Proiect eTwinning: ”Kids Arts Adventures”

Proiectul eTwinning Kids Arts Adventures  s-a desfășurat pe parcursul anului școlar 2019-2020 și s-a adresat elevilor din ciclul primar, cu vârstele cuprinse între7 și 11 ani. Au participat peste 71 de elevi și 29 de profesori din Turcia, România, Italia, Portugalia, Slovenia și Polonia.

Proiectul a avut drept scop diversificarea experiențelor de învățare ale copiilor prin implicarea lor lunară în diverse  ateliere de lucru creative și colaborative, specifice diverselor arii curriculare: Știinte, Tehnologii, Arte Vizuale, Științele Naturii, Om și Societate., etc Proiectul a reprezentat o incursiune aventuroasă în lumea copilăriei creative și digitalizate.

Lunar, s-au desfășurat ateliere de lucru din diverse arii curiculare, dezvoltând o artă sau o tehnică de lucru, toate  având ca numitor comun creativitatea. S-a realizat câte un produs comun al fiecărui atelier: o carte digitală, un video, o expoziție virtuală, folosind instrumentele Web 2.0.

În luna septembrie, profesorii parteneri au realizat individual postere și logo-uri  reprezentative pentru proiect și, de asemenea, a fost prezentată grupa de elevi implicată în proiect.

În luna octombrie, s-a desfășurat  primul atelier creativ cu prilejul Săptămânii Internaționale a Codării. Profesorii au inițiat evenimente specifice codării, iar elevii au realizat diverse fișe de lucru cu șiruri și modele geometrice, configurate cu ajutorul liniilor frânte, oblice și înclinate. Deși, inițial, fișele au cuprins modele favorite, apoi au fost colorate după preferință,  a urmat apoi etapa creării unui model propriu, după imaginație și preferință geometrică. Cu lucrările individuale  ale tuturor elevilor s-a realizat o carte digitală cu ajutorul aplicației Web 2.0 Storyjumper.

În luna noiembrie, elevii au desfășurat atelierul cu materiale din natură. Fiecare clasă parteneră a scris o poveste proprie, pe care a reprezentat-o în colaje cu materiale din natură. Personajele poveștilor au fost create din pietricele de diverse mărimi și culori, crenguțe de brad, conuri de brad, scoici, frunze uscate de diverse culori,etc. Poveștile au fost prezentate prin intermediul  Web 2.0  Padle. La acest  workshop elevii au putut colabora, au lucrat în echipă, iar ideea fiecărui elev s-a concretizat prin realizarea unei secvențe a povestirii.
În luna decembrie am desfășurat un atelier creativ de reciclare. Dintr-un singur tip de material reciclat, elevii au realizat un obiect handmade folositor. Folosind doar năsturei, prin tehnica Button Art elevii mei au realizat diverse tablouri decorative. Și-au scris inițiala numelui, au realizat inimioare și cuvinte reprezentative.

În luna ianuarie, am desfășurat un atelier creativ prin tehnica colajului. Folosind inimioare din hârtie, de diverse culori, elevii și-au exprimat emoțiile și sentimentele față de o persoană dragă, realizând colaje expresive.
În luna februarie au desfășurat un atelier de artă teatrală. Elevii s-au costumat într-un    personaj favorit dintr-o pictură celebră, mimând expresivitatea. Astfel, elevii s-au familiarizat cu tehnici specifice artei teatrale, aceea de animarea unui personaj celebru. La finalul atelierului s-a realizat o expoziție virtuală cu toate personaje „însuflețite”.

În luna martie, am desfășurat atelier creativ de modă. Din materiale textile reciclabile, elevele mele au realizat diverse tipuri de rochițe și fustițe pentru păpușile lor favorite. Astfel , s-au familiarizat cu operațiile de lucru specifice croitoriei: decuparea unui șablon, transcripția lui pe materialul de lucru, croirea materialului, coaserea, tighelarea manuală, formarea pliurilor, asamblarea și finisarea. Atelierul a avut un impact deosebit și a reușit să genereze o imensă emulație și o dorință de crearea unei piese de vestimentație în miniatură, perfecte și atrăgătoare.

Situația pandemică a impus organizarea ultimului atelier de acasă. Fiecare elev a realizat ședințe foto cu activitățile preferate desfășurate în timpul pandemiei în casă, în familie sau  în curte, cu frații sau ceilalți membrii ai familiei, cu animalele de companie sau cu jocurile și jucăriile preferate. Fiecare și-a reprezentat  activitatea favorită de petrecere a timpului liber, fie prin joc constructiv, fie prin joc ludic.

Atelierele desfășurate în cadrul acestui proiect au vizat dezvoltarea abilităților socio-emoționale, a încrederii în sine, a capacității de colaborare și a lucrului în echipă. Chiar dacă au lucrat individual, elevii și-au dezvoltat atât abilitățile practice, motricitatea fină, cât și gândirea creativă. Prin aceeași tehnică de lucru și folosind aceleași materiale, elevii au dovedit ingeniozitate, creând obiecte utile, diverse și expresive.

Combinând desenul cu geometria, materialele naturale cu literatura, materialele reciclabile cu design-ul vestimentar, elevii au reuși să-și dezvolte creativitatea literară, creativitatea tehnologică, gândirea cognitivă și matematica distractivă, dezvoltându-și și  consolidându-și astfel abilitățile profesionale, necesare în viața reală.

Experiența dobândită în cadrul acestui proiect, reprezentată prin numeroasele produselor finale ale proiectului,  a validat încă o dată mirifica lume copilăriei, ca izvor de creativitate și inspirație.

 

prof. Florentina Vârtosu-Toma

Palatul Copiilor Adrian Băran, Slatina (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florentina.vartosutoma

Articole asemănătoare