxonă și francofonă, ele reprezentând piatra de temelie ce a ghidat nenumărate generații în păstrarea legăturii cu identitatea specifică fiecărui spațiu cultural.

După cum a evidențiat și poeta contemporană Valeria Mahok, un popor nu se poate forma, nu poate exista și dăinui din punct de vedere spiritual decât prin tradiții. Scopul păstrării tradițiilor și a obiceiurilor este de a transmite generațiilor următoare informații despre o anumită cultură. Tot ceea ce știm astăzi despre noi înșine și despre lumea în care trăim își are rădăcinile în tradițiile formate și păstrate de-a lungul veacurilor de diferite civilizații.

Ideea de interculturalitate vine în sprijinul elevilor, inducându-le acestora interesul, respectul și aprecierea diferitelor tipuri de tradiții din cele trei spații culturale mai sus amintite. Astfel, putem observa o varietate de tradiții existente în lumea de astăzi. Acestea variază de la tradițiile sociale la cele culturale, religioase, educaționale și spirituale. Datorită acestor tradiții, omul modern are un avantaj major față de predecesorii săi deoarece are deja cunoștințele și mijloacele tehnologice necesare pentru a transmite mai departe valorile care definesc spiritualitatea unui popor.

Ne-am propus în acest proiect să-i facem pe elevi conștienți de aceste tradiții și obiceiuri, învățându-i totodată să aprecieze moștenirea spirituală a celor trei spații culturale și motivându-i să descopere și să valorifice aceste tradiții atât de importante în formarea lor ca oameni.

Activitățile proiectului din acest an școlar se adresează elevilor de la clasele I-XII și se vor desfășura în incinta școlii prin prezentarea unor materiale video, referate, proiecte, lucrări grafice, desene, felicitări etc. fie fizic, fie prin intermediul tehnologiei, îmbinând astfel valorile trecutului cu cele ale prezentului. Sperăm astfel că prin intermediul activităților acestui proiect vom trezi elevilor interesul pentru lumea fascinantă a tradițiilor românești, anglo-saxone și francofone, stimulându-le imaginația și creativitatea în realizarea materialelor.

Rezultatele așteptate ale acestui proiect sunt: 1. Stimularea curiozității pentru descoperirea unor aspecte legate de tradiții și obiceiuri specifice spațiilor de cultură și civilizație românesc, anglo-saxon și francofon. 2. Stimularea și dezvoltarea creativității și a imaginației elevilor. 3. Utilizarea vocabularul specific temelor prezentate. 4. Acceptarea diferențelor dintre cele trei spații culturale. 5. Manifestarea flexibilității în cadrul schimbului de idei și în cadrul lucrului în echipă. 6. Realizarea unor activități practice, materiale video, referate, proiecte, lucrări grafice, desene, felicitări etc. pe temele puse în discuție.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt următoarele:
1.1. Să utilizeze mijloacele necesare pentru identificarea informațiilor necesare realizării proiectelor (internet, bibliotecă etc.).
1.2. Să selecteze informațiile necesare realizării proiectelor.
2.1. Să interpreteze informațiile legate de temele puse în discuție.
3.1. Să-și îmbogățească vocabularul cu termeni noi, specifici tematicii abordate.
4.1. Să accepte diferențele de cultură specifice diferitelor popoare/ civilizații.
4.2. Să-și îmbogățească bagajul de cultură generală cu informații legate de alte culturi/ civilizații.
5.1. Să accepte ideea diferențelor de opinii dintre colegi referitoare la manifestările culturale ale diferitelor popoare.
5.2. Să dovedească flexibilitate în ceea ce privește lucrul în echipă.
6.1. Să valorifice informațiile legate de temele puse în discuție în realizarea proiectelor.

Desfășurătorul activității:

1. 30 noiembrie/ 30th November/ 30ième Novembre – Sf. Andrei/ St. Andrew’s Day/ Le Saint André.

2. 25 decembrie/ 25th December/ 25ième Décembre – Sărbătoarea Crăciunului/ Christmas/ Le Noël.

3. 24 februarie/ 14th February/ 14ième Février – Dragobete/ St. Valentine’s Day/ Le Saint Valentin.

4. 1 martie/ 17th March/ 1er Mars – Mărțișorul/ St. Patrick’s Day/ La Fête des Grand-mères.

5. 8 martie/ 8th March/ 8ième Mars – Ziua Internațională a Femeii/ The Women’s Day/ La Fête des Femmes.

6. 9/16 aprilie/ 9th April/ 9ième Avril – Sărbătorile Pascale/ Easter/ Le Pâques.

7. 7 mai/ 19th March/ 28ième Mai ou 4ième Juin – Ziua Mamei/ Mother’s Day/ La Fête des Mères.

8. 2 iunie – Evaluarea proiectului.

 

prof. Nela-Ionela Balica

Liceul Particular Nr. 1, Bistrița (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nela.balica

Articole asemănătoare