Predarea online – o adevărată provocare?

Trecerea de la catedră la activităţile online a fost  soluţia optimă pentru situaţia actuală.
Pentru lecţiile în online, am creat grupul clasei, pe What’sApp. Pe grup am trimis  fişe de lucru, ce cuprind exerciţii diverse la matematică şi română, precum şi materiale cât mai inedite, colorate şi atractive, pentru a fi vizualizate şi rezolvate, de către copii. Aceştia trimit pe grupul creat  fotografii realizate de părinţi, iar eu le trimit feedbackul repede, pe aceeaşi cale.  Acest mod de a comunica  i-a încântat mult pe preşcolari, ei fiind la vârsta când iau totul ca pe o joacă frumoasă.

Motivaţia a venit din dorinţa de a fi alături de copiii din grupa mea. Mi-am dorit mult ca  aceştia să nu regreseze în toată această perioadă, să menţinem o permanentă comunicare între noi, inclusiv  între mine şi părinţii lor, care sunt foarte implicaţi în toate demersurile didactice. Un alt aspect este dat de dorinţa de a progresa, alături de dascălii din ţară, de a mă plia rapid pe noul stil de predare/ învăţare.

Fiind copii de grupă mare,  resursele sunt mai limitate decât la celelalte clase. Am în vedere în primul rând principiul accesibilităţii, al învăţării gradate, de la simplu la complex, al integrării teoriei cu practica, dar mai ales caut să integrez jocul și ludicul în toate aceste activităţi online. De aceea explorez şi pun apoi la dispoziţia copiilor site-uri diverse, cu materiale accesibile vârstei de 6 ani, colorate, vesele, atractive:   Educaţie ȋn Mureş, Clasa mea, nu în ultimul rând grupurile cadrelor didactice de pe Facebook.

M-a ajutat şi mă ajută mult comunicarea foarte bună cu părinţii preşcolarilor, care sunt un colectiv unit şi colaborează foarte bine cu mine.  Un real ajutor vine şi din faptul că majoritatea au mijloacele informaţionale necesare pentru activităţi în online: telefoane, tablete, calculatoare.

Scenariile didactice pe care le creez sunt scurte, de câteva minute dedicate exclusiv învăţării, mai ales la disciplinele educarea limbajului şi activităţi matematice.  Apoi, alte câteva minute cântăm, ne relaxăm pe jocuri muzicale cu mişcări şi ne distrăm cu ajutorul jocurilor educative create de mine pe platforma LearningApps. Un moment impresionant a fost în timpul temei saptămânale ,, Meserii pentru copii’’  când mi-au fost trimise desene de către unele fetiţe în care eram eu înfăţişată. Îşi doreau foarte mult să devină educatoare. Am fost foarte emoţionată, dar şi foarte bucuroasă, pentru faptul că în sufletul copiilor sunt atât de importantă şi sunt un model de urmat.Totodată a fost foarte amuzant cȃnd la tema “Personaje ȋndragite din poveşti” unul dintre băieţi a interpretat rolul lui Nică din “Amintiri din copilarie” şi ȋncerca să prindă muştele cu o carte (ceaslovul). Fiecare sarcina solicitată a fost realizată cu multă atenţie, iar desenele, picturile mi-au încântat privirea.

În cadrul acestui tip de învăţare exclusiv în online, este absolut esenţial suportul părinţilor, în cazul copiilor de nivel preşcolar. Sunt extrem de atentă, întrucât copiii de nivel preşcolar, chiar şi de grupă mare îşi pierd repede răbdarea şi atenţia distributivă, de aceea trebuie alternate mereu cerinţele, materialul didactic necesar, modul lor de includere.

Din punctul meu de vedere, tehnologia oferă mult suport informaţional, dar oarecum şi distanţează.  Prin preocupările zilnice, realizate cu sârg, din vocaţie, împrăştiem cunoaștere, frumos, bucurie, încântare, entuziasm în societatea atât de încercată, în aceste zile!

 

prof. Silvia Ghinea

Grădinița cu Program Normal Căsuța Piticilor, Buzău (Buzău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/silvia.ghinea

Articole asemănătoare