Metode moderne în dezvoltarea abilităților la orele de limba engleză

Elevul zilelor noastre este unul grăbit, ușor dezinteresat de școală, și mai mult preocupat de activități extrașcolare și de folosirea tehnologiei. Suntem într-o continuă schimbare… de mod de viață, de mentalități, iar acest lucru nu trebuie să rămână fără impact in educație, mai ales că elevii noștri sunt adulții de mâine, cei care vor conduce lumea. Stă în puterea noastră, a profesorilor, să-i învățăm să gândească, să fie creativi și să vadă dincolo de limite.

La orele de limba engleză, îi putem ajuta pe elevi să obțina cunoștințe care să-i specializeze nu doar în studii teoretice, ci și în practica de toate zilele, să le dezvolte aptitudinile și să-i educe pentru a face față oricăror provocări.

Cu ajutorul metodei “Learner-centered”, profesorul se poate concentra pe fiecare elev în parte, în timp ce aceștia folosesc sau aplică cunoștințele învățate anterior, în timpul orelor sau proiectelor de grup. Profesorul este un simplu observator, iar elevii pot fi considerați dominatori n interacțiunile din timpul orelor. Deși doar un observator, profesorul ar trebui să fie un bun generator de resurse pentru ca elevii să poată ințelege cât mai clar subiectul temei.

Chiar daca sunt o generație născută în era tehnologiei, elevii noștri vor să fie conectați si cu mediul înconjurător sau unii cu alții; desigur, acest lucru poate fi îmbinat în mod util de către profesor prin angajarea copiilor în urmărirea de documentare pe diverse teme sociale (droguri, bullying, poluare) și constituirea unor grupe de “debate” pe aceste teme. În acest mod, elevii pot obține cunostințe atât din link-urile trimise de profesor, cât și de la colegi, pe mai multe subiecte de interes, studiind un singur obiect: limba engleză. Astfel, cu ajutorul metodei colaborative (“Collaborative Learning Method”), copiii pot găsi rezolvări la problemele lor, își pot clarifica unele întrebări și își pot dezvolta aptitudinile sociale învățând să comunice unii cu alții, să facă față criticilor constructive, să se asculte cu atenție și să lucreze in echipă. Pentru a putea realiza acest lucru, ar trebui regândită organizarea claselor, a bancilor, pe grupe sau în cercuri; din păcate, acest lucru nu poate fi posibil, încă, din cauza situației create de pandemie, însa se poate face, în fiecare școală, un laborator de limbi străine unde grupurile de elevi să poată lucra cu ușurință, fără a muta în fiecare pauză bănci.

O alta metodă interesantă, care stimulează creativitatea și setea de cunoaștere a elevului tehnologizat, este “Flipped Classroom Method”. Copiii sunt încurajați să folosească aceasta metoda acasă, în propriul confort, urmărind tutoriale și căutând diverse informații online. Nu e nevoie ca elevii să iși termine proiectele acasă, ca în metodele tradiționale de lucru, ci le pot termina la școală, sub atenta verificare a profesorului. În acest fel, copiii au mai mult timp la dispoziție pentru a ințelege o anumită temă, se pot pregăti ci diverse materiale imprimate înainte de a ajunge la școală, și, dacă au întâmpinat probleme, pot discuta în clasă, împreună cu colegii și profesorul. Această metodă funcționează perfect și împreună cu metoda “Self-Learning”, datorită curiozitații inepuizabile a elevilor.

Copiii de toate vârstele adoră jocurile, mai ales pe cele online, prin urmare, să predai cu ajutorul acestora este esențial in secolul 21. Profesorii pot utiliza o multitudine de platforme online pentru a crea chestionare, puzzle-uri sau “brain games” pentru a menține interesul copiilor într-o stare activă și pentru a crea o atmosferă relaxantă, plăcută și amuzantă, uneori.

VAK este o altă metodă ale cărei efecte pot fi văzute foarte ușor, o metodă bazată pe împărțirea copiilor în trei categorii: vizual (V) – bazată pe vizionarea informațiilor-, audio (A)– bazată pe audierea informațiilor-, și mișcare kinestetică (K)– bazată pe faptul că elevul ”simte” informațiile. Elevii înțeleg mai repede când văd, aud sau simt, decât atunci când citesc informația în manual.

Desigur, acestea nu sunt toate metodele existente, sunt doar câteva exemple care pot fi, cu ușurința, aplicate la clasă. Ele mențin viu interesul elevilor cu ajutorul filmelor și animațiilor, îi ajuta să rețină concepte și idei mult mai rapid și pe o perioadă lungă de timp. Se pune accentul, astfel, pe cunoștințele practice, pe învățarea integrativă și colaborativă, pe dezvoltarea abilităților și a valorilor, precum și pe înțelegerea conceptelor.

Elevii trebuie să fie înțeleși și iubiți pentru a se simți confortabil să evolueze în adulți cu gândire critică, capabili să ia decizii și să rezolve probleme.

 

prof. Anca Laura Ilie

Liceul Tehnologic Elena Caragiani, Tecuci (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/anca.ilie1

Articole asemănătoare