Cadrul didactic trebuie să fie o sursă nesecată de idei, să fie capabil să insufle elevilor săi noi și bogate cunoștințe, cu învățăminte practice și utile pentru societatea în care trăim, indiferent de nivelul la care lucrează. Menirea profesorului este aceea de a educa elevul la un nivel la care acesta să fie capabil să lucreze independent. Cadrul didactic de azi, dascălul modern așa cum se dorește să fie în societatea noastră și nu numai, trebuie să ghideze elevul în utilizarea informației, să stimuleze curiozitatea și creativitatea lui și să-l încurajeze să beneficieze de facilitățile oferite în cadrul unor proiecte educaționale, sociale, culturale.
Este foarte bine cunoscut faptul că profesorul din ziua de azi reușește în mare parte să aplice această didactică modernă, deși are nenumărate motive de a fi revoltat, nemulțumit, trist de tot ceea ce se întâmplă societatea noastră cotidiană. Nemulțumirile cadrului didactic sunt variate și de aceea am decis să aplic un chestionar de nevoi colegilor mei de școală (profesori învăţământ primar şi profesori care predau la nivelul gimnazial), în speranța că vom putea identifica nevoile și doleanțele lor, mult mai bine. În prezent, predau limba engleză la o şcoală gimnazială foarte bună, din județul Brăila. Astfel, am rugat un număr de 25 de colegi să răspundă cât mai franc, la următorul chestionar:
Chestionar
1. Care funcție a școlii considerați că este cea mai importantă?
a) să educe
b) să transmită informații
c) să formeze viitori cetățeni
2. Care considerați că este rolul familiei în cadrul școlii?
a) să contribuie financiar la diferite achiziții
b) să se implice în activitățile organizate de școală
c) să își ajute copiii la teme
d) să colaboreze cu școala, cadrele didactice
3. Cât de mulțumit sunteți de condițiile materiale existente în școală, de care aveți nevoie pentru desfășurarea activităților educative?
a) nemulțumit
b) oarecum mulțumit
c) mulțumit
d) foarte mulțumit
4. Ce fel de probleme întâmpinați la clasa/clasele la care predati?
a) indisciplina
b) lipsa interesului pentru materia predata
c) copii cu cerințe educative speciale
d) absenteism
5. Care sunt în opinia dumneavoastră, cele mai importante aspecte privind asigurarea calității în procesul instructiv-educativ?
a) dotarea cu materiale și echipamente moderne
b) perfecționarea continua
c) acordarea unor prime, salarii de merit în funcție de rezultatele obținute cu elevii
d) comunicarea sistematică și implicarea părinților în activitățile școlii
6. Ce măsuri de îmbunătățire a calității procesului instructiv-educativ ați propune?
a) o mai bună colaborare între școală și părinți
b) decongestionarea materiei
c) remunerație decentă
d) stoparea schimbărilor din cadrul sistemului educațional
7. Dacă ați avea șansa de a lucra în alt domeniu, ați părăsi sistemul educational?
a) cu siguranță
b) probabil
c) nu
8. Cat de mult considerați că este apreciată munca dumneavoastră de la catedră de către elevi/părinți?
a) foarte mult
b) suficient de mult
c) puțin
d) foarte puțin
9. Reprezentați pe o scală de la 1 la 4, ce importanță are pentru un profesor:
a) pregătirea de specialitate
b) pregătirea psihopedagogica
c) practică pedagogică
d) tactul pedagogic
În urma chestionarului aplicat, au reieșit mai multe aspecte interesante. Majoritatea cadrelor didactice au răspuns la prima întrebare că rolul principal al școlii este acela de a forma viitori cetățeni și să îi educe. În ceea ce privește colaborarea școală-familie, majoritatea lor au considerat că părinții trebuie să participe activ la educarea propriului copil, dar și la activitățile organizate de școală. Se știe faptul că în mediul rural, condițiile materiale existente în școală sunt mai precare, cadrele didactice neavând posibilitatea de a le utiliza în desfășurarea activităților propuse. Însă, în cadrul școlii noastre există destule resurse materiale și majoritatea cadrelor sunt destul de mulțumite de acestea.
Cea mai importantă problemă pe care o întâmpină colegii este cea a lipsei de motivație, interes față de materia predată, față de educație. În mediul rural se remarcă și un număr relativ mare și în creștere de copii cu cerințe educative speciale. Profesorii consideră că printre cele mai importante aspecte privind asigurarea calității în procesul instructiv-educativ se remarcă acordarea unor stimulente de ordin financiar și comunicarea sistematică dintre școală și familie.
Decongestionarea materiei și stoparea schimbărilor din cadrul sistemului de învățământ ar putea fi niște măsuri de îmbunătățire a procesului instructiv-educativ. Deoarece aceștia consideră în marea sa majoritate că munca lor este suficient de mult apreciată de părinți dar mai puțin de către elevi, aproape jumătate din numărul cadrelor didactice ar părăsi sistemul.
Așadar, luând în calcul răspunsurile colegilor mei la chestionarul aplicat dar și propria convingere, se poate concluziona faptul că sistemul de învățământ are multe lipsuri, lacune, neconcordanțe care dezamăgesc și îndepărtează treptat cadrele didactice de educație.