Metode de dezvoltare a gândirii creative prin activități online la orele de limba engleză

Este bine cunoscut faptul că ultimii ani au adus schimbări majore în procesul de educație. Învățământul online a însemnat atât pentru elevi, profesori cât și pentru părinți o provocare, în sensul că majoritatea metodelor, tehnicilor și activităților au necesitat o adaptare la noul tipar de învățare.

Unul dintre aspectele pozitive pe care educația online le are este faptul că poate stimula dezvoltarea gândirii creative la elevi, prin îndepărtarea unor factori de constrângere impuși de procesul educativ tradițional și prin încurajarea schimbului de perspective între elevi.

Educația online presupune totodată și un grad mai mare de independență în ceea ce privește elevii, iar studiile arată că orice metodă non formală de educație stimulează gândirea, iar elevii își pot dezvolta gândirea critică în acest mod.

Cadrul didactic are și el, desigur, un rol foarte important în acest proces și din acest motiv el trebuie sa fie deschis noilor tehnologii și să își adapteze demersul didactic pentru o comunicare eficientă cu elevii săi.

În ceea ce privește predarea limbilor străine în școli, putem afirma despre aceste obiecte de studiu faptul că sunt mult mai permisive față de altele, în ceea ce privește utilizarea tehnologiei pentru a le preda. Din experiența la catedră, atât fizic cât și online, putem afirma că elevii sunt încântați de scurte filmulețe vizionate pe YouTube, de ascultarea unor melodii în limba engleză de exemplu, de accesarea unor site-uri cu informații despre anumite culturi/ țări, de vizionarea de fotografii/ imagini sau de exersarea gramaticii online.

De exemplu, o parte din activitățile desfășurate la ora de limbă engleză, au fost vizioneze filmulețe în limba engleză, pe diferite teme de interes general, au putut asculta cântece în limba engleză, au fost încurajați să folosească internetul pentru a căuta informații, au putut juca jocuri educative, iar în cazul elevilor mai mari au fost rezolvate exerciții online de gramatică a limbii engleze.

În urma acestor activități moderne de invatare în ambele cazuri, atât online, cât și fizic, s-a constatat faptul că spre deosebire de metodele tradiționale de predare a unei limbi străine, metodele  bazate pe tehnologia modernă, implică interactivitatea, mai exact participarea directă a celor instruiţi în procesul de predare-învăţare.

Dintre toate metodele folosite, una dintre cele mai apreciate metode pentru învăţarea limbii engleze, atât în rândul elevilor de grădiniță, cât și în rândul elevilor de liceu, s-a dovedit a fi jocul online. Toți elevii au arătat un interes deosebit pentru activitățile de acest gen, ele fiind alese de profesor în funcție de tematica lecției la care au fost aplicate.

Deşi astfel de activităţi sunt mai greu de organizat, având în vedere faptul că este necesar accesul intr-o sala dotată cu calculatoare și faptul că activitatea elevilor trebuie supravegheată foarte atent, s-a putut observa faptul că au fost anulate barierele unei lecţii tipice „în clasă”, că o astfel de lecție care iese din tipare este altceva decât orele obişnuite și că Jocul poate duce la asimilarea noțiunilor mult mai uşor, creând un mediu relaxat de învăţare şi contribuind la dezvoltarea imaginației, a aptitudinilor şi creativității elevilor.

Jocul didactic poate fi folosit fie pentru a introduce noțiuni noi elevilor, fie pentru a începe o discuție, pentru a „sparge gheața” sau pentru a recapitula unele noţiuni studiate. Cea mai mare eficiență dovedită, o au însă, în predarea vocabularului întrucât elevii pot asocia cu ușurință cuvintele noi cu imaginile care le însoțesc.

Jocurile online de învățare a limbii engleze sunt ușor de găsit, pe diferite site-uri. Unul dintre aceste site-uri care s-a dovedit extrem de apreciat de elevii de grădiniță și chiar și de elevii mai mari este gamestolearnenglish.com/, in traducere-jocuri de învățat engleza. Acest site a fost creat de un profesor de limba engleză, pasionat de jocurile pe calculator și este adresat tuturor profesorilor și elevilor interesați de activități moderne și antrenante de învățare a limbii engleze. Utilizarea lui este destul de simplă pentru oricine întrucât conține pictograme cu diferite tipuri de jocuri. O primă accesare a pictogramei afișează tipurile de jocuri existente, iar o a doua accesare a ei încarcă jocul.

Majoritatea jocurilor sunt însoțite de  muzică pentru a introduce elevii într-o atmosferă cât mai relaxantă și mai plăcută, dar și pentru a-i atrage. La finalul jocului elevii primesc un punctaj cu care se pot situa pe un anume loc, într-un top al jucătorilor din toată lumea, lucru care s-a dovedit un bun stimulent pentru aceștia.

Câteva exemple de jocuri pentru care elevii manifestă un interes deosebit și cu ajutorul cărora au învățat elemente care păreau greu de reținut când erau predate după metodele tradiționale

1. CLOCK GAME- este un joc online cu ajutorul căruia elevii pot învăța să exprime timpul în limba engleză. Ceasul din imagine oferă posibilitatea elevilor de a roti acele în sensul dorit. Ora selectată apare scrisă în limba engleză la capătul paginii, iar elevul poate selecta opțiunea de a asculta pe fundal pronunția corectă a cuvintelor. Jocul a avut un efect impresionant întrucât elevii nu au mai întâmpinat dificultăți în exprimarea timpului în limba engleză. Jocul este unul foarte potrivit pentru fixarea gradelor de comparație in limba engleză. Elevilor li se oferă o frază pe care trebuie să o completeze cu una dintre cele trei variante de răspuns corecte. Ideea din spatele acestui exercițiu este aceea de a ajuta elevii să producă propoziții corecte gramatical.

2. COMPARE- Jocul este unul foarte potrivit pentru fixarea gradelor de comparație in limba engleză. Elevilor li se oferă o frază pe care trebuie să o completeze cu una dintre cele trei variante de răspuns corecte. Ideea din spatele acestui exercițiu este aceea de a ajuta elevii să producă propoziții corecte gramatical.

3. DESCRIBER- In acest joc obiectele sunt descrise,  iar pe baza acestei descrieri elevii trebuie sa facă click pe imaginea corectă. În momentul în care greșesc, jocul îi obligă să se întoarcă până fac click pe obiectul corect. Practicarea acestui joc este o metodă foarte bună de însușire de noi termeni

În încheiere este necesar să subliniem faptul că metoda jocurilor didactice online, oferă elevilor posibilitatea de a-şi îmbunătăți cunoștințele şi abilitatea de a vorbi o limbă străină, stimulează creativitatea acestora ajutându-i să se  reinventeze în fiecare caz, să interacționeze cu alţii, transferând „achiziţiile” în contexte noi!

Ca o concluzie, putem adăuga că în era digitală în care trăim, educația trebuie să meargă dincolo de instrumentele culturale specifice, iar a fi profesor în aceasta eră poate fi considerat a fi o provocare. Frumusețea acestei meserii, constă însă, tocmai în depășirea oricăror provocări ce apar pe parcurs, precum și în “culegerea roadelor” in urma dedicării totale ca om pentru societate și ca dascăl pentru elevi!

 

prof. Cristina-Vasilica Paiu

Liceul Tehnologic Ion Ionescu de la Brad, Horia (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.paiu

Articole asemănătoare