O nouă experiență eTwinning – proiectul Positive Vibes

Positive Vibes este noul proiect eTwinning în care elevi de la Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza din Galați au participat pe tot parcursul anului școlar 2021-2022 alături de elevi din alte școli din Franța, Grecia, Italia, Turcia, Germania, Danemarca, Croația, Portugalia, Spania, Lituania, Polonia, Slovacia, Maroc, USA și Coreea de Sud. Cu cei mai mulți dintre partenerii enumerați am colaborat și în anii trecuți, rezultatele frumoase obținute împreună determinându-ne să reluăm colaborarea și în acest an școlar. Ceea ce ne-am dorit să realizăm în primul rând a fost să oferim elevilor noștri un cadru internațional de comunicare și colaborare prin care aceștia să își valorifice și îmbunătățească cunoștințele de limbă engleză, limba de comunicare a  proiectului, dar și să își dezvolte abilitățile de lucru cu diverse aplicații digitale precum și să își îmbogățească bagajul cultural prin contactul cu alte spații culturale, contact facilitat de participarea la acest proiect. Am avut astfel ocazia de a contribui la realizarea unor produse finale extrem de utile și creative printr-un constant schimb de bune practici și idei.

Activitățile din primele luni de activitate s-au concentrat pe o mai bună cunoaștere reciprocă a celor implicați în proiect prin intermediul unor materiale extrem de variate dar și pe sărbătorirea Zilei Europene a Limbilor Străine. Elevii au aflat numele țărilor participante precum și denumirea proiectului într-o manieră interactivă prin intermediul unor jocuri concepute cu ajutorul aplicației Genially, jocuri propuse de profesorii coordonatori din Franța și Turcia. În acest sens, a trebuit ca elevii să răspundă la o serie de întrebări de tip ghicitoare pentru a colecționa literele și a reconstitui titlul proiectului. Apoi, în echipe, au răspuns la întrebări aparținând unor categorii diverse precum populația, capitatele statelor, situare geografică, gastronomie, atracții turistice, etc. pentru a descoperi numele țărilor participante.

De asemenea, elevii s-au prezentat colegilor lor din celelalte școli în diverse moduri, folosind aplicații diverse – materiale audio-video, imagini, google slides, thinglink, pixton,  postări pe Padlet etc. Profesorii s-au întâlnit virtual în cadrul unei sesiuni video pentru a stabili pașii cei mai buni de urmat, pentru a propune activități și conținuturi și pentru a da o formă cât mai concretă proiectului nostru. Ne-am dorit de la început să includem activități cu un mare grad de atractivitate pentru elevi dar care, în același timp, să îi apropie de cultura și civilizația altor popoare precum și de valori umane esențiale.

Ziua Europeană a Limbilor Străine  a reprezentat un prilej pentru a ne demonstra capacitățile creative și abilitățile tehnici, deopotrivă. În faza inițială fiecare școală participantă a oferit traducerea unor cuvinte propuse de profesori în limba engleză pentru a fi traduse în limba proprie, rezultatul fiind un dicționar multilingv în limbile țărilor partenere, conceput într-o manieră colaborativă, dicționar multilingv având cuvinte cu un conținut pozitiv, optimist și reprezentând valori pe care le avem în comun.

Poate cea mai frumoasă și imaginativă activitate prilejuită de această zi a fost conceperea unor postere pornind de la logo-ul proiectului ce redă personaje îmbrăcate în costume ce redau culorile steagurilor națiunilor participante la proiect. Copiii și-au imaginat diverse dialoguri, povești între personajele respective și au conceput postere în care personajele folosesc doar limba engleză cât și postere multilingve în care fiecare personaj oferă o replică în limba maternă. Pentru aceasta unii au apelat la aplicații de traducere de pe Internet în timp ce alții au apelat la colegii lor parteneri de proiect pentru traducere. De asemenea, activitatea de selecție și apoi înregistrare audio a unor tongue twisters ( elemente lingvistice, propoziții, fraze greu de pronunțat prin care se realizează exerciții de dicție) specifice fiecărei limbi a produs un deosebit interes printre elevi. Încercările de a le repeta, încercările de a oferi cea mai bună traducere a acestora, produsul final cu propuneri din partea tuturor participanților, quiz-ul final intitulat Puteți identifica limba?, toate acestea i-au antrenat pe elevi într-un joc al descoperirii unor aspecte lingvistice specifice fiecărei limbi folosite, marcând astfel frumusețea și bogăția lingvistică a lumii.  thinglink.com/scene/1497632724398112770
goconqr.com/en-US/quiz/33923457/Listen-to-the-tongue-twisters—Which-language-is-it–

Descoperirea bogățiilor culturale oferite de țările participante a continuat și s-a realizat de o manieră colaborativă, elevii fiind incluși în cadrul unor echipe internationale, coordonate de câte un profesor din țara de origine. Modul de lucru și sarcinile de lucru ale fiecărui participant au fost prezentate pe Twinspace și tot acolo fiecare elev și-a ales țara și categoria de informații la care urma să lucreze. S-au constituit astfel echipe mixte, produsul final fiind aranjat de profesorul responsabil de țara sa, iar ulterior toate aceste produse finale au fost incluse într-o prezentare thinglink www.thinglink.com/scene/1536280387783753730

