În cadrul proiectului Acreditare Erasmus+ cu nr. de ref. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000215768, în perioada 19-24 august, am participat la cursul de formare Erasmus+ „Digital & AI Literacy, Advanced use of AI Tools, Digital Content Creation & AI Ethics and Risks in Education”, oferit de Asociación Socioeducativa EDUPLUS Tenerife.
Am pornit la drum cu gândul de a-mi extinde orizonturile profesionale și de a aduce un suflu nou în sala de clasă. Am ales să particip la un curs de formare finanțat prin programul Erasmus+, axat pe integrarea inteligenței artificiale (IA) în contextul didactic. Știam că este o oportunitate de a fi la curent cu cele mai noi inovații tehnologice și de a le folosi în beneficiul elevilor mei. În plus, am convingerea că profesorii trebuie să fie modele de adaptabilitate și curiozitate, mereu deschiși la provocări și pregătiți să se perfecționeze continuu.
După cum s-a intuit, cursul s-a desfășurat în Tenerife, o insulă cunoscută de toată lumea ca destinație de vacanță, dar eu am trăit-o puțin altfel: ca loc de creștere profesională. Prin cursul la care am participat, insula s-a transformat într-un spațiu al descoperirii, unde profesorii învață, experimentează și duc mai departe idei noi pentru școala actuală, a îmbinat perfect activitățile teoretice cu cele practice, atât în interior, cât și în aer liber.
Agenda a fost una densă și variată. Prima zi a conținut provocarea de a participa la un joc digital de vânătoare de comori în Bajamar. Acesta a fost generat cu ajutorul IA și a fost un excelent exercițiu de învățare autodidactă.
În zilele următoare, am explorat în profunzime conceptul de inteligență artificială, de la bazele sale teoretice, până la aplicațiile practice în educație. Am analizat critic conținutul generat de IA, am discutat despre etica și impactul acesteia asupra învățământului și am descoperit instrumente precum Gemini, NotebookLM, Perplexity, ChatGPT și Canva AI.
Cel mai interesant moment a fost, fără îndoială, participarea la vânătoarea de comori „Amaro Pargo” din San Cristobal de La Laguna. Această activitate a confirmat intuiția mea: gamificarea, bazată pe instrumente digitale și IA, este o metodă fantastică de a capta atenția elevilor, de a le stârni gândirea critică și de a le oferi o experiență de învățare memorabilă și plăcută. Am avut ocazia de a testa și alte jocuri educaționale în aer liber în rezervația biosferei Anaga, folosind metode hibride care integrează instrumente digitale.
La finalul cursului, am participat la o sesiune de reflecție, unde am discutat despre modul în care putem integra IA și instrumentele digitale în munca noastră de zi cu zi. Am înțeles că tehnologia nu este un scop în sine, ci un mijloc de a crea lecții mai moderne și mai antrenante, centrate pe nevoile elevilor.
Și pentru că am fost atât de captată de „vânătoarea de comori”, bineînțeles că, odată ajunsă acasă, am căutat instrumente care să mă ajute să realizez eu însămi un astfel de joc. Am descoperit că pot face acest lucru utilizând platforma studio.goosechase.com. Îi voi provoca pe elevii mei din clasa a opta la o vânătoare, folosind ca text-suport poezia „O, rămâi…” de Mihai Eminescu: Missions – O, rămâi… de Mihai Eminescu | Goosechase. Sunt foarte curioasă cum vor accesa comoara!
Am convingerea că toți copiii sunt extraordinari și merită o educație care să le valorifice potențialul. Profesorii au menirea de a le oferi elevilor momente de învățare care să-i inspire, să le stimuleze încrederea în sine și să le arate că școala poate fi un loc al creativității și al descoperirii.
De aceea cred cu tărie că profesorii ar avea numai de câștigat dacă ar participa la un astfel de curs. Este o ocazie de a face o reflecție profundă asupra propriei practici didactice și de a găsi soluții pentru a nu fi percepuți ca fiind tributari unui stil învechit și rigid. Într-o lume dominate de schimbări rapide, menirea noastră este de a ne perfecționa permanent și de a rămâne relevanți pentru generația pe care o educăm. Dacă acceptăm ideea că suntem modele pentru elevii noștri, trebuie să fim conștienți că deschiderea noastră către inovație le poate insufla și lor dorința de a fi curioși și de a învăța pe tot parcursul vieții.
* * *
Conținutul articolului nu a fost generat integral de o inteligență artificială. Conținutul a fost creat de oameni, cu gândire critică și expertiză umană.
În realizarea articolului, am folosit IA generativă ca un asistent.gemini.google.com