Într-un sistem educațional în continuă adaptare, provocarea majoră rămâne atragerea elevilor către lectură într-un mod care să răspundă nevoilor, preocupărilor și specificului generației lor. Proiectul educațional „Cu personajele la târgul de carte” vine ca un răspuns inovator la această nevoie, oferind o abordare ludică, interactivă și interdisciplinară a literaturii, menită să redea lectura tinerilor, drept o experiență vie, actuală și formativă.
Acest demers își propune să transforme lectura într-un act de comunicare autentic, în care elevii nu sunt doar consumatori pasivi, ci creatori și promotori culturali. Ideea centrală a proiectului constă în organizarea unui târg de carte tematic, în cadrul căruia elevii își asumă rolul unor personaje literare cunoscute din literatura română, care recomandă cărți contemporane pentru adolescenți. Astfel, elevii intră în pielea personajelor și, prin replici, standuri tematice și provocări literare, promovează titluri relevante, actuale, care tratează teme de interes pentru liceeni.
Dimensiunea formativă a acestui demers este deosebit de valoroasă. Elevii dezvoltă competențe esențiale pentru secolul XXI: comunicare orală și scrisă, argumentare, creativitate, gândire critică, abilități organizatorice, spirit de echipă și inițiativă. De asemenea, se încurajează autonomia în învățare și implicarea civică prin activități în care elevul are un rol activ, nu doar de receptare, ci și de transmitere a unui mesaj cultural. Participarea lor la promovarea cărților transformă lectura într-un act de angajament personal și social.
Proiectul are și o importantă componentă interdisciplinară, întrucât valorifică conținuturi din limba și literatura română, arte vizuale (prin amenajarea standurilor), educație media și digitală (prin promovare în social media), istorie (prin contextualizarea personajelor) și chiar educație antreprenorială (prin jocul de rol legat de vânzare, marketing și relația cu publicul). Astfel, elevii înțeleg literatura ca parte dintr-un ecosistem educațional mai larg, în care disciplinele se sprijină reciproc pentru a construi învățarea semnificativă.
Prin alegerea literaturii române contemporane, proiectul aduce în atenția adolescenților teme actuale – identitate, familie, apartenență, sensul vieții – și oferă exemple de autori accesibili, cu care se pot identifica. Așadar, târgul devine și o platformă de dialog între generații literare, între elevi și cărțile scrise pentru ei.
Evenimentul propus este un exercițiu de creativitate, colaborare și reflecție asupra rolului lecturii în formarea personalității. Este un demers educativ care reîmprietenește tinerii cu lectura, oferindu-le ocazia să-și descopere vocea, curajul de a vorbi în public, dar și bucuria de a citi. Activitățile se constituie într-un proiect cu impact real și cu potențial de a deveni tradiție.
Scopul proiectului este de a aduce literatura mai aproape de adolescenți printr-un târg de carte tematic, în care elevii devin personaje literare și promovează cărți contemporane relevante pentru generația lor, încurajând lectura ca parte esențială din formarea personală, intelectuală și emoțională.
Obiectivele generale ale proiectului au vizat promovarea lecturii în rândul elevilor de liceu prin metode inovative și implicare directă; dezvoltarea competențelor de comunicare, argumentare și gândire critică; formarea unui comportament cultural activ în rândul adolescenților.
Prima etapă a proiectului a avut loc în luna februarie a anului 2025 și a fost una de documentare și selecție de personaje și titluri din literatura română contemporană (sec. XXI), în cadrul căreia elevii au lecturat fragmente din operele autorilor români contemporani recomandați pentru adolescenți (clasele IX–XII), precum Ioana Pârvulescu, Lavinia Braniște, Radu Vancu, Simona Antonescu, Dan Lungu, Cecilia Ștefănescu etc., și au ales personaje din literatura clasică pentru a deveni „ambasadori ai lecturii” la târg.
Cea de-a doua etapă intitulată „Personajele promovează lectura” s-a desfășurat în luna martie și a constat în etapele pregătitoare ale standurilor tematice. Elevii au avut de pregătit prezentarea personajului ales (costum, decor, replici, slogan), de selectat cărți românești contemporane care vor fi recomandate, de scris fișele de prezentare și de conceput provocări interactive (jocuri de rol, quiz-uri, pitch-uri de carte, scenete scurte etc.). Activitatea a inclus și redactarea conținutului pentru catalogul literar și repetiții pentru ziua evenimentului.
Etapa a treia-A3 din luna aprilie a inclus activități de promovare și comunicare. Elevii au realizat materiale de promovare (afișe, flyere, postări sociale, clipuri scurte video cu personajele care invită la lectură), pe care le-au distribuit fizic și online. S-au creat campanii pe rețelele de socializare ale școlii. Un grup de elevi-jurnaliști a pregătit interviuri.
A patra etapă a proiectului-A4 din luna mai a constat în organizarea târgului tematic „Cu personajele la târgul de carte”.Evenimentul central al proiectului s-a derulat după ideea că fiecare personaj promovează cărți contemporane către vizitatori, prin interacțiune directă, replici creative și activități interactive. S-au organizat și ateliere de creație (scriere final alternativ, desenarea copertei, minirecenzie), spații de relaxare și lectură, precum și lansări simbolice de carte. S-au propus provocări interactive: „Rescrie finalul”, „Citește și convinge!”, „Recunoaște personajul’’ .
În etapa finală de reflecție și diseminare s-au colectat impresii de la participanți prin jurnale de lectură și chestionare. A fost creată o galerie foto-video și un articol post-eveniment pe site-ul școlii. S-au oferit diplome și s-a organizat un moment festiv de încheiere, cu premierea celor mai apreciate personaje, standuri și activități.
Grupul țintă căruia i s-a adresat proiectul a inclus beneficiari direcți – elevi din învățământ liceal, clasele IX-XII și învățământ profesional din interiorul comunității școlare a instituției; beneficiari indirecți – profesori din toate ariile curriculare, părinți, comunitatea locală. Elevii implicați au fost în număr de 50.
Ca rezultate așteptate în urma desfășurării activităților, s-a urmărit creșterea interesului pentru lectură în rândul elevilor; îmbunătățirea abilităților de comunicare și argumentare; crearea unei culturi a colaborării și implicării în activități extracurriculare; formarea unor obiceiuri de lectură și explorare a literaturii române actuale; consolidarea legăturii dintre școală și comunitate prin educație culturală.
Proiectul „Cu personajele la târgul de carte” a contribuit semnificativ la construirea unei școli incluzive, în care fiecare elev își găsește locul, vocea și rolul propriu. Activitățile variate și accesibile au permis implicarea tuturor elevilor, indiferent de nivelul de pregătire, abilități sau stiluri de învățare, oferind fiecărui participant șansa de a se exprima și de a-și valorifica potențialul. Prin colaborare, comunicare și diversitatea sarcinilor propuse, proiectul a creat un mediu educațional deschis, care a încurajat acceptarea diferențelor și a promovat egalitatea de șanse. Astfel, demersul a consolidat spiritul unei școli moderne, care îmbrățișează diversitatea și oferă tuturor elevilor oportunitatea de a se implica activ în viața culturală și educațională a comunității.