Obiecte turistice în România și în Europa – disciplină opțională

Curriculum-ul opțional „Obiective turistice în România și în Europa” se adresează elevilor de clasa a XI-a, respectiv a XII-a, dornici să cunoască, alături de informațiile din programa oficială, noi cunoștințe despre potențialul turistic pe care ni-l oferă natura, atât la nivel local cât și la scară continentală. El își propune astfel să ofere elevilor un supliment de informații despre anumite obiective turistice (naturale și antropice) din Europa, pe care noi oamenii le vizităm cu mare plăcere.

Aria curriculară: Om și societate
Tipul de opțional: Opțional la nivel de disciplină
Durata: 1 an (1 oră pe săptămână)
Modul de desfășurare: la clasa a XI-a și a XII-a

Un moment foarte important atât în viața elevilor cât și a oamenilor adulți îl reprezintă vacantele sau concediile, când o parte însemnată dintre oameni își propun să viziteze diferite locații turistice din România sau Europa și, evident, să ajungă să viziteze mult „visatele” obiective turistice. Opționalul are în vedere de asemenea prezentarea acestor obiective turistice: locație, regiune, țară, mod de formare dacă este natural sau autor dacă este antropic, precum și căile de acces spre obiectivul turistic prezentat.

Acest curs opțional își propune să dezvolte interesul elevilor pentru geografie și turism, să încurajeze utilizarea informațiilor din diverse surse media și să inițieze elevii în realizarea de proiecte și broșuri pe teme de turism. Activitățile de învățare sunt concepute pentru a permite elevilor să localizeze, identifice, explice, asocieze, selecteze și compare elemente și fenomene turistice. De asemenea, cursul urmărește accentuarea rolului pozitiv al turismului asupra dezvoltării economice și educația pentru protecția mediului înconjurător.

Programa vine în sprijinul elevilor dornici să cunoască noi obiective turistice sau cât mai multe informații despre unele obiective, aducând în analiză și discuție, ca extensie, tipurile de turism (natural și antropice). Partea de geografie turistică reprezintă una dintre cele mai frumoase și mai interesante pe care le studiază geografia, deoarece lumea se informează, citește despre locațiile turistice, călătorește și observă multe obiective turistice, pe care din păcate o parte dintre cei care vizitează nu le cunosc. Din acest punct de vedere, acest opțional vine în sprijinul celor dornici să călătorească, să observe și să afle cât mai multe informații despre tipurile și obiectivele turistice.

Explicațiile și exemplele respectă particularitățile de vârstă ale elevilor, sunt în concordanță cu interesele elevilor și cu nevoile celor ce vor să viziteze sau să afle anumite informații despre anumite obiective turistice. Oferă elevilor posibilitatea dobândirii de cunoștințe cognitive de tipul generalizării și al transferului, posibilitatea perceperii și reprezentării spațiului geografic antrenat în hazarde naturale și antropice, lărgește orizontul de cunoaștere al elevilor.

Programa cuprinde competențe generale și specifice, valori și atitudini, cu exemple de activități de învățare, conținuturi, sugestii metodologice, resurse materiale și procedurale, precum și o bibliografie orientativă.

Competențe generale

  • Utilizarea corectă a terminologiei geografice și turistice
  • Analiza relației dintre turism, mediu și dezvoltare durabilă
  • Identificarea și localizarea obiectivelor turistice reprezentative din România și Europa
  • Dezvoltarea unor atitudini pozitive față de patrimoniul natural și cultural

Competențe specifice și conținuturi

Competențele specifice și conținuturile tehnoredactate fără evidențiere prin asterisc și corp de literă cursiv constituie nucleul comun al programei școlare și sunt obligatorii pentru toate filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale. Bugetul de timp stabilit prin planurile-cadru, pentru achiziționarea acestora, este de 1 oră/săptămână, alocată în trunchiul comun (TC).

Competențele specifice și conținuturile marcate printr-un singur asterisc (*) și corp de literă cursiv se adresează specializării științe sociale, din cadrul filierei teoretice, profil umanist. Bugetul de timp stabilit prin planul-cadru, pentru achiziționarea acestora, este de 1 oră/săptămână, alocată în curriculumul diferențiat (CD). Ele se adaugă nucleului comun al programei școlare și sunt obligatorii numai pentru această specializare.

Competențele specifice și conținuturile marcate prin două asteriscuri (**) și corp de literă cursiv se adresează calificărilor profesionale care aparțin de domeniile servicii și administrație, menționate la pagina 3, paragraf (c). Ele se adaugă nucleului comun al programei școlare și sunt obligatorii numai pentru aceste calificări profesionale.

