Proiectele europene reprezintă o oportunitate atât pentru dascăli cât și pentru elevi de a lua contact cu participanții la educație din alte sisteme, de a face schimburi interculturale, de a vizita, de a privi prin ochii celuilalt.
În anul școlar 2019-2020 am avut oportunitatea de a participa la mobilități în cadrul unor proiecte Erasmus, împreună cu colegii din echipele de proiect ale școlii noastre – Liceul Teoretic „Miron Costin” din Pașcani. Suntem bucuroși că un profesor de limba engleză a accesat și a primit accesul în mai multe proiecte Erasmus, K1 și K2, oferind astfel posibilitatea de a beneficia – profesorii și elevii, de experiențe profesionale, educaționale și multiculturale deosebite, prin interacțiunea cu profesori și elevi din mai multe țări.
În perioada 9-13 decembrie 2019, am participat la activitățile de proiect la școala ”Baraj primary School” din Antalya – Turcia, în cadrul Proiectului Erasmus+ „The magic power of games” – Acţiunea K 2 – parteneriat strategic în domeniul școlar, în care participă Turcia, România, Macedonia și Bulgaria. Activitățile proiectului aduc în atenție conștientizarea importanței utilizării jocurilor în activitățile de predare/ învățare la elevii de învățământ primar.
Împreună cu trei colegi, am avut parte de o experiență deosebită în cadrul mobilității Erasmus nr. ref. 2019-1-LV01-KA229-060411_3, Acțiunea K2 – parteneriat strategic în domeniul școlar, în Letonia, în perioada 20-25 ianuarie 2020. Proiectul se numește „Don’t waste, save! The earth is yours” și include următoarele țări: Letonia, Turcia, România, Bulgaria, Grecia, Republica Macedoniei de Nord. Se adresează tot elevilor din învățământul primar și abordează teme actuale și foarte importante: conștientizarea problemelor ecologice datorate modificărilor climatice, reducerea resurselor de apă și a zonelor destinate agriculturii, lipsa resurselor de energie sustenabilă.
Mă voi referi mai detaliat la această mobilitate.
Termeni și sintagme precum încălzirea globală, selectarea deșeurilor, reciclare, recuperare, refolosire, economisire, poluare etc. sunt atât de des folosiți încât și-au pierdut din semnificație, iar consecințele fenomenelor pe care îi reprezintă au devenit ceva obișnuit, parte din cotidian.
Dezvoltarea durabilă cu tot ce înseamnă ea, folosirea responsabilă a resurselor astfel încât să ajungă și pentru generațiile următoare ne semnalează, ca indivizi înzestrați cu o conștiință, că nu e bine să gândim la modul „după noi, potopul”, fiindcă după noi sunt copiii noștri, copiii copiilor noștri și o abordare rațională a problemei poate atrage după sine atitudini și în final o soluție pentru a ne bucura de frumusețea planetei pe care am avut norocul să ne naștem.
În jurul acestui subiect ne-am întâlnit în Letonia, 25 de persoane din țările menționate, pentru a gândi activități care să atragă copiii, să-i informeze prin joc și joacă despre necesitatea unor gesturi ecologice zilnice, pentru a le dezvolta o atitudine de durată privind protecția mediului. Am petrecut zile frumoase, cu activități variate, în UPESLEJU PAMATSKOLA, la 15 km de Riga – capitala Letoniei.
Școala, înființată în 1976, este așezată într-un cadru natural, la marginea unei păduri de pini. Are 140 de elevi și 100 de copii de grădiniță. Pe o suprafață considerabilă, pe lângă sălile de clasă, laboratoarele de specialitate, sala de festivități, internat, școala deține săli pentru diverse terapii de care beneficiază elevii cu nevoi speciale din școală (terapia prin muzică, teatru, kinetoterapie, tratamente cu parafină).
Ospitalitatea și buna dispoziție au caracterizat toată această perioadă în care, prin prisma temei proiectului, am vizitat fosta fabrica de hârtie, un laborator de cosmetică, un castel medieval, un centru de științe interactiv și un depozit de deșeuri ultramodern.
Riga ne-a surprins plăcut prin diversitatea arhitectonică a clădirilor, numeroasele piețe publice, coloritul clădirilor, auriul chihlimbarului din vitrine și atmosfera animată de la sfârșit de săptămână într-o capitală în care până atunci domnește o liniște desăvârșită.
Ne-am întors din Letonia mai motivați în activitatea didactică și bucuroși să împărtășim experiența cu elevii și colegii, în speranța că rezultatul proiectelor de acest gen este benefic pentru formarea comportamentului ecologic al elevilor.