Prin prisma realității augmentate: Proiectul eTwinning „Digital Kaleidoscope”

Lumea devine din ce în ce mai dependentă de internet pe măsură ce tehnologia avansează. Dacă nu le vom oferi elevilor oportunitatea de a folosi în scop educativ aceste instrumente digitale cu funcții complexe, vom transforma generația următoare în indivizi ce se adaptează foarte greu realității. Proiectul eTwinning „Digital Kaleidoscope” s-a bazat pe conceptul de cetățenie digitală și a presupus implicarea elevilor în diverse activități care să îi ajute să se conecteze, să empatizeze cu partenerii din alte țări prin intermediu platformelor digitale.

Cetățenia digitală greșit înțeleasă include hărțuirea cibernetică, utilizarea nesăbuită a rețelelor sociale și dificultăți în a naviga în siguranță pe internet.

Din fericire, a fi un bun cetățean digital poate fi predat la clasă și abordat în proiecte eTwinning.

În calitate de coordonator împreună cu Semra Yucel, o profesoară din Turcia, am focalizat proiectul  pe ideea că elevii trebuie să învețe să folosească tehnologia corect și constructiv pentru a se confrunta cu problemele lumii moderne. Scopul este de a motiva, de a-i transforma în nativi digitali responsabili, prevenind fenomenul de cyberbulling. Activitățile planificate au fost inovatoare și interesante, cu accent pe utilizarea creativă a tehnologiilor digitale pentru a accelera dezvoltarea potențialului elevului și a satisface nevoile erei digitale. Prin adoptarea a numeroase aplicații, inclusiv realitatea augmentată sau realitatea virtuală (AR/VR), copiii și-au exersat, și-au îmbunătățit competențele digitale. Echilibrul nu este întotdeauna simplu, dar timpul și efortul depus în dezvoltarea unor indivizi informați și conștienți din punct de vedere digital le vor aduce, fără îndoială, roade și îi vor pregăti pentru succes.

Scopul principal al proiectului a fost folosirea tehnologiei digitale pentru a explora potențialul creativ al elevilor de la ciclul primar și pentru a descoperi domeniile în care excelează, îmbunătățind astfel respectul de sine. Ca urmare, inițiativa s-a axat pe:

  • dezvoltarea abilităților de comunicare, gândire critică, cooperare și creativitate, negociere,
  • rezolvare de probleme, luarea deciziilor și reziliență;
  • promovarea beneficiilor muncii în echipă în dezvoltarea potenţialului creativ;
  • îmbunătățirea abilităților tehnologice și utilizarea instrumentelor digitale în multe situații creative care motivează elevii să învețe cu succes prin utilizarea aplicațiilor digitale
  • dezvoltarea cetățenilor digitali responsabili.

Elevii au lucrat în echipe mixte pentru a finaliza activități care necesită creativitate în utilizarea resurselor digitale, permițându-le să exerseze abilități viitoare precum digitalul, comunicarea și cooperarea.

În plus, fiecare grup  avea un lider care s-a rotit de-a lungul timpului, acest lucru permițând elevilor să-și dezvolte abilitățile de conducere. Caleidoscopul digital a conținut faze de cercetare și de instruire privind utilizarea unor instrumente web pentru a îmbunătăți abilitățile digitale. Pe parcurs, copiii au putut învăța despre cyberbullying și implicațiile sale.

Au existat teme și sarcini lunare specifice, bazate pe o multitudine de instrumente și aplicații digitale axate pe învățarea prin cooperare. Activitățile au fost în mare parte integrate. Produsele finale ale proiectului reunesc cărți digitale, filme și alte medii bazate pe captarea expresiei potențialului creativ al copilului în diverse circumstanțe, folosind instrumente digitale.

Rezultatul final care poate ajuta și alți profesori, este un ghid care descrie efectele utilizării realității augmentate la diverse discipline și conține inclusiv planuri de lecție pe anumite teme. Poate fi consultat aici:
read.bookcreator.com/QYFVwTRneqVsCxsdu9O0U9C4ZTv2/zMCPnvtCQJubW2qQpS79NA

 

prof. Nicoleta Simona Ghenea

Colegiul Național Elena Cuza, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/simona.ghenea

Articole asemănătoare