Proiectul educațional „Lectura te face „M.A.R.E”. Studiu de caz

Proiectul județean „Lectura te face M.A.R.E” a fost dezvoltat și implementat de Asociația „Inițaitivă în Educație” în perioada martie-decembrie 2023, fiind unul din proiectele selectate la maratonul caritabil Timotion, ediția a IX-a.  Timotion este cel mai mare eveniment de alergare și strângere de fonduri din zona de vest a țării, organizat de Fundația Comunitară Timișoara și Asociația Alergotura, care urmărește să inspire comunitatea locală să sprijine și să se implice în proiecte dedicate comunității și să adopte un stil de viață sănătos în care alergarea este o opțiune.

I. Despre proiect

Proiectul dezvoltă competențele de literație în rândul elevilor, stimulează interesul și bucuria de a descoperi lumea prin universul cărților și creează contexte noi de învățare, asigurând accesul la educație copiilor din medii vulnerabile.

Proiectul și-a propus 3 arii de intervenție: realizarea unor ateliere educaționale de lectură pentru copii, formarea continua a cadrelor didactice și creșterea bazei materiale în școli și grădinițe prin dotarea acestora cu un fond de carte nou și atractiv.

II. Argument

Lectura reprezintă un aspect esențial în formarea copiilor și este deosebit de importantă, mai ales la vârste fragede. Lectura ne crește, ne formează și are capacitatea de a ne transforma. Lectura ne însoțește încă de la cele mai mici vârste și ne ajută să devenim „oameni mari”. Puterea lecturii ne permite să dezvoltăm competențele civice, gândirea critică, pune bazele mentalității, formează atitudinea față de învățare, dezvoltă abilitățile de (auto)reflecție, imaginația, puterea de creație.

Numele proiectului este de fapt un acronim care pornește de la modul în care lectura poate crește motivația pentru învățare (M), poate contribui la transformarea cititorilor în membri activi (A), responsabili (R) și empatici (E) ai comunității din care fac parte.

Experiența anterioară în implementarea proiectelor de lectură în mediul rural ne arată o realitate tristă. Mulți elevi au o situație financiară precară acasă și nu au șansa să citească nici măcar o carte. Pentru acești elevi și alții în situații similare, am propus amenajarea unui colț de lectură în școală.

Lectura este însă importantă și pentru preșcolari, care sunt de cele mai multe ori neglijați și pentru care nu se realizează biblioteci, deși studiile de specialitate demonstrează impactul lecturii în viața copiilor.

Conform raportului din 2020 al Grupului la Nivel Înalt în Domeniul Literației, la nivelul Europei, după România se mai află doar Albania. Pandemia a adâncit aceste probleme în parcursul educațional al copiilor. Lipsa accesului la educație, modalitatea de desfășurare a cursurilor online, lipsa exercițiului, a feedbackului constant și infrastructura tehnologică au pus piedici semnificative în creșterea gradului de alfabetizare.

Deși nu avem încă cifre care să măsoare impactul, specialiștii în educație formulează ipoteza că prioritățile mondiale ar trebui să se axeze pe dezvoltarea nivelului de literație și conștientizarea factorilor de decizie, a cadrelor didactice și a societății în totalitatea ei, în legătură cu importanța competențelor de literație ale elevilor și ale populației în general.

O mare parte din copiii care se află în ciclul primar nu au asimilat competențe de bază în citire și aritmetică, pierzând astfel cunoștințe semnificative pe care le-ar fi dobândit prin participarea la învățământul fizic. Prăpastia dintre copiii din mediul rural și urban s-a adâncit, iar inechitățile sociale s-au accentuat în comunitățile defavorizate. Chiar și rezultatele cercetărilor PISA din 2018 arată că nivelul analfabetismului funcțional în România este de 44%, cel mai ridicat din ultimii nouă ani.

În prezent, ne pregătim copiii pentru un viitor incert. Pentru a face față provocărilor unei lumi extrem de dinamice, copiii au nevoie să fie dotați cu instrumentele necesare, iar unul dintre acestea îl constituie nivelul de literație, competențele de literație fiind considerate competențe cheie.

Rezultatele elevilor depind și de modalitatea de predare și de abilitățile profesorilor. Felul în care profesorii predau are un impact ridicat asupra modului în care învață copiii. Conform studiilor din domeniu, calitatea predării are o influenţă mai mare asupra rezultatelor şcolare ale elevilor decât alţi factori precum climatul, conducerea şcolii, resursele materiale (Kyriakides & co, 2010).

Studiile OECD indică faptul că ţările care şi-au îmbunătăţit semnificativ performanţa la testările internaţionale în ultimii 10 ani au implementat politici speciale pentru a îmbunătăţi calitatea personalului din învăţământ (Coaliţia pentru Educaţie).

Pornind de la aceste observaţii faptice şi statistice, inEDU îşi propune să investească în resursa umană şi în formarea unor profesori competenţi, cu mentalitate deschisă şi adaptată contextului actual din educaţia românească pentru a putea sprijini copiii în achizițiile necesare și dezvoltarea lor benefică și armonioasă.

III. Rezultatele obținute

În cadrul proiectului „Lectura te face M.A.R.E” ne-am propus organizarea a 10 ateliere de lectură în perioada martie-noiembrie 2023. Atelierele au fost deschise atât pentru copiii din medii defavorizate, sociale, rurale, vulnerabile, cât și pentru copiii fără aceste provocări.
În cadrul proiectului am depășit numărul de ateliere organizate, realizând 15 activități pentru copii, din care 50% în afara Timișoarei în localitățile: Sânnicolau Mare, Jimbolia, Otelec, Cernăteaz, Cenad, Pesac și Iohanisfeld.

Atelierele de lectură au fost de cele mai multe ori combinate cu alte activități creative sau STEAM, astfel încât povestea a reprezentat contextul prin care copiii și-au dezvoltate și abilitățile motrice, creativitatea sau au exersat munca în echipă și comunicarea.
Obiectivul 1: Participarea a minimum 250 de copii din județul Timiș la 10 de ateliere non-formale de lectură a fost și el depășit. La atelierele de lectură au participat aprox. 350 de elevi și 50 de preșcolari.

Atelierele s-au desfășurat în școli, la sediul organizației sau în aer liber. În cadrul proiectului au fost stabilite parteneriate noi și colaborări care au continuat ulterior să aducă beneficii comunității.

A fost asigurat accesul pentru 120 de cadre didactice la activități de formare profesională sub forma unor ateliere care vizează abilitarea acestora pentru susținerea unui demers didactic care conduce la dezvoltarea competențelor de literație la elev.

În prima săptămână de activitate școlară din anul 2024, a fost dotată grădinița din Pesac cu un fond nou de carte. 80 de cărți au adus bucurie micuților care au asistat la o activitate de lectură special realizată de scriitoarea Anda Sescu.

Au mai fost atinse următoarele obiective:

  • Realizarea a 50 de resurse educaționale deschise, din care 20 de povești noi în cadrul podcastului „Cufărul cu povești”, care susțin implementarea activităților propuse în proiect și completează cărțile selectate în biblioteca călătoare și în podcastul „Cufărul cu povești”;
  • Asigurarea accesului pentru minimum 100 de copii din 4 clase primare la biblioteca „Cufărul călător”;
  • Amenajarea a două colțuri de lectură în două școli din mediul rural pentru elevii acesteia.

Materialele realizate pot fi accesate pe site-ul www.inedu.ro

 

prof. Andrada Mazilu

Liceul Teoretic Nikolaus Lenau, Timișoara (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/andrada.sorca

Articole asemănătoare