Competențe specifice

1.1 Să utilizeze corect termeni specifici turismului în comunicarea orală și scrisă
1.2 Să descrie obiective turistice folosind un limbaj adecvat și coerent
2.1 Să identifice efectele turismului asupra mediului înconjurător
2.2 Să propună măsuri de protecție a patrimoniului natural și cultural în zonele turistice
3.1 Să localizeze pe hartă obiective turistice importante din România și Europa
3.2 Să clasifice obiectivele turistice în funcție de origine (naturală sau antropică)
4.1 Să manifeste o atitudine responsabilă față de protejarea mediului și a patrimoniului
4.2 Să participe activ la inițiative de promovare și protecție a obiectivelor turistice

Competențe specifice cu activități și conținuturi

Competența 1.1 – Utilizarea corectă a terminologiei turistice

Redactarea unui mini-ghid turistic folosind termeni specifici (ex: destinație, atracție, sezon turistic, infrastructură, turism rural, turism urban)
Joc de vocabular: „Găsește cuvântul” – definirea și identificarea termenilor turistici într-un rebus sau quiz
Structura unei prezentări turistice (descriere, localizare, importanță culturală/naturală)

Competența 1.2 – Descrierea obiectivelor turistice

Prezentare orală: „Obiectivul meu preferat” – descriere detaliată în fața clasei
Realizarea unei fișe descriptive pentru un obiectiv turistic (cu titlu, localizare, descriere, specific)

Competența 2.1 – Identificarea efectelor turismului asupra mediului

Analiza unui studiu de caz: „Impactul turismului de masă în Delta Dunării”
Brainstorming + fișă: efecte pozitive și negative ale turismului în mediul natural
Impactul poluării, urbanizării haotice și a turismului de masă asupra mediului

Competența 2.2 – Propunerea măsurilor de protecție

Proiect de echipă: realizarea unui afiș cu soluții pentru protejarea unui obiectiv turistic
Redactarea unui cod de conduită pentru turiștii care vizitează o zonă sensibilă ecologic

Competența 3.1 – Localizarea obiectivelor turistice

Exercițiu pe hartă: identificarea și marcarea obiectivelor UNESCO
Activitate digitală: utilizarea Google Earth pentru explorarea unor destinații turistice din Europa și România

Competența 3.2 – Clasificarea obiectivelor turistice

Realizarea unui tabel de clasificare: elevii grupează 10 obiective în naturale/antropice
Joc de grup: „Ce fel de obiectiv este?” – identificare și justificare pe baza unor imagini
Clasificarea obiectivelor turistice: naturale (munți, peșteri, lacuri), antropice (cetăți, biserici, muzee)
Obiective turistice reprezentative din România și Europa (Delta Dunării, Cetatea Sighișoara, Colosseum, Acropole)
Regiuni turistice: Maramureș, Bucovina, Alpii, Mediterana

Competența 4.1 – Manifestarea atitudinii responsabile

Campanie școlară: „Fii turist responsabil” – elevii creează pliante cu mesaje ecologice
Vizionare + discuție: un documentar despre distrugerea unor situri turistice din cauza nepăsării
Strategii de turism durabil: educație ecologică, infrastructură prietenoasă cu mediul

Competența 4.2 – Participarea activă la inițiative

Participare la o acțiune locală de ecologizare sau protecție a unui obiectiv din apropiere
Implicarea comunității în protejarea obiectivelor turistice
Organizarea unei expoziții tematice cu titlul „Comori turistice – ce merită protejat”

Valori și atitudini

Competențele generale și specifice care sunt formate în liceu, prin procesul educațional centrat pe geografie, au la bază și promovează următoarele valori și atitudini:

Atitudinea pozitivă față de educație, cunoaștere, societate, cultură, civilizație
Interes pentru cunoașterea raporturilor dintre România, U.E. și Europa
Respectul pentru diversitatea naturală și umană, evidențiată la nivelul continentului european, al U.E. și al țării
Conservarea și ocrotirea mediului de viață (din Europa și România)
Disponibilitatea pentru învățarea permanentă, utilizând metode și tehnici de investigare, cercetare și activitate independentă

Conținuturi

Introducere în studiul opționalului

Capitolul I – Introducere și terminologie

Tipuri de turism
Patrimoniu natural și cultural

Capitolul II – Impactul și tehnologia în turism

Impactul turismului asupra mediului
Tehnologie și turism (rezervări online, ghidaj virtual)

