Integrarea tehnologiei în educație a devenit o necesitate imperioasă în contextul societății digitale contemporane. Softul educațional reprezintă unul dintre instrumentele cele mai versatile și eficiente pentru modernizarea procesului instructiv-educativ, oferind posibilități inedite de personalizare a învățării și de dezvoltare a competențelor digitale ale elevilor. Fundamentarea teoretică și aplicarea practică a acestor instrumente tehnologice în sala de clasă constituie o provocare constantă pentru educatori, impunând o înțelegere profundă a principiilor pedagogice care stau la baza utilizării eficiente a tehnologiei educaționale.
Magia învățării prin joc: Descoperim resursele Wordwall la grădiniță
În lumea educației timpurii, jocul nu este doar o activitate distractivă — este o poartă spre cunoaștere. În era digitală, instrumente precum Wordwall aduc un plus de dinamism și implicare în activitățile din grădiniță, transformând lecțiile clasice în aventuri captivante.
Bullying emoțional în școală: privirea care rănește și cuvântul care apasă
Fenomenul bullying-ului este tot mai prezent în școlile din România, manifestându-se prin excludere, jigniri și umilirea colegilor percepuți ca fiind diferiți. În cele ce urmează, voi analiza o scenă reprezentativă de bullying emoțional, reflectând dinamica dintre agresori și victimă, dar și efectele comportamentale și emoționale asupra fiecăruia dintre ei.
Bullying-ul în școlile din Romania: Studiu de caz și strategii de intervenție
Bullying-ul reprezintă una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă elevii în școlile din România. De la glume aparent inofensive până la forme de agresiune psihologică și fizică, acest fenomen afectează starea emoțională, rezultatele școlare și chiar viitorul copiilor. În ciuda unor măsuri legislative și inițiative punctuale, bullying-ul rămâne o realitate dureroasă în multe unități de învățământ. Acest studiu de caz analizează o situație reală întâlnită într-o școală din mediul rural și propune un set de soluții practice și durabile.
Măsurarea randamentului școlar al elevului
Evaluarea școlară constituie un proces pedagogic continuu, necesar pentru optimizarea procesului de învățământ și pentru monitorizarea eficientă a progresului și randamentului elevilor (Stoica, 2001). Aceasta nu se limitează la o simplă notare, ci reprezintă un demers sistematic de colectare, analiză și interpretare a datelor relevante privind achizițiile elevilor în raport cu obiectivele curriculare stabilite (Iucu, 2006). În contextul anului școlar, evaluarea se manifestă în trei etape distincte, dar interdependente: evaluarea inițială, evaluarea periodică și evaluarea finală, fiecare având un rol specific în conturarea imaginii complete a elevului și a progresului său.
Extinderea noțiunii de viteză în rezolvarea unor probleme ce nu fac pare din categoria celor de mișcare
Un capitol aparte în matematica sfârșitului de ciclu primar și începutului ciclului gimnazial îl constituie problemele de mișcare (uniformă), în care se definește viteza (v) ca fiind raportul dintre deplasare (sau distanța parcursă d) și timpul (t) necesar mișcării: v=d/t.
Materialul prezintă, pe scurt, câteva tipuri de probleme de mișcare, după care oferă soluții ale unor probleme de aritmetică și nu numai, ce pot fi încadrate în alte categorii, pe baza exploatării relației unei așa – zise viteze.
Educația tehnologică – între competențe mai puțin valorizate și piața muncii
Dintotdeauna am considerat că educația începe acasă, în familie, dar se desăvârșește la ȘCOALĂ. A fi educat nu înseamnă numai a vorbi frumos, a fi politicos, a saluta, ci și a empatiza cu cel de lângă tine, când are mai multă nevoie, a-i întinde o mână de ajutor celui care se clatină, a oferi un sfat sau o vorbă de-alinare celui aflat în necaz.
Biologia în liceele tehnologice – o provocare, dar și o oportunitate
În cadrul liceelor tehnologice, accentul formativ se concentrează în principal asupra dezvoltării competențelor profesionale necesare inserției pe piața muncii. Cu toate acestea, disciplinele fundamentale, precum biologia, continuă să joace un rol esențial în formarea intelectuală și personală a elevilor.
Educație pentru un viitor sustenabil în Săptămâna verde
Programul Săptămâna verde aduce un plus valoare în educația elevilor privind mediul înconjurător în vederea formării și dezvoltării unei conștiințe ecologice capabile să genereze comportamente ecologice. Proiectul de față are menirea de a forma convingeri, sentimente, conduite, pentru că, în cele din urmă, educația ecologică este o educație morală.
Caravana Reciclării Creative – O caravană, cinci lumi minunate și o misiune verde
Totul a început cu o întrebare simplă, dar esențială: „Cum îi învățăm pe copii să aibă grijă de natură într-un mod plăcut, implicat și cu sens?” Așa s-a născut dorința noastră de a participa în proiectul Caravana Reciclării Creative, un proiect care nu doar că educă, ci și apropie, inspiră și transformă.
Sub denumirea O caravană, cinci lumi minunate și o misiune verde, împreună cu alte patru colege am derulat proiectul la Colegiului Național Pedagogic „Regina Maria” Deva.