Jocul didactic este unul dintre cele mai eficiente mijloace pentru dezvoltarea vorbirii și a gândirii logice a preșcolarilor. Eficiența jocului didactic față de celelalte activități obligatorii constă în faptul că la desfășurarea lui participă toți copiii, ei depunând eforturi de gândire, de exprimare, dar fără a conștientiza, considerând că se joacă. Printr-o alegere judicioasă, procesul asimilării și al adâncirii cunoștințelor este adaptat la cerințele și specificul vârstei preșcolare.
Basmul, literatură pentru cei mari și cei mici
Basmele au constituit, de-a lungul istoriei umanității, o modalitate fundamentală de transmitere a valorilor, normelor și cunoștințelor de la o generație la alta. Ele au funcționat dintotdeauna ca mecanisme narative prin care comunitățile își exprimau identitatea culturală, coeziunea socială și înțelegerea lumii înconjurătoare. Transmise inițial pe cale orală, basmele nu doar că ofereau divertisment, ci îndeplineau și funcții educative, morale și simbolice, esențiale în structura societăților arhaice.
Optimizarea activităților de învățare prin metoda proiectelor tematice
Educaţia centrată pe elev aduce în lumină ideea că întregul proces educaţional trebuie să ajute la dezvoltarea capacităţilor, aptitudinilor și competenţelor intelectuale ale acestuia. Este esenţial să elaborăm, să selectăm și să aplicăm cele mai potrivite strategii și metode de învăţare care să vină în sprijinul copiilor.
AI versus Teachers
The digitalization of education and the digital transformation of teachers appear to be the defining objectives of this decade within Romanian schools. Is this a positive development? Most likely, yes—traditional teaching methods are gradually losing their appeal in the eyes of today’s students. Is it also a cause for concern? Arguably, yes—since it inevitably leads to increased screen time for our youth.
Rolul instrumentelor digitale în stimularea lecturii operelor literare la liceu
În contextul actual, dominat de tehnologie, promovarea lecturii operelor literare obligatorii la nivel liceal necesită abordări didactice inovatoare. Aplicațiile precum Canva, asistentul AI Gemini și platformele de gamification precum Puzzel.org sau Jigsawplanet nu sunt simple gadget-uri, ci instrumente puternice care pot transforma radical percepția elevilor asupra literaturii, făcând-o mai accesibilă, interactivă și relevantă. Ele reprezintă puntea de legătură între universul clasic al cărții și mediul digital familiar adolescenților.
Educația morală în era digitală. Provocări și oportunități
Societatea contemporană traversează o transformare profundă în aceste momente sub impactul digitalizării. Lumea virtuală sau digitală a devenit un spațiu imens de interacțiune, învățare și afirmare de sine, dar și o zonă de incertitudine morală, unde valori precum binele și răul sunt adesea confundate sau văzute într-o manieră subiectivă. În acest context, educația morală își recapătă actualitatea și urgența, fiind chemată să ofere repere stabile într-o lume fluidă.
Dezvoltarea competențelor cheie prin intermediul educației extracurriculare. Aplicații și exemple de bune practici utilizate la nivelul învățământului primar
Activitățile extrașcolare au o tradiție valoroasă în învățământul românesc, chiar dacă nu au fost un punct central în programele și curricula obligatorie, așa cum se întâmplă în prezent prin noua Lege a Educației Naționale (intrată în vigoare la începutul anului 2011).
Utilizarea metodelor moderne în dezvoltarea competențelor socio-emoționale la disciplina CLR
În contextul educațional actual, integrarea metodelor moderne în dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale elevilor este esențială pentru formarea unor indivizi echilibrați, capabili să înțeleagă și să gestioneze emoțiile proprii și ale celor din jur. La disciplina Comunicare în limba română (CLR), aceste competențe pot fi dezvoltate printr-o abordare creativă și inovativă a învățării, utilizând diverse tehnici care stimulează atât abilitățile de comunicare, cât și pe cele socio-emoționale.
Studiu comparativ privind impactul învățării cooperative la disciplina matematică în ciclul gimnazial
Învățarea cooperativă reprezintă o abordare pedagogică inovatoare care implică organizarea elevilor în grupuri mici, pentru a atinge obiective comune. În contextul predării matematicii în gimnaziu, această metodă poate avea un impact semnificativ asupra atât a performanței academice, cât și a dezvoltării competențelor sociale ale elevilor. Acest studiu își propune să analizeze în mod comparativ eficiența învățării cooperative față de metodele tradiționale de predare, având ca obiectiv identificarea beneficiilor și a provocărilor asociate implementării acestei strategii în învățământul gimnazial românesc.
Adaptarea copilului cu TSA în învățământul de masă
Integrarea copiilor cu tulburări din spectrul autist (TSA) în învățământul de masă reprezintă o provocare și, în același timp, o oportunitate pentru școală, familie și comunitate. Adaptarea acestora presupune nu doar acomodarea copilului la cerințele mediului educațional, ci și transformarea mediului școlar într-un spațiu flexibil, incluziv și deschis diversității.