Activitățile de tip STEM în grădiniță

STEM, acronimul pentru Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică, este o abordare educațională menită să ajute copiii să vadă conexiunile între materiile școlare și lumea reală. Aplicată încă din grădiniță, această metodă stimulează entuziasmul copiilor pentru diverse discipline, integrându-le într-o interacțiune coerentă și atractivă.

Articol integral

Dezvoltarea gândirii critice și a creativității elevilor

Lecţiile de succes sunt cele care încurajează elevii să gândească independent şi să se angajeze în gândire critică. Gândirea critică ne permite să reflectăm la propriile idei şi la argumentele pe care le avem. Când gândim critic, suntem conştienţi de ceea ce gândim şi cum anume gândim. Când detectăm o eroare sau o modalitate diferită de judecare a unei probleme, explorăm avid modalitatea respectivă. Elevii care gândesc critic parcurg procese de învăţare cu entuziasm. Ei văd provocări şi oportunităţi de învăţare chiar şi în cele mai dificile sarcini intelectuale.

Articol integral

Ecopașaportul pentru școli verzi și educatori – o inițiativă pentru dezvoltarea durabilă (Curs Erasmus+)

În contextul actual, în care protejarea mediului înconjurător și educația pentru sustenabilitate devin priorități globale, proiectul Erasmus+ 2023-1-RO01-KA122-SCH-000128874 cu titlul „Școlile militare, școli sustenabile pentru viitor!” implementat la Colegiul Național Militar ”Tudor Vladimirescu”, aduce în prim-plan importanța educației ecologice în formarea tinerelor generații.

Articol integral

Experiențe de învățare prin participarea la cursul Erasmus+ „Digital tools for an innovative classroom”

Acest material conține aplicații digitale învățate în cadrul mobilității de formare profesională din anul școlar 2023-2024, desfășurată prin proiectul de acreditare Erasmus, în Turcia.
Sunt descrise etapele de accesare, logare și utilizare pentru fiecare aplicație, materialul fiind elaborat cu scopul de a disemina rezultatele obținute în cadrul programului de formare și de a veni în sprijinul altor cadre didactice care doresc să crească  gradul de digitalizare a orelor de curs prin organizarea și desfășurarea unor lecții interactive, prin integrarea unor metode digitale eficiente, prin conceperea unor resurse educaționale deschise în format digital. Utilizarea acestor aplicații/ platforme contribuie, în egală măsură, și la dezvoltarea competențelor digitale, atât personale, cât și ale elevilor, indiferent de disciplina predată.

Articol integral

Rolul activităților outdoor în învățământul preprimar

Activitățile în aer liber, în afara rutinei zilnice din sala de clasă, devin mult mai atractive și relevante. Învățarea în spațiul exterior nu se limitează la un alt loc de studiu, ci implică o schimbare profundă în abordarea și viziunea activităților educaționale. Aceasta aduce o nouă filozofie de învățare, care permite achiziția experiențială și adaptarea prin experiență directă, oferind numeroase beneficii fizice, emoționale și mentale.

Articol integral

Dezvoltarea proceselor cognitive matematice la școlarul mic

Perioada de la şapte la doisprezece ani, afirma H. Wallon, este aceea în care obiectivitatea înlocuieşte sincretismul. Această trăsătură însoţeşte dinamica evoluţiei copilului, de la procesele senzorial-perceptive până la trăsăturile de personalitate. În acest stadiu, continuă să se dezvolte toate formele de sensibilitate (vizuală, auditivă, tactilă, chinestezică etc.), precum şi toate formele complexe ale percepţiei: spaţiului, timpului, mişcării.

Articol integral

Valențele formative ale argumentării în școală

Fie că e vorba de relații cotidiene sau de interacțiuni ce au ca scop dezbaterea organizată a unor probleme importante, schimbul de opinii deține o pondere însemnată în cadrul comunicării. Pregătirea individului pentru viață, pentru exigențele situate dincolo de școală reprezintă unul dintre obiectivele centrale ale sistemului de învățământ. Cerința primordială a educației actuale este de a asigura o metodologie diversificată bazată pe îmbinarea activităților de învățare şi de muncă independentă, cu activitățile de cooperare şi de învățare în grup.

Articol integral

Metoda SMILE aplicată la ora de literatură

Metoda SMILE (Structura, Mesaj, Imagini, Limbaj, Emoții) este o abordare educațională inovativă, utilizată pentru a analiza și interpreta textele literare. Această metodă ajută elevii să exploreze și să înțeleagă profunzimile literaturii printr-o examinare sistematică a diferitelor componente ale unui text. Aplicată corect, metoda SMILE poate transforma lectura literară într-o experiență mai accesibilă și mai captivantă pentru elevi.

Articol integral

CampioMate – o provocare parcursă cu succes

CampioMATE a fost o experiență minunată, pe care doresc să o împărtășesc și celorlalte cadre didactice interesate. Am descoperit în acest campionat o modalitate de a-i determina pe elevii cu dificultăți în a înțelege matematica să o privească mai încrezători, să-și dezvolte competențe care să-i conducă spre împliniri și la această disciplină riguroasă.

Articol integral

Perioada școlară mică – caracterizare generală

Perioada şcolară mică ( 6/7 ani-10/11 ani), de la  intrarea copilului în şcoală şi până la terminarea ciclului elementar, este adesea descrisă  fie ca un fel de sfârşit al copilăriei, fie cu particularităţi de vârstă asemănătoare cu cele preşcolare, fie ca etapă de debut primar al adolescenţei, fie ca etapă distinctă a copilăriei. „Vârsta şcolară se constituie ca un stadiu nou, calitativ superior, bazat pe achiziţiile anterioare, pe experienţa cognitivă a copilului pe care o valorifică şi o restructurează, în funcţie de noile dominante psihofizice şi noile solicitări ale mediului” (Dumitriu, Gh., Dumitriu, C., 2004, p. 23).

Articol integral