Practica pedagogică – lecții despre suflet și vocație

Elevii clasei a XII-a I de la Colegiul Național „George Coșbuc” din Năsăud au desfășurat practica pedagogică comasată în grădinițele din teritoriu. Timp de patru zile, aceștia au planificat și susținut patru activități integrate, punând în practică noțiunile învățate de-a lungul anilor de liceu și trăind experiențe autentice alături de copiii din grupele mici, mijlocii sau combinate.

Practica pedagogică comasată este mai mult decât o etapă de formare profesională – este un exercițiu de empatie, adaptabilitate și autenticitate umană. Elevii au descoperit că educația timpurie nu înseamnă doar predare, ci mai ales relație, prezență, sensibilitate și echilibru emoțional.

„Am învățat cât de important este jocul ca metodă de predare. Copiii s-au implicat activ și au răspuns cu entuziasm” – Ancuța
„Am descoperit cât de repede se atașează cei mici și cât de ușor îți pot însenina ziua cu o îmbrățișare sinceră” – Maria
„Am realizat cât de profundă este legătura care se creează între copil și adult. Copiii caută mai mult decât informație – caută siguranță și afecțiune” – Iasmina
„Mi-am dat seama că, înainte de a fi cadru didactic, trebuie să fii o prezență autentică și disponibilă emoțional” – Delia
„Am lucrat cu o grupă mixtă și am înțeles cât de important este să adaptezi metodele pentru fiecare copil” – Bianca
„Un copil mi-a oferit o lecție de viață – dincolo de dificultățile sale, avea o capacitate enormă de afecțiune și încredere” – Andreea
„Această practică m-a convins că îmi doresc cu adevărat să urmez această meserie” – Alexandra
„Am fost impresionată de educația din mediul rural, unde tradițiile și valorile sunt transmise cu sinceritate” – Andreea
„Am învățat cât de valoroasă este o vorbă blândă și cât de mult contează un mediu sigur pentru copil” – Maya
„Această experiență mi-a întărit încrederea în mine și mi-a dezvoltat abilitățile de comunicare și organizare” – Toader
„Am înțeles mai bine ritmul de dezvoltare al copiilor mici și importanța răbdării” – Diana
„Simt recunoștință pentru tot ce am învățat și pentru fiecare moment petrecut cu cei mici” – Maria
„În fiecare zi am învățat ceva nou – de la adaptarea sarcinilor la observarea emoțiilor copiilor” – Naomi
„Săptămâna de practică comasată s-a desfășurat într-un mod armonios și eficient. Activitățile au fost bine planificate, adaptate nevoilor elevilor și au susținut dezvoltarea competențelor cognitive, afective și sociale.” – Nicoleta
„În cadrul practicii pedagogice m-am simțit provocată să mă adaptez lucrând cu o grupă mixtă, formată din copii aflați la niveluri diferite de dezvoltare intelectuală, emoțională și socială.” – Andrada
„În timpul practicii pedagogice din această săptămână la grupa mare, m-am simțit apreciată și iubită atât de copii cât și de doamna educatoare. Am primit bilețele și floricele din partea celor mici, iar asta m-a ambiționat să continui în acest domeniu.” – Andreea

Această săptămână a fost, pentru mulți dintre elevi, o confirmare a vocației. Nu este ușor să predai, să te faci ascultat, să fii creativ, răbdător și atent la fiecare copil în parte. Dar este o meserie în care primești înapoi afecțiune sinceră, zâmbete autentice și lecții despre viață, dincolo de teorie.

„În cadrul practicii comasate susținută la grupa mică, am învățat cât de important este să ai răbdare, să fii atent la nevoile fiecărui copil și să te adaptezi constant. Copiii nu caută doar răspunsuri – ei caută apropiere, sprijin și blândețe. Rolul educatoarei este mai mult decât acela de ghid al învățării – este sprijin emoțional, model și partener de joacă.” – Maria
„În timpul practicii pedagogice, am realizat cât de important este să fii prezent cu tot sufletul. O vorbă caldă, o privire blândă pot deveni puncte de sprijin pentru un copil. Această relație afectivă este esențială pentru dezvoltarea lor și m-a făcut să-mi doresc să fiu mai mult decât un cadru didactic – să fiu acolo, cu adevărat, pentru fiecare copil.” – Iasmina

Aceste reflecții profunde și sincere conturează un adevăr esențial: educația începe cu sufletul. Practica pedagogică nu înseamnă doar exercițiu metodic – înseamnă descoperire, asumare, formare și deschidere spre ceilalți.

Colegiul Național „George Coșbuc” din Năsăud rămâne un loc unde tinerii nu doar învață o meserie, ci își descoperă vocația, învățând că un educator adevărat formează nu doar minți, ci și inimi.

Bibliografie și resurse
1. Cerghit, I. (2008). Metode de învățământ. Editura Polirom.
2. Cucoș, C. (2014). Psihopedagogie pentru examenele de definitivat și grade didactice. Editura Polirom.
3. Radu, I. T. (2010). Didactica modernă. Editura Didactică și Pedagogică.
4. Dewey, J. (2008). Școala și societatea. Editura Sigma.
5. Vrasmas, T. (2013). Educația incluzivă: între teorie și practică. Editura Aramis.
Resurse online
edu.ro – Portalul Ministerului Educației, pentru curriculum și documente de politici educaționale
iTeach.ro – Platformă pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice
ise.ro – Institutul de Științe ale Educației

 

prof. Tudor Daniel Pavelea

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Bistrița-Năsăud (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/tudor.pavelea

Articole asemănătoare