Articolul descrie două metode care pot fi utilizate cu succes la limba și literatura română, ca exemple de abordări moderne, adaptate așteptărilor elevilor și potrivite pentru dezvoltarea competențelor din noile programe școlare.
Metoda 1: Scaunul autorului
Această metodă va fi utilizată la o lecţie de limbă română pentru consolidarea cunoştinţelor despre adjectiv.
Tipul lecţiei: de recapitulare şi sistematizare a cunostintelor.
ADJECTIVUL
Clasa: a VII a
Prin această lecție se urmărește atingerea următoarelor obiective:
- Consolidarea cunoştinţelor despre adjectiv;
- Încadrarea competenţelor de redactare în timpul didactic alocat cu respectarea celorlalte cerinţe;
- Întărirea capacităţii elevului de a-şi prezenta oral compunerea şi de a răspunde la întrebări;
- Dezvoltarea capacităţilor elevilor de a recunoaşte tipurile de structuri care conţin cerinţelor şi de a formula întrebări în legătură cu acestea;
Descrierea structurală a secvenţei didactice de aplicare a metodei
Pasul 1: În această oră vom recapitula cunoștințele despre adjectiv folosind o metodă care va fi foarte utilă si atractivă. Se numeşte -Scaunul autorului- . Aici aveți un scaun și câțiva dintre voi vor ieşi să prezinte oral o compunere, iar colegii voştrii vor pune întrebări la care veţi răspunde.Aveţi nevoie doar de o foaie de hârtie și de un pix.
Pasul 2: Trebuie să scrieţi o compunere gramaticală despre un colţ din natură care v-a impresionat folosind cât mai multe adjective. Compunerea trebuie să aibă 15 rânduri iar timpul de lucru va fi de 15 minute.
Pasul 3: Acum, după ce aţi terminat de scris, îl rog pe un coleg de-al vostru să aleagă un autor care va trebui sa ia loc pe scaun şi să citească lucrarea sa.
Pasul 4: Voi împărţi fişe de evaluare a compunerii ,în care sunt trecute tipurile de adjective studiate. Veţi scrie sintagma ce conţine adjectivul în căsuţa corespunzătoare acestuia din tabel, în dreptul autorului.
Autorul e invitat să citească lucrarea sa. Ceilalți elevi vor fi atenţi şi vor nota în tabel. După ce a terminat de citit, autorul va primi întrebări de la colegi la care va răspunde. Vor fi audiaţi 4 autori. Timpul de lucru va fi de 25 de minute.
Autorul/ Adjective simple/ Adjective compuse/ Adjective invariabile/ Locuţiuni adjectivale
Pasul 5: Acum sunteţi invitaţi să discutaţi, potrivit tabelelor, cine a reuşit să utilizeze corect mai multe adjective. Pe baza acestor discuţii vom vedea unde au fost greşelile cele mai frecvente şi ce este important de observat când trebuie să construim astfel de exemple.
Timpul de lucru:10 minute.
Vă mulţumesc pentru participare.V-aţi descurcat foarte bine! Pentru ora următoare, veţi scrie o altă compunere gramaticală pe o temă care vă place vouă, respectând aceleași cerințe.
Observaţii: alte metode utilizate în lecţie: metoda explicativă, interogativă, analiza şi sinteza.
Metoda 2: Jocul gramatical
Această metodă va fi utilizată la o lecţie de limba română pentru consolidarea, dezvoltarea şi nuanţarea cunoştinţelor de vocabular.
Clasa: a VI a
Resurse: Fişă de lucru ce conţine următorul tabel:
Cuvântul/ Sinonimul/ Antonimul/ Paronimul:
a simula
oral
a (se) adapta
lac
familiar
Elevii vor trebui să completeze tabelul cu ajutorul unor bileţele în care vor fi exemple de sinonime, antonime și paronime.
Se va împărți clasa în 4 grupe. Fiecare grupă va primi câte o fișă de lucru și biletele. Elevii vor trebui să completeze tabelul într-un timp de 10 minute. Fiecare cuvânt pus corect va fi notat cu 1 punct. Va câștiga grupa cu timpul și scorul cel mai bun.
Toate grupele vor fi recompensate şi încurajate verbal. Răspunsurile incorecte vor fi corectate frontal. Se vor da câteva explicații acolo unde va fi nevoie.
Pentru ora următoare vor avea de scris enunțuri cu fiecare cuvânt din tabel:
Biletul nr.1
– a (se) preface
– prietenos
– scris
– rac
– orar
Biletul nr.2
– stimula
– nefamiliar
– pământ
– vorbit
– adopta
Biletul nr.3
– a arăta
– familial
– iaz
– a (se) acomoda
– inadapta