Capitolul III – Obiectivele turistice naturale și antropice din România

Carpații: Orientali, Meridionali, Occidentali
Subcarpații: Moldovei, Curburii, Getici
Podișuri: Moldovei, Getic, Dobrogei, Mehedinți
Câmpii: Câmpia de Vest, Câmpia Moldovei, Câmpia Română
Delta Dunării
Litoralul Mării Negre

Capitolul IV – Obiectivele turistice naturale și antropice din Europa

Zona litorală (Marea Mediterană, Oceanul Atlantic)
Zona Montană (Alpii)
Spațiul antropic (Roma, Paris, Atena, Viena, Londra, Praga, Amsterdam, Bruxelles, Budapesta)

Evaluare finală

Resurse materiale

Hărți și atlase fizice, imagini
Albume, postere, reviste, referate, planșe, prezentări PowerPoint de specialitate (ex: Enciclopedia geografică, National Geographic, Descoperiți Minunile Lumii, Terra)
Fișe de lucru individuale

Sugestii metodologice

Metode active și participative (pentru competențele 1.1, 1.2, 3.1)
Învățarea prin descoperire permite elevilor să identifice obiective turistice și să extragă informații esențiale (istoric, formare, importanță). Dezbaterea și dialogul dirijat consolidează limbajul specific și dezvoltă exprimarea orală. Exercițiile de argumentare, prin prezentări despre „cel mai frumos obiectiv din România” cu justificări clare, contribuie la dezvoltarea gândirii critice.

Învățare bazată pe proiecte (pentru competențele 2.2, 4.2)
Proiectele de grup vizează realizarea de broșuri, afișe, campanii pentru protejarea patrimoniului. Traseele turistice virtuale sau reale îi determină pe elevi să planifice, să describă și să promoveze un circuit turistic. Portofoliile tematice, care includ colaje, hărți, articole și reflecții personale despre locurile vizitate, încurajează reflecția personală și sistematizarea cunoștințelor.

Utilizarea TIC și resurselor digitale (pentru competențele 3.1, 2.1)
Google Maps/Earth facilitează localizarea obiectivelor și vizualizarea reliefului. Tururile virtuale permit vizitarea online a muzeelor sau siturilor UNESCO din Europa. Aplicațiile educaționale (Kahoot, Wordwall) consolidează cunoștințele printr-o abordare interactivă și atractivă.

Învățare prin colaborare și joc (pentru competențele 4.1, 2.1)
Jocurile de rol („Ghid turistic” sau „Turoperator”) facilitează învățarea interactivă și dezvoltă competențele de comunicare. Atelierele creative pentru realizarea de afișe, pliante, sloganuri ecologice stimulează creativitatea și implicarea activă. Vizitele și excursiile tematice, cu activități ghidate și reflecție post-vizită, conectează teoria cu practica și consolidează învățarea experiențială.

Modalități de evaluare

Evaluarea se realizează prin diverse metode care să reflecte complexitatea competențelor dezvoltate. Autoevaluarea și evaluarea colegială încurajează reflecția personală și gândirea critică. Fișele de lucru aplicative, care includ hărți, scheme, analize de caz, verifică înțelegerea și aplicarea cunoștințelor teoretice.

Produsele finale concrete (afișe, broșuri, prezentări multimedia, mini-ghiduri și redarea unui obiectiv turistic natural sau antropic cu locație, căi de acces, infrastructură) demonstrează capacitatea de sinteză și aplicare practică a cunoștințelor.

Portofoliul tematic, exemplificat prin „Obiectivele turistice de grupa nordică a Carpaților Orientali”, permite urmărirea progresului individual pe parcursul anului școlar.

Studiile de caz (ex: Coasta de Azur, Insulele Greciei, Peștera de Cristale de la Roșia) dezvoltă capacitatea de analiză aprofundată. Evaluarea continuă a participării și implicării elevilor monitorizează procesul de învățare. Prezentarea proiectelor și broșurilor realizate verifică competențele de comunicare și sistematizare.

Testările scrise și orale, interpretarea graficelor și imaginilor, lucrul cu harta și fișele de lucru, precum și referatele despre un anumit obiectiv turistic natural sau antropic completează paleta diversificată de instrumente de evaluare, asigurând o abordare comprehensivă a procesului de învățare.

Bibliografie

Octavian Mândruț, Atlas Geografic Școlar, Editura Corint
Manualul Școlar, clasa a XII-a, Editura Corint, Octavian Mândruț (2006)
Reviste de specialitate (Terra, National Geographic, Descoperiți Minunile Lumii etc.)
Emisiuni TV: Discovery

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Marius Daniel Popa

Colegiul Național Samuil Vulcan, Beiuș (Bihor), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/marius.popa