Education is one of the most powerful tools for shaping the future of individuals and societies. It provides people with the knowledge, skills, and values needed to navigate the world and contribute to its progress. In today’s rapidly changing world, education is not just a privilege — it is a necessity.
Rolul metodiștilor între expertiză și parteneriat educațional. Reflecții după selecția ISJ Bistrița-Năsăud, 2025–2026
Articolul reflectă experiența participării la selecția metodiștilor pentru anul școlar 2025–2026, la disciplina Pedagogie, din perspectiva unui cadru didactic implicat în consiliere școlară și formarea viitoarelor generații de profesori. O reflecție despre sensul profesiei, colaborare și rolul metodistului ca partener în învățare.
Selecția metodiștilor organizată de Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud pentru anul școlar 2025–2026 a fost mai mult decât o etapă de evaluare profesională. A reprezentat un moment de reflecție asupra rolului metodiștilor în sistemul educațional actual: facilitatori ai schimbului de bune practici, promotori ai colaborării și ai educației socio-emoționale. Articolul subliniază importanța dimensiunii reflexive și etice a acestei misiuni, precum și responsabilitatea celor care primesc încrederea de a contribui la formarea colegilor din rețea.
Strategii pedagogice inovatoare în educația antepreșcolară: între teorie și practică
Educația antepreșcolară reprezintă prima etapă formală a procesului educațional, având un rol fundamental în formarea personalității copilului. Într-o societate aflată într-o continuă transformare, strategiile pedagogice utilizate în educația timpurie trebuie să răspundă nevoilor individuale ale copiilor, să stimuleze creativitatea, autonomia și spiritul de cooperare. După cum afirmă Ioan Cerghit în Metode de învățământ, „strategiile de instruire nu mai pot fi concepute ca simple procedee mecanice de transmitere a informației, ci ca sisteme dinamice, centrate pe formarea competențelor și dezvoltarea personalității elevului” (Cerghit, 2006, p. 42).
Reziliență și bunăstare în educație: Lecții din Nisa pentru profesorii europeni
În era presiunii educaționale crescânde, unde performanța academică pare uneori să umbrească esența umană a procesului de învățare, profesorul devine nu doar transmițător de cunoștințe, ci și pilot emoțional pentru generațiile viitoare. Tocmai această realitate a stat în centrul cursului internațional „Resilience and Well-being Strengths for Teachers”, organizat în inima Rivierii Franceze, la Nisa, de către Europass Teacher Academy.
Călătorie în inima basmelor: experiența unui curs Erasmus+ în Grecia, „Travelling Folktales”
În luna mai, am avut oportunitatea de a participa la un curs de formare Erasmus+ desfășurat în Paralia Katerini, Grecia, cu tema „Travelling Folktales / Basme populare călătoare”. Acest program a reunit educatori din mai multe țări europene și a oferit un cadru unic de învățare, schimb intercultural și dezvoltare profesională.
Participarea mea la seminarul eTwinning „From classroom to community: equipping teachers for citizenship education”
Educația pentru cetățenie activă reprezintă o componentă esențială a curriculum-ului european contemporan, răspunzând provocărilor actuale ale societăților democratice și nevoii de formare a unor cetățeni responsabili și implicați. În acest context, seminarul internațional eTwinning desfășurat la Tallinn între 17-19 octombrie 2024 a constituit un cadru privilegiat de formare continuă și schimb de bune practici pentru educatori din întreaga Europă. Axat pe tema anuală eTwinning 2025 „Citizenship education: celebrating what unites us”, evenimentul a reunit experți și practicieni în vederea explorării modalităților prin care educația cetățenească, valorile europene și competențele digitale pot fi integrate eficient în practica didactică din învățământul preprimar și primar. Prezentul articol documentează experiența participării la acest seminar, evidențiind principalele ateliere și activități, precum și impactul acestora asupra dezvoltării profesionale și asupra practicii educaționale.
Școala și familia prin proiecte eTwinning
Platforma Etwinning este comunitatea școlilor din Europa și a devenit parte integranta a Erasmus +Programul UE pentru Educație, formare, Tineret și Sport. Prin eTwinning, profesorii împărtășesc idei, fac schimburi de experiență, comunică și învăță unii de la alții. Este importantă și utilă pentru elevi și profesori prin cursuri, evenimente, proiecte , grupuri, forumuri, webinare. Sunt înscrisă din 2013 si am participat la multe activități eTwinning, la unele obținând certificate de calitate “In autumn” 2014, School and family” 2014, „ Arts Hopscotch”2014, ”School and family 2021.
Importanța tehnologiilor digitale în parcursul profesional
Într-o lume marcată de schimbări rapide, tehnologiile digitale au devenit elemente indispensabile în dezvoltarea parcursului profesional. Dacă ne gândim la sistemul de învățământ, atât din perspectiva activităților educative școlare, cât și a formării continue a cadrelor didactice, utilizarea tehnologiilor digitale conduce la facilitarea comunicării între profesor-elev-familie, profesor – profesor atât la nivelul școlii, cât și la nivelul extins al comunităților de profesori.
Studiu privind utilizarea celor 25% din orele didactice: spre o educație personalizată și centrată pe elev
Din anul școlar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu și liceu se va face ținând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activități remediale, de consolidare, fixare, aprofundare, precum şi de transfer al competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcție de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului, potrivit instrucțiunii Nr. 8 a ministerului Educației și Cercetării, publicate în Monitorul Oficial nr. 855 din 17 septembrie 2025.
Istoria – „călătoria în timp și spațiu” realizată prin demersuri tradiționale și inovative
În lucrarea de față, ne propunem să ilustrăm modalitățile prin care am putea să realizăm o abordare a istorie din perspectiva „călătoriei în timp și spațiu”. Istoria are două coordonate: una spațială care se referă la spațiul geografic în care se petrec evenimentele/ faptele istorice și o coordonată temporară care fixează fiecare eveniment/ fapt istoric în ordinea cronologică pa axa timpului istoric. Aceste două coordonate ale istorie sunt esențiale pentru înțelegerea spațiului și timpului istoric.