Parteneriatul transnațional „Educație online fără hotare”: schimb intercultural și de bune practici

Proiectul de parteneriat transnațional „Educație online fără hotare – Ursulețul de pluș” și-a propus să promoveze educația interculturală. Cu acest scop, cele două grădinițe, Grădinița cu program prelungit nr. 2 din Slatina și Grădinița nr 143 „Curcubeu” din Chișinău, au făcut echipă având drept obiectiv schimbul de experiență, de bune practici, împărtășirea metodelor de predare și a resurselor în integrarea copiilor în învățământul de masă.

De asemenea, am dorit ca prin intermediul acestui proiect, profesorii implicați din cele 2 grădinițe să aibă ocazia să-şi testeze competenţele în contexte diferite, să promoveze toleranța și educația pentru interculturalitate. Proiectul a însemnat 4 luni de muncă, inclusiv mai multe întâlniri online de schimb de experienţă şi a unui transfer de bune practici. Acesta a debutat cu constituirea unei echipe de proiect formată din profesori și prescolari în fiecare din țările participante. In acest sens, fiecare membru al echipelor constituite a participat la schimbul de informaţii şi de planificare a activităţilor.

Un proiect cu asemenea caracteristici implică o metodologie specifică:
– Are un caracter continuu şi permanent, adică implementarea nu se încheie în momentul finalizării proiectului ci este continuată în fiecare din instituţiile implicate.
– Este activ, întreaga instituţie participantă este implicată.
– Conferă putere de deschidere a școlii către societate şi de participare a acesteia în activități diverse în interiorul comunității locale.

Obiectivul general al proiectului  de parteneriat transnational „Educație online fără hotare – Ursulețul de pluș” a vizat mai multe aspecte:

  • experimentarea unor situații noi, stimulative pentru procesul cognitiv și adaptarea la situații inedite;
  • educarea sentimentelor de prietenie, toleranță și bună dispoziție între preșcolarii unităților partenere;
  • antrenarea copiilor în activități recreative, stimularea potențialului artistic-creativ al copiilor;
  • crearea unui climat constructiv pentru educatoarele implicate în proiect.

Obiectivele specifice urmărite prin derularea acestui proiect au fost:

  • să inițieze activități care presupun dezvoltarea socio-emoțională;
  • să-și formeze reprezentări corecte asupra sinelui și asupra celorlalți;
  • să dezvolte relații de prietenie;
  • să manifeste dorința de participare la activitatea acestor grupuri.

Misiunea proiectului a fost de a oferi educatoarelor implicate schimbul deschis de opinii și de a crea oportunități pentru acestea în a-și demonstra creativitatea și competențele personale și profesionale.

Proiectul de parteneriat transnațional „Educație online fără hotare – Ursulețul de pluș” s-a derulat în mai multe etape:

ETAPA ”SALUTUL VIRTUAL AL URSULEȚILOR” (19-25 octombrie 2020) derulată sub forma unei întâlniri online între cele 2 grupe implícate și prezentarea mascotelor-ursuleții de pluș care urmau să-și înceapă călătoria peste Prut, însoțind agenda și darurile pregătite pentru colegi.
ETAPA CĂLĂTORIEI PESTE PRUT (26 octombrie – 1 noiembrie 2020) În această etapă, ursuleții au călătorit către cealaltă grădiniță de dincolo de Prut însoțind agenda și darurile pentru colegi.
ETAPA VIZITEI ȘCOLARE  (1 – 22 noiembrie 2020) a fost perioada în care fiecare ursuleț a participat alături de copiii din grădinița ”prietenă” la activitățile propuse. Datorită faptului că în România, cursurile au fost suspendate și s-a trecut la desfășurarea de activități online din data de 9 noiembrie, ursulețul Venny de peste Prut a participat la activitățile desfășurate cu copiii la grădinița doar 5 zile, restul activităților desfășurându-se prin intermediul întâlnirilor online.
ETAPA REVENIRII ACASĂ (22 – 29 noiembrie 2020) a fost etapa în care ne-am luat la revedere de la ursulețul Venny, am trimis coletul însoțit de fotografii de la activități și agenda completata cu impresii și am așteptat sosirea ursulețului Teddy, ursulețul grupei noastre care călătorise peste Prut la colegii din Moldova. Cu o ușoară întârziere datorată serviciului poștal, Teddy a revenit în România cu puțin înainte de vacanța de Crăciun și ne-a adus pe lângă micile cadouri de la colegi și multe fotografii de la activități, agenda cu impresii.

Într-o ultimă întâlnire online cu colegii din Moldova, chiar cu o zi înainte de începerea vacanței de Crăciun, pe 21 decembrie 2020, copiii și-au mulțumit reciproc pentru grija purtată ursulețului vizitator și pentru cadourile primite de la colegi.

Acest proiect a venit  ca un răspuns la nevoia educatoarelor din cele două grădinițe de a se confrunta cu provocări profesionale, de a-și moderniza stilul de predare, de a elimina rutina din activitatea zilnică, de a contribui sistematic la activitatea de perfecționare și formare profesională. Acest parteneriat s-a constituit într-un schimb de experiență real, în care educatoarea și copiii au avut ocazia de a-și stimula creativitatea și expresivitatea, de a-și consolida deprinderile și abilitățile specifice.

Proiectul de parteneriat transnațional „Educație online fără hotare – Ursulețul de pluș” a răspuns nevoii preșcolarului de a da frâu liber imaginației și a-și dezvolta expresivitatea emoțională.

Valoarea adăugată a proiectului a rezidat în caracterul său transnațional, care  a facilitat schimbul de experiență şi de bune practici la nivel european, cu scopul de a promova schimbul de bune practici între școli. Acest mod de interrelaţionare va genera dezvoltarea spiritului unei cetăţenii active, europene tuturor  participanţilor.

Dezvoltarea şi implementarea activităţilor se va face pe termen mediu şi conferă autonomie de proiectare şi organizare instituțiilor din fiecare ţară participantă. Ca strategie de organizare internă, va fi utilizat dialogul şi acordul de a lua decizii, întotdeauna predominând interesele comune.

 

prof. Mihaela Dicu

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2, Slatina (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.dicu1

Articole asemănătoare