Proceduri terapeutice și strategii de incluziune pentru elevii cu dizabilități mintale – vizită la Școala Specială din Bytom, Polonia

Vizita elevilor cu dizabilități mintale de la Liceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” din Iași la școala specială Zespół Szkół Specjalnych Nr. 3 din Bytom, Polonia, din perioada 15-20 aprilie 2024, a oferit numeroase oportunități de învățare și dezvoltare în special pe partea terapeutic-recuperatorie, de terapie ocupațională, schimburi de experiență culturală și de dezvoltare a autonomiei personale.

Punctele forte ale întâlnirii pe parcursul celor cinci zile de implicare în activitățile școlii au fost reprezentate de:

Strategii de recuperare a golurilor în învățare
• Elevii au experimentat diferite metode pedagogice și tehnici de predare adaptate nevoilor lor, cum ar fi utilizarea tehnologiei asistive, jocuri educative și materiale vizuale.
• Copiii au putut observa și participa la activități educaționale care erau personalizate pentru a răspunde nevoilor și ritmului lor de învățare.

Fructificarea abilităților sociale
• Vizitarea școlii speciale de profil a oferit oportunități de a socializa cu alți elevi cu dizabilități similare, dezvoltându-și astfel abilitățile de comunicare și relaționare. Un schimb de bune practici s-a realizat și pentru grupul de patru profesori români de psihopedagogie specială, care au însoțit copiii pe tot parcursul mobilității.
• Participarea la activități de grup și proiecte de lucru comune au încurajat cooperarea și colaborarea, contribuind la dezvoltarea stimei de sine a elevilor.

Încurajarea independenței și autonomiei
• Elevii au învățat tehnici și strategii pentru a deveni mai independenți în viața de zi cu zi, cum ar fi gestionarea activităților de auto-îngrijire, organizarea timpului și planificarea activităților.
• Participarea la ateliere de lucru manual și activități practice care să le dezvolte abilitățile motorii și autonomia: colaje, desen, pictură, modelare lut, machete din materiale reciclabile, proiectare și imprimare de machete 3D.

Integrarea tehnologiei în educație
• Familiarizarea cu diverse dispozitive și software-uri asistive care să faciliteze învățarea și comunicarea, cum ar fi tabletele/dispozitivele cu aplicații educative, sisteme de comunicare augmentativă și alternative.
• Utilizarea instrumentelor digitale pentru a învăța și a se exprima creativ, cum ar fi aplicații de desen, jocuri educative, platforme online de învățare, imprimanta 3D de proiectare și realizare machete.

Experiențe culturale și schimb de bune practici
• Elevii au descoperit cultura și tradițiile poloneze prin activități culturale, vizite la muzee și participarea la evenimente locale. Copiii au lucrat în ateliere în grup, implicându-se pentru prepararea unor rețete culinare tradiționale.
• Schimbul de experiențe cu profesori și elevi din Polonia a oferit noi perspective și bune practici în educația specială. O activitate cu impact a fost flashmobul dedicat conștientizării autismului pentru a atrage atenția publicului local, a educa și a promova incluziunea persoanelor cu autism. Scopul activității a fost de a atrage atenția asupra autismului și a nevoilor persoanelor afectate de această condiție, a furniza informații relevante și corecte despre autism pentru a reduce stigmatizarea și a spori înțelegerea publicului, a promova incluziunea, demonstrând susținerea comunității și încurajând integrarea persoanelor cu autism în toate aspectele vieții sociale. Evenimentul public a fost marcat prin mesaje vizuale, participanții purtând tricouri în culoarea simbolică albastru, baloane albastre și bannere cu mesaje informative, pentru a demonstra sprijinul pentru persoanele cu autism.

Activități terapeutice și de recreere
• Participarea la sesiuni de terapie prin artă și muzică au contribuit la dezvoltarea expresiei emoționale și a abilităților de comunicare. A fost organizat în acest scop un concurs între echipe sub formatul ”Board Game Festival”.
• Implicarea în activități sportive adaptate, cum ar fi gimnastica sau jocurile de echipă, care promovează sănătatea fizică și colaborarea.

Dezvoltarea abilităților profesionale și vocaționale
• Participarea la ateliere vocaționale care i-a ajutat să-și dezvolte abilități practice și profesionale în diverse domenii, cum ar fi bucătăria și grădinăritul.

Concluzie

Vizita la școala specială Zespół Szkół Specjalnych Nr. 3 din Bytom, Polonia, a oferit elevilor cu dizabilități mintale din ciclul gimnazial o gamă largă de experiențe educative, sociale și culturale. Aceasta le-a permis să-și dezvolte abilitățile, să-și dezvolte încrederea în sine și să dobândească noi cunoștințe și perspective. Experiențele trăite în acest mediu diversificat și incluziv au contribuit semnificativ la creșterea și dezvoltarea lor holistică.

 

prof. Daniela Răducănescu

Liceul Tehnologic Special Vasile Pavelcu, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.raducanescu

Articole asemănătoare