Vizita elevilor cu dizabilități mintale de la Liceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” din Iași la școala specială Zespół Szkół Specjalnych Nr. 3 din Bytom, Polonia, din perioada 15-20 aprilie 2024, a oferit numeroase oportunități de învățare și dezvoltare în special pe partea terapeutic-recuperatorie, de terapie ocupațională, schimburi de experiență culturală și de dezvoltare a autonomiei personale.
Punctele forte ale întâlnirii pe parcursul celor cinci zile de implicare în activitățile școlii au fost reprezentate de:
Strategii de recuperare a golurilor în învățare
• Elevii au experimentat diferite metode pedagogice și tehnici de predare adaptate nevoilor lor, cum ar fi utilizarea tehnologiei asistive, jocuri educative și materiale vizuale.
• Copiii au putut observa și participa la activități educaționale care erau personalizate pentru a răspunde nevoilor și ritmului lor de învățare.
Fructificarea abilităților sociale
• Vizitarea școlii speciale de profil a oferit oportunități de a socializa cu alți elevi cu dizabilități similare, dezvoltându-și astfel abilitățile de comunicare și relaționare. Un schimb de bune practici s-a realizat și pentru grupul de patru profesori români de psihopedagogie specială, care au însoțit copiii pe tot parcursul mobilității.
• Participarea la activități de grup și proiecte de lucru comune au încurajat cooperarea și colaborarea, contribuind la dezvoltarea stimei de sine a elevilor.
Încurajarea independenței și autonomiei
• Elevii au învățat tehnici și strategii pentru a deveni mai independenți în viața de zi cu zi, cum ar fi gestionarea activităților de auto-îngrijire, organizarea timpului și planificarea activităților.
• Participarea la ateliere de lucru manual și activități practice care să le dezvolte abilitățile motorii și autonomia: colaje, desen, pictură, modelare lut, machete din materiale reciclabile, proiectare și imprimare de machete 3D.
Integrarea tehnologiei în educație
• Familiarizarea cu diverse dispozitive și software-uri asistive care să faciliteze învățarea și comunicarea, cum ar fi tabletele/dispozitivele cu aplicații educative, sisteme de comunicare augmentativă și alternative.
• Utilizarea instrumentelor digitale pentru a învăța și a se exprima creativ, cum ar fi aplicații de desen, jocuri educative, platforme online de învățare, imprimanta 3D de proiectare și realizare machete.
Experiențe culturale și schimb de bune practici
• Elevii au descoperit cultura și tradițiile poloneze prin activități culturale, vizite la muzee și participarea la evenimente locale. Copiii au lucrat în ateliere în grup, implicându-se pentru prepararea unor rețete culinare tradiționale.
• Schimbul de experiențe cu profesori și elevi din Polonia a oferit noi perspective și bune practici în educația specială. O activitate cu impact a fost flashmobul dedicat conștientizării autismului pentru a atrage atenția publicului local, a educa și a promova incluziunea persoanelor cu autism. Scopul activității a fost de a atrage atenția asupra autismului și a nevoilor persoanelor afectate de această condiție, a furniza informații relevante și corecte despre autism pentru a reduce stigmatizarea și a spori înțelegerea publicului, a promova incluziunea, demonstrând susținerea comunității și încurajând integrarea persoanelor cu autism în toate aspectele vieții sociale. Evenimentul public a fost marcat prin mesaje vizuale, participanții purtând tricouri în culoarea simbolică albastru, baloane albastre și bannere cu mesaje informative, pentru a demonstra sprijinul pentru persoanele cu autism.
Activități terapeutice și de recreere
• Participarea la sesiuni de terapie prin artă și muzică au contribuit la dezvoltarea expresiei emoționale și a abilităților de comunicare. A fost organizat în acest scop un concurs între echipe sub formatul ”Board Game Festival”.
• Implicarea în activități sportive adaptate, cum ar fi gimnastica sau jocurile de echipă, care promovează sănătatea fizică și colaborarea.
Dezvoltarea abilităților profesionale și vocaționale
• Participarea la ateliere vocaționale care i-a ajutat să-și dezvolte abilități practice și profesionale în diverse domenii, cum ar fi bucătăria și grădinăritul.
Concluzie
Vizita la școala specială Zespół Szkół Specjalnych Nr. 3 din Bytom, Polonia, a oferit elevilor cu dizabilități mintale din ciclul gimnazial o gamă largă de experiențe educative, sociale și culturale. Aceasta le-a permis să-și dezvolte abilitățile, să-și dezvolte încrederea în sine și să dobândească noi cunoștințe și perspective. Experiențele trăite în acest mediu diversificat și incluziv au contribuit semnificativ la creșterea și dezvoltarea lor holistică.