Apare din octombrie 2001

EDICT Revista educației

O revistă internațională, care acceptă pentru publicare articole în domeniul educației și formării, în limbile română, engleză și franceză.

Publicare gratuită
Adeverință de autor
ISSN 1582 – 909X
Profesor în clasă
5.945
Articole publicate
2573
Contribuitori

Metode moderne de predare a lecturii și scrierii în clasa I

Clasa I reprezintă începutul oficial al drumului academic pentru elevi și constituie o etapă fundamentală în dezvoltarea competențelor de bază — în special în ceea ce privește cititul și scrisul. În ultimii ani, metodele tradiționale de predare a acestor deprinderi au fost completate (sau chiar înlocuite) cu strategii moderne, centrate pe copil și adaptate nevoilor specifice ale generației actuale de elevi. Digitalizarea, neuroștiințele educaționale și pedagogia centrată pe activitatea elevului contribuie la transformarea modului în care copiii învață literele, citesc primele cuvinte și formulează propoziții.
Scopul acestui articol este de a analiza și evidenția cele mai eficiente metode moderne utilizate în predarea lecturii și scrierii la clasa I, oferind exemple de bună practică și evidențiind impactul acestora pe termen lung asupra motivației și performanței școlare.

Articol complet →

Random image

Proiect educațional: „Școala de vară- Pașaport pentru literație, curiozitate și prietenie”

De mult am visat să ofer elevilor mei o școală de vară care să fie pe placul lor și să le rămână amintire plăcută, dar realitatea a fost mai frumoasă decât mi-aș fi putut închipui. Visul meu a fost doar un mic pas comparativ cu ceea ce am experimentat alături de partenerii de la Asociația Eltera, coordonată de doamna Caty Roos – sufletul acestei școli de vară – și voluntara Sofy, care ne-au copleșit prin bunătate, dragoste și surprize minunate pregătite zi de zi.

Articol complet →

Random image

Factori favorizanți și distorsionanți ai comunicării în procesul de învățare (Studiu)

Am pornit în prezentul studiu de la următoarea premisă: comunicarea umană este o formă de interacţiune psihosocială, „un schimb continuu de mesaje între interlocutori, menit să realizeze o relaţie durabilă pentru a influenţa menţinerea ori modificarea comportamentului individual sau de grup” (Gh. Dumitriu, C. Dumitriu 2002). Am constatat că în procesul învățării uneori apar situații în care comunicarea este favorizată sau mesajul este distorsionat de anumiți factori. Am identificat acești factori în activitatea la clasă.

Articol complet →

Random image

Influența relației părinte-elev-profesor asupra succesului și eșecului școlar. Studiu introductiv

Relația dintre părinte, elev și profesor reprezintă un factor esențial în evoluția educațională a copilului. Colaborarea dintre acești trei actori poate conduce la succes școlar, dar, în absența unei cooperări eficiente, poate favoriza și apariția eșecului școlar. Prin urmare, analizarea acestei relații dintr-o perspectivă comparativă permite o înțelegere profundă a modului în care comunicarea, implicarea și sprijinul reciproc influențează parcursul școlar. În acest articol sunt prezentate concepte teoretice, exemple practice și o analiză comparativă între efectele pozitive și negative ale acestei interacțiuni.

Articol complet →

Random image

Integrarea tehnologiei în sport: beneficii funcționale, transformări sistemice și implicații etice

Tehnologia a evoluat și odată cu această evoluție și aplicabilitatea  într-un număr mare de domenii,  făcând din aceasta întotdeauna un beneficiu.  În  urma descoperirilor din domeniul tehnologic, lumea sportului a avut mult de câştigat.  Aplicarea anumitor îmbunătăţiri de acest fel în cadrul sporturilor nu doar că a reprezentat un mare avantaj, ci în unele cazuri se poate spune și că a revoluţionat această lume a competiţiei.

