Clasa inversată este o abordare interactivă și hibridă (blended), axată pe învățarea individuală și activă, spre deosebire de învățarea de grup tradițională. Elevii învață conținutul acasă și îl exersează individual în clasă.
Metodele inovatoare de predare nu înseamnă doar aplicarea celei mai moderne tehnologii în clasă sau urmărirea continuă a celor mai noi tendințe educaționale. Toate acestea constau în aplicarea unor strategii de predare noi, mai centrate pe elevi. Aceste metode inovatoare încurajează elevii să participe proactiv și să interacționeze cu colegii lor și cu dumneavoastră – profesorul – pe parcursul orelor. Elevii lucrează mai mult, dar într-un mod care răspunde mai bine nevoilor lor și susține o creștere mai rapidă. Spre deosebire de predarea tradițională, care se concentrează în principal pe câtă informație poate transmite profesorul, metodele inovatoare investighează profund ce anume rețin elevii din conținutul predat.
În 2021:
- 57% dintre elevii americani aveau dispozitive digitale.
- 75% dintre școlile americane planificau să fie aproape complet digitale.
- Platformele educaționale luau în considerare utilizarea dispozitivelor de către 40% dintre elevi.
- Utilizarea aplicațiilor de supraveghere la distanță în scop educațional a crescut cu 87%.
- Aplicațiile de colaborare au înregistrat o creștere de 141%.
- 80% dintre școlile și universitățile americane au achiziționat sau intenționau să mai achiziționeze tehnologii pentru elevi.
Până la sfârșitul anului 2020:
- 98% dintre universități țineau cursuri online. (Sursă: Think Impact)
Aceste statistici indică o schimbare uriașă în modul de predare și învățare. E timpul să le acordați atenție – nu doriți să rămâneți în urmă, nu-i așa? Așadar, este momentul să reevaluăm metodele de învățare din educație!
Blended learning
Blended learning este o metodă care combină instruirea tradițională în clasă cu predarea online de ultimă generație. Oferă flexibilitate dumneavoastră și elevilor în crearea unui mediu de învățare eficient și personalizat.
În lumea tehnologiei, este greu să ignori instrumente precum internetul sau software-ul de e-learning. Lucruri precum convorbirile video între profesori și elevi, LMS urile pentru gestionarea cursurilor, site-urile interactive sau aplicațiile educaționale au devenit extrem de răspândite.
Învățare bazată pe proiecte (Project-based learning – PBL)
Fiecare elev lucrează la un proiect la finalul unității. Învățarea bazată pe proiecte se concentrează pe rezolvarea unor probleme reale pe o perioadă mai lungă și pe găsirea de soluții inovatoare. PBL face orele mai atractive și captivante, în timp ce elevii învață conținut nou și dezvoltă abilități precum cercetarea, munca independentă și colaborativă, gândirea critică ș.a.
În această metodă de învățare activă, dumneavoastră sunteți ghidul, iar elevii preiau controlul asupra propriei căi de învățare. Acest tip de abordare poate duce la o implicare și o înțelegere mai bune, stimulând creativitatea și învățarea pe tot parcursul vieții.
Flipped Classroom (Clasa inversată)
În metoda „clasei inversate” (flipped classroom, clasa răsturnată, ora inversată etc.), „inversarea” constă în faptul că parcurgerea conținutului nu începe în modul obișnuit, prin explicațiile profesorului, ci prin faptul că elevul primește materialul didactic digital, pregătit de profesor, înainte de oră, iar el îl studiază acasă, se informează despre tema respectivă acasă și se pregătește cu întrebări pentru oră. Lecția devine astfel un mediu de învățare interactiv, unde elevii, sub îndrumarea profesorului, lucrează împreună sau în grupuri, aplică și aprofundează conținutul, ocupându-se de acesta într-un mod creativ.
Clasa inversată este o abordare interactivă și hibridă (blended), axată pe învățarea individuală și activă, spre deosebire de învățarea de grup tradițională. Elevii învață conținutul acasă și îl exersează individual în clasă.