Prezentarea fiecărei țări a vizat includerea unor informații cât mai variate și cuprinzătoare, aceleași categorii de noțiuni regăsindu-se în toate prezentările făcute de copii pentru a-și consolida cunoștințele de cultură generală -steagul, moneda națională, imnul național, sportul național, campioni reprezentativi, personalități diverse, atracții turistice, evenimente istorice de marcă, aspecte sociale și culturale interesante specifice, formule de salut, aspecte lingvistice, etc. Pornind de la aceste produse finale ale elevilor, unii parteneri au conceput activități de tip joc Kahoot sau careuri de cuvinte (create.kahoot.it/share/positive-vibes/88c17d22-ef46-4d72-b25d-67bb247221cb) twinspace.etwinning.net/files/collabspace/4/04/104/191104/images/c8a0d758e.jpg pe care ceilalți parteneri le-au folosit apoi la clasă cu proprii elevi. Un concurs de fotografii realizate de elevi a completat activitățile dedicate intercunoașterii și evidențierii frumuseților naturale din fiecare țară. Elevii au realizat fotografii ce redau peisaje din țara proprie, iar cele mai frumoase au fost apoi selectate și încărcate pe un avizier digital (Padlet) comun tuturor participanților, votul final fiind exprimat după ce toate școlile implicate au postat rezultatele selecției făcute în cadrul propriei echipe.   (tr.padlet.com/elifpolat1288/ogk5oj2p1l87l72l)

Cu ocazia săptămânii Code Week, elevii au folosit alfabetul codului binar pentru a crea imagini și mesaje codificate pe care le-au postat pe pagina de forum de pe portalul eTwinning pentru ca partenerii internaționali să le preia, să le folosească, să încerce să le rezolve, să spargă codurile și să reposteze apoi rezultatele descoperite pe forum. O modalitate amuzantă și deopotrivă antrenantă care să îî familiarizeze pe copii cu codarea binară prin crearea de mesaje și imagini codificate.

Luna decembrie ne-a oferit prilejul de a marca sărbătorile de iarnă și de a face schimb de felicitări ne-virtuale, realizate de elevi, în ciuda dificultăților specifice perioadei pe care o traversăm. Tradiționalul calendar digital interactiv precum și urările transmise virtual au completat programul ultimei luni din an într-o manieră plăcută și relaxată.

În spiritul unui nou început, luna ianuarie a fost luna în care toți cei implicați au contribuit cu idei la o capsulă a timpului (answergarden.ch/2300278) și au lucrat pentru a finaliza un poem colaborativ intitulat I have a dream (Am un vis), ocazie pentru elevi de a-și exprima dorințele și speranțele cu privire la viitorul lor, al lumii înconjurătoare și al nostru, oamenilor. Gândurile lor frumoase și dătătoare de speranță pot fi citite în e-book-ul final realizat cu aplicația calameo (en.calameo.com/read/000198923ff256b5c6c04).

Ziua Siguranței pe Internet a fost evenimentul lunii februarie. Cu această ocazie elevii au fost implicați în activități menite să le responsabilizeze comportamentul pe Internet –accesarea de site-uri dedicate acestei teme, posterele sau materialele video pe care le-au creat, toate acestea i-au îndemnat la prudență și accesarea informată a spațiului virtual oferit de Internet. Sondajul Are you social media smart? a fost creat din propunerile de întrebări făcute de toate școlile participante pe baza informațiilor accesate și discutate și a fost apoi completat de elevi cu răspunsurile proprii.

Valorificarea ideilor și a mesajelor pozitive pe care ne-am dorit să le transmitem prin intermediul proiectului Positive Vibes a continuat și în partea a doua a anului școlar. Postere dedicate păcii și unor nume feminine ce au promovat pacea de-a lungul timpului au fost concepute de copii și s-au făcut propuneri pentru un quiz colaborativ cu această temă. Dar poate una dintre cele mai frumoase activități a fost aceea de a lucra la un document colaborativ care reunește poeme ale copiilor toate urmând același același tipar și aceeași temă – sentimentele umane.

Ideile transmise și imaginile alese de copii sunt deosebite așa cum sunt și valorile incluse în Abecedarul Valorilor Pozitive, material ce reunește concepte ale binelui, frumosului, firescului uman, citate ce pun în valoare aceste idei valoroase precum și imagini reprezentative realizate cu aplicația wordcloud sub forma unor nori din cuvinte sugestive.

În prezent, se lucrează la revista proiectului ce va evidenția activitățile de amploare la care am lucrat împreună precum și contribuții noi, aspecte pe care fiecare echipă consideră că ar merita să le includă și să le comunice colegilor internaționali. Se lucrează colaborativ, cu ajutorul aplicației madmagz.com, fiecare dintre noi având libertatea de a ne exprima și a apela la expertiza celorlalți. De fiecare dată suntem plăcut surprinși de bogăția ideilor, reacția promptă și motivația deosebită a celor implicați.

Proiectul încă în derulare reprezintă o modalitate de activare a interesului elevilor pentru limba, cultura și civilizația altor popoare, abordarea creativă a unor teme culturale fiind apreciată de elevi.

 

prof. Mariana Gaiu

Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.gaiu

Articole asemănătoare