L’argumentation est une compétence langagière et citoyenne essentielle, particulièrement dans l’enseignement du français langue étrangère (FLE). Avec l’essor des technologies, la pédagogie numérique offre de nouvelles perspectives pour développer cette compétence en articulant interaction, médiation et production collaborative. Cet article examine les cadres théoriques (CECR, TPACK, SAMR) et ceux de l’argumentation (Toulmin, Perelman & Olbrechts-Tyteca, Plantin) afin de proposer des scénarios didactiques favorisant la maîtrise de l’argumentation en contexte numérique.
Les textes de spécialités dans l’enseignement des langues
Dans l’apprentissage des langues étrangères l’enseignant doit toujours tenir compte du public auquel il s’adresse. Chaque professeur devrait avoir son rôle créateur dans la préparation des matériaux didactiques et aussi dans le choix des modalités didactiques nécessaires pour atteindre ses objectifs didactiques.
Evaluarea în predarea limbii și literaturii române la liceu: strategii, competențe și exemple aplicative
Articolul analizează rolul esențial al evaluării în procesul de predare a limbii și literaturii române la nivel liceal, în concordanță cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Lucrarea explorează fundamentele teoretice, clasificarea metodelor de evaluare, corelarea acestora cu competențele-cheie europene și oferă exemple aplicative adaptate operele literare din programa școlară. Se prezintă modele concrete de itemi și se discută provocările și soluțiile actuale pentru o evaluare relevantă, incluzivă și centrată pe competențe.
Semnele cărții-labirint în mintea și în sufletul cititorului
Ce este lectura? Un drum labirintic spre inima cărții, o reinterpretare și o îmbogățire a sensurilor, o înflorire spirituală. Descifrarea unei cărți preferate devine un act de cunoaștere care ne determină să parcurgem calea către propriul eu și chiar dincolo de el. Se spune, adesea, că o creație reprezintă o realizare de sine, în dublu sens, atât în ceea ce-l privește pe creatorul ei, cât și în ceea ce-l privește pe cititor.
Limba română și formarea competențelor de literație în liceu
În calitate de profesor de limba și literatura română, am constatat că pentru a forma competențele de literație elevilor de liceu este necesar să abordăm diferit conținuturile și să nu ne raportăm doar la înțelegerea și redactarea corectă a unui text. Exigențele educației contemporane – definite atât de profilul absolventului de liceu, cât și de reperele europene (OECD, CE) – solicită dezvoltarea unei literații critice, digitale, culturale și civice.
Studiu de caz: Vorbirea și scrierea corectă în limba română
Limbajul reprezintă una dintre cele mai importante resurse ale ființei umane, fiind instrumentul prin care ne exprimăm gândurile, emoțiile și prin care stabilim relații sociale. În cadrul limbii române, respectarea normelor gramaticale și ortografice nu constituie doar un exercițiu formal, ci reflectă nivelul de educație, atenția la detalii și respectul față de interlocutor. Corectitudinea exprimării este esențială atât în vorbirea de zi cu zi, cât și în comunicarea scrisă, deoarece ea influențează modul în care suntem percepuți de ceilalți și determină eficiența actului comunicativ.
Metode moderne de stimulare a interesului pentru lectură la elevii din ciclul primar
Сеlе maі еfісіеntе ѕtratеgіі реntru învăţământul рrіmar ѕunt ѕtratеgііlе рrіn сarе ѕе ѕtіmulеază еfοrtul рrοрrіu al сеluі сarе învaţă. Еlе ѕе numеѕс ѕtratеgіі dе aсtіvіzarе, рartісірatіvе. Еlеvul învaţă aсtіv atunсі сând matеrіalul рrеdat еѕtе іntеlіgіbіl, сοrеѕрundе іntеrеѕеlοr, atіtudіnіlοr, aѕріraţііlοr şі рοѕіbіlіtăţіlοr luі іntеlесtualе. În alеgеrеa ѕtratеgііlοr dе рrеdarе trеbuіе ѕă рοrnіm dе la іdееa сă nu ехіѕtă еlеv bun ѕau ѕlab şі dе la rесunοaştеrеa faрtuluі сă еlеvіі au сaрaсіtăţі сοgnіtіvе dіfеrіtе şі ѕtіlurі рrοрrіі dе învăţarе. Еѕtе еѕеnţіal ѕă nе îndrерtăm сеa maі marе atеnţіе, în mοd ѕресіal, aѕuрra fеluluі în сarе îі рutеm іmрlісa ре еlеvіі реntru сarе ѕtratеgіa alеaѕă nu еѕtе un ,,рunсt tarе’’. Rеzultatul сοnѕtă în a faсе maі рlăсut şі maі рlіn dе ѕuссеѕ tіmрul ре сarе еlеvіі îl реtrес la şсοală.
Dezvoltarea si educația elevilor prin interactivitatea determinată de proiectele eTwinning
Aș avea ca punct de pornire nevoia de implicare a elevilor în mai multe activități, evenimente, acțiuni de colaborare și socializare, dar am observat, în ultima vreme, că această implicare se realizează diferențiat, iar diferențierea este dată de către aceștia. Generațiile în schimbare, vârstele diferite, contextul în care se realizează aceste activități, toate determină și din partea lor răspunsuri diferite. O parte respinge total orice implicare, chiar dacă cei ce propun implicări sau realizări de evenimente și proiecte sunt profesorii, iar o altă parte se implică cu pasiune, cu dorința de dezvoltare personal, de cunoaștere a mai multor persoane, de integrare în realități variabile, precum și de informare despre anumite teme pe care predarea și învățarea la nivel școlar nu le presupun. Mă voi opri asupra proiectelor internaționale de tip eTwinning, unde „se jonglează” cu geografia, arta, sportul, matematica, limbile străine, tehnologia, climatizarea, alimentația, jocurile digitale, sănătatea, istoria etc, toate acestea studiate ori de sine stătător, ori într-o combinație ce ne determină să vizualizăm conceperea unor lucruri simple, într-o interconexiune spectaculoasă.
Metode digitale interactive în procesul didactic – experiențe din cadrul cursului „Pedagogia în lumea digitală”
În contextul transformărilor accelerate ale societății contemporane, integrarea tehnologiilor digitale în educație nu mai reprezintă o opțiune, ci o necesitate pedagogică fundamentală. Cercetările recente în domeniul științelor educației demonstrează că metodele digitale interactive pot îmbunătăți semnificativ procesele de învățare prin personalizarea experiențelor educaționale și prin facilitarea unei participări active a elevilor (Clark & Mayer, 2016).
Pedagogia digitală și impactul asupra elevului și profesorului
Pedagogia digitală se referă la ansamblul de metode, principii și practici didactice care integrează tehnologia digitală în procesul de predare și învățare. Ea nu înseamnă doar folosirea unor instrumente tehnologice (tablete, platforme online, aplicații educaționale), ci mai ales modul în care profesorul adaptează strategiile de predare pentru a valorifica aceste resurse în beneficiul elevilor.