Miniștrii educației și realitatea sistemului de învățământ preuniversitar

Pe parcursul perioadei de după decembrie 1989, în fruntea Ministerului Educației au fost persoane fără experiența predării în învățământul preuniversitar. Au fost două excepții, pentru perioade scurte de timp: Liviu Marian Pop și Monica Anisie.
Domnul Liviu Marian Pop a avut o experiență efectivă la catedră învățământul preuniversitar de 8 ani, între anii 1996-2004.
Doamna Monica Anisie se pare că a predat efectiv aproximativ 15 la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București.

Tipologia sistemului preuniversitar de învățământ este foarte diversă: colegii naționale, licee teoretice, colegii tehnice, școli profesionale, școli profesionale speciale, școli gimnaziale centrale mediul urban, școli gimnaziale de cartier mediul urban, școli gimnaziale speciale, școli gimnaziale mediul rural, clase de învățământ primar care aparțin colegiilor, liceelor, școlilor profesionale și gimnaziale.

Colegiile Naționale se află în topurile celor mai bune rezultate la examenele de evaluare națională și bacalaureat. Urmează liceele teoretice, școlile gimnaziale centrale și spre coada clasamentului celelalte tipuri de școli. Există și situații de școlii din mediul rural cu rezultate foarte bune dar le putem spune excepții.

Ministrul actual al educației domnul Daniel David a declarat că: „foarte ciudat că același profesor care n-a transferat bine competențele trebuie acum să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost, cu aceleași metode, probabil tot proaste, cu aceleași manuale, probabil tot proaste”. Această declarație a fost dată în contextul analizării rezultatelor din cadrul proiectului Rose. Un procent mare al elevilor de liceu nu stăpânesc cunoștințele de limba și literatura română la clasa a IX-a.

„Aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.” (Edupedu).

Lista cu liceele participante în cadrul proiectului Rose poate fi consultată pe www.rose-edu.ro/lista-licee/. Vorbim de 938 de unități de învățământ situate majoritatea în localități mici. Cele mai multe sunt licee tehnologice și colegii tehnice. Majoritatea elevilor din liceele tehnologice și colegiile tehnice provin din școli gimnaziale de cartier și școli gimnaziale din mediul rural. Acești elevi au avut note mici și foarte mici la examenul de Evaluare Națională.

Există un procent foarte mare de elevi din învățământul primar care nu sunt sprijiniți de familie în privința asimilării cunoștințelor predate la școală. Acești elevi acumulează lacune mari pe parcursul anilor de școală. În fiecare an sunt la limita repetenției dar reușesc într-un mod obiectiv sau subiectiv să treacă clasa. Ajunși în ciclul de învățământ gimnazial au șanse foarte mici să atingă profilul de formare al absolventului de clasa a VIII-a.

Domnul ministru apreciază că nu sunt transferate bine competențele de către cadrele didactice.

După lacune acumulate timp de opt ani de către elevi, nu există soluții miraculoase care să ducă la transferarea competențelor în câteva luni.

Nimeni nu contestă faptul că există  cadre didactice mai puțin competente dar conform principiului didactic al participării conștiente și active, fără implicarea activă a elevului sunt șanse mici pentru un transfer eficient de competențe.

Miniștrii educației nu cunosc realitatea din școlile gimnaziale de cartier, din școlile rurale, din școlile profesionale, din liceele tehnologice, colegiile tehnice și unele licee teoretice. Această realitate nu este cunoscută nici de secretarii de stat și nici de către consilieri.

Pentru a cunoaște realitatea, trebuie să fii prezent în acest tip de școli timp de minim un an școlar. Trebuie să încerci să ții sub control o clasă, să predai și pentru elevi medii și pentru elevi analfabeți funcțional sau chiar analfabeți. Trebuie să predai matematica pentru foarte mulți elevi de liceu care nu cunosc tabla înmulțirii. În gimnaziu, foarte mulți elevi nu cunosc tabla înmulțirii. Acești elevi cu siguranță nu sunt sprijiniți acasă, cu siguranță nu au bibliotecă acasă. La televizorul deschis permanent nu rulează emisiuni educaționale sau culturale.

Se vehiculează ideea salarizării în funcție de performanțe. Cum cuantificăm performanțele? Rezultatele la concursuri și olimpiade? Rezultatele la examenele de evaluare națională și bacalaureat? Colegiile naționale, unele licee teoretice și unele școli gimnaziale de centru vor fi veșnic pe primele locuri. Părinți acestor elevi plătesc sume serioase pentru meditații sau îi sprijină în mod real pe copii acasă.

Soluțiile care să ducă cu adevărat rezultate sunt cunoscute dar greu de implementat din motive financiare: profesori asistenți la fiecare clasă unde sunt identificați elevi cu risc de rămânere în urmă, program școală după școală la clasele din învățământul primar cu prezență obligatorie. Degeaba există un program dacă sunt elevi care absentează foarte mult.

Programul școală după școală la elevii din gimnaziu este nesustenabil cu elevi care nu sunt obișnuiți de mici cu un program mai lung. Sunt școli implicate în programul PNRAS a căror elevi refuză să participe la orele remediale de limba română și matematică. Nu îi interesează examenul de evaluare națională. Ei știu că vor intra la școala profesională sau liceul tehnologic dorit și cu note mici, sau fără participarea la examenul de evaluare națională.

Resurse web
www.edupedu.ro/invatarea-remediala-nu-ar-trebui-facuta-de-profesorul-de-la-clasa-spune-ministrul-educatiei-ci-de-profesori-care-au-competente-pe-invatare-remediala-care-folosesc-alte-metode-de-pred…
ro.wikipedia.org/wiki/Ministerul_Educa%C8%9Biei_(Rom%C3%A2nia)
media.hotnews.ro/assets/document/2017/07/26/21924421-0.pdf
www.mediafax.ro/politic/cine-este-monica-anisie-propusa-pentru-ministerul-educatiei-in-guvernul-orban-biografie-18497465

 

prof. Claudiu-Dan Conțiu

Școala Gimnazială, Călărași (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/claudiu.contiu

Articole asemănătoare