Proiectul intitulat „Enhace my skills for special education”, finanțat din fonduri europene prin contractul nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000139825, a urmărit pe parcursul colaborării cu Institutul Gaudi din Reus, Spania îmbunătățirea competențelor lingvistice și sociale la elevii surzi, prin valorizarea contextelor incluzive. Participarea tinerilor cu dizabilități de auz la mobilitatea Erasmus din liceul normal a avut un impact semnificativ asupra dezvoltării competențelor lingvistice, sociale, digitale și interculturale ale tinerilor.
Grupul de elevi a fost reprezentat de șase tineri cu deficiențe de auz de diferite grade, aflați în anul întâi și anul patru de liceu, de la Liceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” Iași.
Suport și adaptări necesare
O mare importanță a fost acordată de către școala gazdă din Spania față de grupul elevilor noștri, din dorința de a oferi suport adecvat și adaptările necesare pentru a se asigura că fiecare elev român surd beneficiază în mod corespunzător de toate aspectele educaționale și sociale ale mobilității. Acest lucru s-a realizat prin invitarea la activitățile proiectului a unui interpret de limbaj mimico-gestual spaniol, utilizarea tehnologiilor de asistență și sensibilizarea colegilor și profesorilor cu privire la nevoile specifice ale elevului român surd.
Din această perspectivă, experiența trăită la Institutul Gaudi din Spania a fost profund benefică pentru dezvoltarea personală și educațională a elevilor noștri, contribuind semnificativ la îmbunătățirea competențelor lor lingvistice și sociale într-un cadru internațional și intercultural.
Dezvoltarea competențelor lingvistice
Cei șase tineri au fost provocați pe parcursul mobilității să învețe cuvinte uzuale din vocabularul activ al țării gazdă. Mobilitatea a oferit un mediu propice pentru învățarea limbii spaniole. Elevi surzi au avut oportunități intensive de a interacționa cu vorbitori nativi ai limbii spaniole, ceea ce le-a permis să își îmbunătățească competențele de vorbire/labiolectură, citire și scriere în această limbă, exersând vocabularul uzual.
În paralel cu învățarea limbii spaniole, elevii surzi români și-au dezvoltat abilitățile în limbajul mimico-gestual spaniol, folosit în comunitatea surdă din Spania. Acest limbaj este esențial pentru comunicarea eficientă în mediul școlar și social, iar elevii Liceului Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” din Iași au beneficiat de un workshop tematic de limbaj mimico-gestual spaniol.
În Spania, elevii noștri au descoperit faptul că surzii pot avea acces la tehnologii avansate de asistență, cum ar fi sistemele de traducere în limbaj mimico-gestual sau de subtitrare în timp real, care îi pot sprijini în interacțiunile cu colegii și profesorii lor.
Dezvoltarea competențelor sociale
Participarea celor șase tineri surzi la mobilitatea Erasmus a fost prilej de interacțiune interculturală cu elevii și profesorii din Institutul Gaudi. Aceasta a contribuit la dezvoltarea înțelegerii și respectului pentru diversitatea culturală și lingvistică spaniolă.
În cadrul acestui schimb de experiență, s-au realizat activități extracurriculare în cadrul cărora elevii surzi români și-au îmbunătățit abilitățile de comunicare, atât în limbajul semnelor, cât și în limba majoritară a școlii (spaniolă), precum și în limba engleză, care a fost folosită ca limbă de bază în comunicare dintre gazde și oaspeți.
Mobilitate Erasmus la Institutul Gaudi din Reus, Spania i-a ajutat pe elevii surzi să își dezvolte autonomia și încrederea în propriile abilități. Experiența de a trăi într-o altă țară și de a naviga într-un mediu academic străin a contribuit la maturizarea personală și la adaptabilitatea în diverse contexte sociale și culturale.
Dezvoltarea competențelor digitale adaptate elevilor cu dizabilități de auz
Cei șase elevi surzi ai Liceului Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” din Iași au avut oportunitatea să învețe și să experimenteze diverse tehnologii și metode inovatoare care îi pot sprijini în învățarea și dezvoltarea lor, mai ales pentru a recupera golurile de învățare folosind instrumente interactive:
- sisteme de traducere în limbaj mimico-gestual: În Spania, elevii surzi pot avea acces la tehnologii avansate care facilitează comunicarea prin traducerea vorbirii în limbajul mimico-gestual. Acest lucru include aplicații mobile sau dispozitive speciale care utilizează recunoașterea vocală pentru a genera automat semnele corespunzătoare.
- platforme online de învățare adaptate: În mediul digital din învățământul spaniol, elevii surzi pot învăța să utilizeze platforme online special adaptate pentru nevoile lor. Aceste platforme includ resurse video cu subtitrări, lecții interactive și exerciții care sprijină învățarea limbilor străine și dezvoltarea altor abilități academice.
- dispozitive de asistență auditivă și tehnologii cohleare: În cadrul workshopului tematic despre limbajul mimico-gestual spaniol, elevii surzi români au descoperit oportunități de a interacționa cu alți utilizatori de dispozitive de asistență auditivă sau de tehnologii cohleare.
- metode de predare adaptate pentru elevii surzi: Vizitarea liceului din Spania a expus elevii români surzi la metode de predare inovatoare și adaptate specific nevoilor lor. Tinerii au vizualizat conținuturi și materiale multimedia, strategii de instruire bazate pe experiențe practice și integrarea tehnologiilor digitale în procesul de învățare.
Colaborarea interculturală
Participarea la schimbul de experiență și activități interculturale la liceul din Spania a încurajat elevii surzi să dezvolte abilități de colaborare și comunicare într-un mediu multicultural. Tinerii și-au demonstrat că pot lucra alături de colegi din diverse țări, contribuind la dezvoltarea abilităților sociale și la îmbogățirea cunoștințelor lor despre alte culturi și limbi, în același timp în care promovează cultura surzilor și evidențiază o comunitate vibrantă și diversă formată din persoane surde care împărtășesc valori, tradiții, norme de comportament și, cel mai important, limbajul mimico-gestual. Cultura surzilor se deosebește de cultura auzitorilor prin accentul pus pe comunicarea vizuală și prin perspectiva unică asupra surdității ca identitate culturală, nu ca handicap.
Experiența mobilității în învățământul de masă spaniol dovedește că elevii români surzi pot dobândi competențe valoroase care să le sprijine dezvoltarea personală și profesională într-o lume tot mai conectată și diversificată. Interesul acordat elevilor noștri de către corpul profesoral al Institutului Gaudi din Reus relevă cât de importantă este cultura surzilor pe plan european, datorită comunității bogate și diverse, cu propria sa limbă, tradiții și perspective unice. Recunoașterea și respectarea acestei culturi sunt esențiale pentru promovarea unei societăți incluzive și echitabile pentru toate persoanele, indiferent de abilitatea lor de a auzi.