Profilul de formare al absolventului, din perspectiva educației fizice

Până la sfârșitul clasei a VIII-a, elevul dobândește deja competențele prevăzute în programa școlară care a fost creată ținându-se cont de competențele cheie necesare noii realități economice. Până nu de mult, se ținea cont de aceste elemente care aveau o abordare tradițională a materiei la ora de educație fizică, dar nu erau identificate ca și componente particulare. Acum le conștientizăm, le particularizăm și le integrăm în activitatea noastră la oră.

În ceea ce privește competența de limba maternă absolventul de clasa a VIII-a cunoaște deja un  set de cuvinte din vocabular alcătuit din noțiuni specific materiei educației fizice, pe care îl poate folosi pentru a comunica și a căuta informații suplimentare în diferite surse.
Pe parcursul orelor de educație fizică elevul folosește neologisme pentru a denumi, descrie acțiuni, activități, procese pe care le desfășoară cu scopul de a comunica cu ceilalți. Uneori, la anumite ore de educație fizică, pot fi folosite materiale cu rol de exemplificare din surse externe precum youtube. E la îndemână selectarea materialelor în limba engleză.

Pentru a căuta informații suplimentare pe internet, informații pe diferite site-uri e nevoie de cunoștințe minime de informatică. În situații deosebite, precum atunci când nu putem merge la școală, ca profesor de educație fizică le pot cere elevilor să lucreze în diferite aplicații sau să utilizeze resurse educaționale digitale cu scopul de a sintetiza informații despre Jocurile Olimpice, personalitățile sportului românesc, sporturi pe diferite categorii etc. În acest caz, competențele digitale sunt necesare și se exersează.

În cadrul orei de educație fizică, prin sarcinile trasate de profesorul de educație fizică, se poate dezvolta competența de a fi autodidact, de a învăța să înveți. În cadrul antrenamentelor de baschet, le pot cere elevilor să studieze anumite tehnici de joc, pe internet, înainte de antrenament. Scopul este acela de a le forma o imagine asupra a ceea ce urmează să facem, pentru a grăbi procesul de învățare. Elevul trasează comparații între ceea ce a văzut pe calculator și ceea ce face în teren, adaptează totul la realitatea din teren și capacitățile sale sportive. Profesorul devine îndrumător și nu mai este singura sursă de informații.

În ceea ce privește competențele sociale și civice, sportul îl învață pe elev să colaboreze, să comunice în teren și în afara acestuia. Elevul învață ce înseamnă fair-play și team spirit.

Elevul învață să se raporteze la sine, învățând să piardă și să câștige.

Deși, la prima vedere, dezvoltarea spiritului de antreprenoriat părea a fi un aspect dificil de abordat în cadrul orei de educație fizică, sunt elemente care pot susține dezvoltarea spiritului de independență de a lua decizii în procesul de dezvoltare a copilului. În alcătuirea unei echipe (fotbal, baschet), elevii au posibilitatea de a lua decizii sub îndrumarea profesorului. Căpitanii de echipă primesc sarcini în perioada de organizare a competiției. Ei sunt direct implicați.

Din cultura fiecărui popor face parte și sportul, fiecare țară are personalitățile sale emblematice care le reprezintă peste hotare. Ele reprezintă modele pentru noua generație. Pentru a deveni sportiv de performanță, pentru a ajunge să reprezinți o țară trebuie să întrunești mai multe calități: muncă, ambiție, inteligență, perseverență, echilibru. Prin activitatea pe care o desfășurăm la școală și mai ales în competiții, încercăm să cultivăm aceste calități.

 

prof. Aurel Paraschiv

Colegiul Dobrogean Spiru Haret, Tulcea (Tulcea) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/aurel.paraschiv1

Articole asemănătoare