De obicei, conceptele noi sunt prezentate prin videoclipuri înregistrate în prealabil, pe care elevii le vizionează acasă, astfel încât să aibă o bază înainte de a lucra pe aceste teme la școală. În mediul de clasă, planurile de lecție, activitățile și modelele de învățare sunt reorganizate pentru a susține învățarea individuală și de grup. Spre deosebire de modelul tradițional, în care profesorul este principala sursă de informație, metoda inversată promovează învățarea independentă și adaptarea modului în care elevii accesează informația. În clasă, elevii se implică prin activități interactive și captivante, învățând în ritmul lor și în modalitatea lor proprie.
Scopul principal al clasei inversate este de a ajuta elevii să înțeleagă mai bine conceptele și să învețe când și cum să le aplice în viața reală. Conținutul nu este predat doar pentru note și examene, ci pentru înțelegere și performanță.
- Videolecțiile sunt adaptate nivelului și performanțelor elevilor.
- Conținutul este prezentat clar, fără complicații inutile.
O concepție greșită comună este că profesorul este mai puțin prezent în clasa inversată. În realitate, având în vedere că învățarea profundă are loc în clasă, metoda inversată solicită implicarea activă a unui profesor profesionist care monitorizează și oferă feedback în timp real. Indiferent dacă elevii colaborează în grupuri sau individual, profesorul trebuie să fie disponibil pe tot parcursul orei. Evaluați în clasă prin activități precum quiz uri interactive live pe tema lecției.
Metoda inversată se bazează în mare măsură pe tehnologie și necesită instrumente interactive care fac lecțiile atractive. Pentru realizarea videolecțiilor, publicarea conținutului, urmărirea progresului și analiză, aveți nevoie de un instrument potrivit.
Instrumente recomandate
• AhaSlides – platformă online de prezentare interactivă, ideală pentru quiz-uri live, sondaje, brainstorming și prezentări captivante. Elevii pot participa de pe telefoanele lor, iar rezultatele sunt afișate în timp real.
• Edpuzzle – platformă pentru crearea și editarea videolecțiilor. Permite personalizarea lecțiilor cu explicații audio/video și oferă statistici despre vizionarea elevilor (câte vizualizări, ce minute urmăresc mai mult etc.).
• Padlet – platformă colaborativă unde elevii pot crea, distribui și discuta conținut. Profesorul:
– creează un „perete” pentru fiecare lecție sau activitate,
– permite elevilor să posteze feedback,
– stimulează colaborarea în înțelegerea diverselor perspective ale temei.
Cum funcționează în practică
• Distribuiți videoclipuri și lecturi în fluxul de activități din Google Classroom, ca „anunțuri proactive”.
• Planificați activități online înainte de lecție și oferiți ghidaj și feedback în clasă, pentru a evita tăcerea din cauza distanței de învățare.
Metoda inversată, numită și abordare inversată de învățare, schimbă rolul tradițional al predării în clasă și acasă. În acest model, elementele de curs “expunere” și „temă pentru acasă” sunt interschimbate, motivându-i pe elevi să lucreze mai dur și mai eficient în clasă pe baza prelegerilor vizionate anterior.
În modelul tradițional:
• Profesorul predă lecția nouă la clasă
• Elevii rezolvă temele acasă
În metoda clasei inversate:
• Elevii primesc acasă, înainte de oră, materialul didactic pregătit de profesor (videoclipuri, prezentări, materiale digitale)
• La oră, sub îndrumarea profesorului, elevii lucrează împreună, aplică și aprofundează cunoștințele prin activități interactive
Avantaje:
- Ritm propriu de învățare: Elevii pot viziona materialele video de câte ori au nevoie.
- Participare activă la oră: Lecțiile devin un spațiu pentru discuții, clarificări, aplicații practice.
- Înțelegere mai profundă: Profesorul are mai mult timp pentru a explica părțile mai dificile.
- Dezvoltă autonomia în învățare.
Provocări:
- Acces tehnologic: Nu toți elevii au acasă dispozitive sau conexiune la internet.
- Necesită pregătire: Profesorul trebuie să creeze materialele digitale în avans.
- Responsabilitate: Elevii trebuie să se pregătească cu adevărat înainte de oră.
Exemple practice:
- Istorie: Elevii vizionează acasă un videoclip despre Revoluția din 1848, iar la clasă analizează surse istorice și creează afișe în grupuri.
- Științe: Elevii urmăresc acasă un experiment demonstrativ, iar la clasă îl realizează practic și discută rezultatele.
- Limbi străine: Acasă învață vocabular nou dintr-un videoclip, iar la oră îl folosesc în jocuri de rol sau conversații.