Tot mai des se întâlnește și se vorbește despre literație. Literația este acea abilitatea de a identifica, înțelege și exprima sentimente, opinii atât verbal cât și în scris. Dezvoltarea literației începe în familie, din primii ani de viață ai copilului. Pentru a progresa în dezvoltarea competențelor de literație la școală, este important ca elevul să fi dobândit din familie o înțelegere de bază a valorii și scopului citit-scrisului, dar să fi avut și modele de adulți care citesc și scriu.
Totul a prins viață când am accesat pe o rețea de socializare Școli cu ScLipici, program susținut de Fundația Noi Orizonturi. Programul Școli cu ScLipici este un program de dezvoltare a literației timpurii creat special pentru copiii din învățământul primar care nu citesc la nivel corespunzător clasei, nu au frecventat grădinița regulat, iar adulții nu pot să exerseze cu ei citit-scrisul.
Astfel, în anul școlar 2022-2023 am aderat la programul Toți copiii citesc – Start bun clasa pregătitoare. Programul a început prin evaluarea copiilor, respectând fișele de evaluare primite. Am folosit un instrument de evaluare a literației emergente cu care scorul maxim posibil de atins de un copil este de 143 de puncte. Ce învață sau ce ar putea ști un copil de clasă pregătitoare la început de drum? Învață ce este o carte, să se orienteze în carte, află modul în care o răsfoim, citim textul, nu imaginea, citim de la stânga la dreapta și de sus în jos, află ce este un cuvânt, cum arată o literă, ce sunt semnele care apar în textul scris și nu sunt litere. Copiii care nu au frecventat grădinița nu au de unde să știe aceste lucruri, dar unii le știu din grădiniță sau din familie. Am constatat că, în aceeași clasă pregătitoare, am găsit copii cu scoruri de 10 și 76 de puncte.
Dacă se dorește ca toți copiii să citească și să scrie până la finalul ciclului primar, este nevoie să acordăm mai multă atenție copiilor cu un start mai lent pentru a-i aduce mai aproape de ceilalți care știu să scrie și să citească.
Din partea fundației, am primit:
- cursuri gratuite.
- kituri de cărți, materiale/ fișe de lucru.
- sprijin organizatoric, mentorat.
Pe baza programului, am organizat în vacanța de vară, proiectul Școală de vară pentru copiii care provin din medii defavorizate, nu vin des la școală și nu citesc cursiv, timp de două săptămâni. Proiectul Școală de vară a avut un impact pozitiv, deoarece a strâns un număr de 20 de elevi , cadre voluntare, dar am putut implica și Consiliul Local.
În anul școlar următor, am continuat cu interes acest proiect. Am desfășurat activități remediale cu elevii care rămân în urmă, nu citesc cursiv sau nu înțeleg textul. Am realizat și activități de lectură care s-au desfăsurat după program sau în aer liber.
Obiectivele urmărite au fost:
- Îmbunătățirea competențelor de înțelegere a mesajului transmis
- Dezvoltarea la elevi a unor atitudini pozitive față de lectură.
- Stimularea creativității elevilor.
Printre activitățile propuse a se realiza în cadrul programului, enumerăm:
- Biblioteca clasei- în sala de clasă a fost amenajat un spațiu atractiv, original, destinat lecturii, în care elevii să aibă acces permanent. Acesta conține atât cărți primite în program, dar și cărți aduse de elevi.
- Șezătoare literară -în parteneriat cu biblioteca comunală am desfășurat activități care să-i atragă pe elevi în taina cărților.
- Programul remedial, elevii au rămas după program 45 de minute(individual sau în grup) .
Impactul implementării proiectului asupra beneficiarilor direcți și indirecți face referire la :
- îmbunătățirea competențelor de citit- scris.
- stimularea interesului elevilor pentru lectură.
- dezvoltarea cooperării între elevi la nivelul clasei.