Articol complet →

Random image

Impactul rețelelor sociale asupra valorilor adolescenților

Rețelele sociale reprezintă un fenomen cultural și social de amploare globală, având un impact profund asupra procesului de socializare și formare a valorilor, mai ales în rândul adolescenților. Într-un context în care mediul online a devenit o extensie a vieții cotidiene, adolescenții – aflați în plină etapă de dezvoltare psihologică, cognitivă și morală – sunt deosebit de vulnerabili la influențele provenite din mediul virtual. Rețelele sociale nu mai sunt doar un mijloc de comunicare, ci și spații de construcție identitară și de validare socială, cu un rol tot mai important în formarea valorilor și atitudinilor. Scopul acestui referat este de a analiza critic modul în care rețelele sociale influențează sistemul de valori al adolescenților, cu accent pe dimensiunile educaționale, culturale și psihosociale. De asemenea, se vor evidenția atât efectele pozitive, cât și cele negative ale acestei influențe, precum și rolul actorilor educaționali în gestionarea acestor procese.

Articol complet →

Random image

Simbolurile și semnele în sport

Trăim într-o lume plină de semne şi simboluri mai mult sau mai puţin perceptibile. Cele din lumea sportului au însă o vizibilitate maximă. Gilbert Durand consideră că diferenţa dintre semn îşi simbol constă în semnificant. În cazul semnului, semnificatul poate fi regăsit în planul vieții profane. De exemplu, în sport îmbrăţişările, strângerile de mână, poziţia mâinii la piept atunci când se cântă imnul ţării sunt semne cu semnificaţie precisă, asociată direct contextului în care se manifestă. Ele pot anunţa prietenie, solidaritate, spirit de echipă, mobilizare sau ură, violenţă etc. Astfel, utilizarea semnelor cu o anumită regularitate şi în aceleaşi contexte pot forma coduri socioculturale. Acestea pot fi specifice unei bresle ori categorii profesionale sau de altă natură. Cât priveşte simbolul, acesta este orice semn concret care evocă, printr-un raport natural, ceva abstract sau imposibil de perceput. El nu se mai referă la un obiect, lucru sau personaj, ci la un sens ocultat mult prea puţin evident.

Articol complet →

Random image

Gamificarea – Lecția care se joacă

Într-o lume educațională tot mai marcată de neatenție, suprasolicitare digitală și pierderea motivației autentice, profesorii caută noi căi prin care să reaprindă curiozitatea și implicarea elevilor. Una dintre cele mai eficiente și moderne abordări este gamificarea – adică integrarea elementelor specifice jocurilor în procesul de predare și învățare.

Articol complet →

Random image

Împreună pentru sport

Când Pierre de Coubertin a reînviat Olimpiada Modernă, și-a propus să împlinească multe obiective – dintre care unul a fost acela de a aduce lumea împreună să concureze în sport. Fair Play este o virtute a regulii,  aderarea prin care jucătorii și sportivii respectă regulile de concurență. Este, de asemenea, un angajament de a participa într-un spirit bun și încurajează o atitudine bună față de sport care include respect, modestie, generozitate și prietenie.

Articol complet →

Random image

Evaluarea, o cale spre perfecționare

Evaluarea reprezintă una dintre componentele fundamentale ale procesului educațional, evoluând semnificativ de-a lungul timpului pentru a răspunde nevoilor în continuă schimbare ale sistemului de învățământ. De la primele încercări de măsurare obiectivă prin teste standardizate la sfârșitul secolului al XIX-lea, până la conceptualizarea modernă care integrează evaluarea ca instrument de reglare și perfecționare continuă, această practică pedagogică a parcurs o traiectorie complexă de dezvoltare teoretică și metodologică. Înțelegerea evoluției istorice și a caracteristicilor specifice ale evaluării devine esențială pentru optimizarea proceselor educaționale contemporane, oferind cadrul conceptual necesar pentru implementarea unor strategii evaluate eficiente și adaptate particularităților fiecărei discipline de studiu.

Articol complet →

Random image