Vă prezentăm metode de consiliere în carieră identificate de partenerii din Bulgaria, Grecia, Polonia, Italia în cadrul proiectului Erasmus+ REFORM, alături de reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Argeș.
În acest articol sunt prezentate metode care au ocupat primele poziții în selecția realizată de către partenerii din proiect, pentru categoria de vârstă 14-16 ani. Șase dintre acestea au fost pilotate deja în unități de învățământ din județul Argeș și din Italia, beneficiind de aprecieri din partea elevilor și profesorilor.
Așadar, metodelor menționate mai sus, pentru grupa de vîrstă de 14-16 ani, sunt următoarele: Lampa lui Aladin, Șase pălării gînditoare, Autoportret, Roluri, Lista ABC, Crearea monografiei profesionale, Scaunul tăcut, Mediul de lucru modern, Spune și vinde.
1. Lista ABC
Grupa de vârstă 14/16
Administrare: grup
Durata: nu este specificată
Descriere: Dați-le elevilor o întrebare, de exemplu: Ce este util pentru dezvoltarea creativității? Împărțiți elevii în 2 grupuri, apoi dați unui grup lista ABC și cereți-le să găsească orice cuvinte asociate cu fiecare literă. Cu acest instrument elevii își dezvoltă abilitățile creative și profesorii pot satisface nevoile și interesele cursanților și oferă învățare eficientă pentru a sprijini învățarea și consilierea. Testarea organizată de CESIE (în cadrul proiectului „DEVOTAT – Bune practici pentru lucrul cu grupuri țintă defavorizate”, link: cesie.org/en/project/devoted/ ) pentru a avea loc cu tineri defavorizați de către profesori, formatori, lucrători de tineret și asistenți sociali.
Lista ABC poate fi utilizată pentru a aborda diferite teme și subiecte, chiar dacă lista poate părea să limiteze gândirea, încurajează elevii să gândească și să creeze. Pentru a permite cursanților (și profesorilor) să realizeze efectul pozitiv și bogat complet al listei ABC, aceștia ar trebui împărțiți în 2 grupuri: unul cu lista și celălalt fără el. În acest fel, vor putea compara rezultatele celor 2 grupuri și vor observa că cele cu „limita” din lista ABC au rezultate mai bogate decât celelalte fără aceasta. Întrucât a fost testat în diferite grupuri pe diferite teme, cele mai bune practici pot fi adaptate la orice subiect și sistem educațional.
Scop : Lista ABC este o bună practică care are ca scop îmbunătățirea competenței care răspunde nevoilor și intereselor cursanților, deoarece îi ajută pe cursanți să se bazeze pe realizările și experiențele anterioare.
Pentru informații suplimentare: cesie.org/en/libreria-digitale/devoted-booklet/
2. Lampa Aladdin
Grupa de vârstă 14/16
Administrare: grup
Durata: 3 faze, 1 oră în total
Descriere:
Faza I : Formularea visului (timp: 30 ‘)
După o scurtă introducere asupra sensului „a avea un vis”, însoțit de exemple, este propus participanților să se gândească la unele dorințe pe care fiecare dintre ei le-ar dori să le atingă în viața profesională. Este important să se clarifice de către consilier faptul că dorințele nu ar corespunde neapărat unui obiectiv concret de lucru. În această fază visul este doar o idee care va fi transformată într-un obiectiv de lucru, care trebuie urmărit printr-un proiect structurat și cu ajutorul consilierilor în carieră.
Printr-un scurt brainstorming, fiecare participant identifică 3-4 dorințe (și le transcrie pe foi colorate pentru a fi arătate într-un flipchart). Participanții sunt invitați să identifice dorința pe care o simt mai importantă.
Faza II: Grupuri consultative și reformularea visului (timp: 1 h)
Consilierul le explică participanților cum ar trebui tratate aceste dorințe: împărțite în subgrupuri (de 4-6 participanți), fiecare participant va putea să-și spună visul și să primească sfaturi din partea grupului. În acest caz, participanții acționează ca și consultanți (într-un model peer-to-peer) care își formulează întrebări unul față de celălalt. Întrebările ar putea fi: Care este dorința ta? Ce elemente sau factori îl caracterizează? De ce este important și ce dificultăți sunt legate de realizarea lui? Cum vă imaginați „visătorul” odată ce a îndeplinit dorința? Cum i-ar schimba viața?
Aceste întrebări pot facilita procesul de explorare, astfel încât să analizăm mai bine visul. În această fază, consilierul ar trebui să reformuleze visul și să-l facă mai accesibil prin: 1) definiția acestuia, astfel încât să fie mai concret (de exemplu, a fi dansator ar putea fi un vis veridic și ar putea însemna să fii dansator profesionist sau de exemplu a gestiona o școală de dans); 2) identificarea dimensiunilor transversale, astfel încât să se aplice o idee diferitelor „obiecte” care păstrează același nivel de plăcere și dezirabilitate pentru elev (de exemplu, a fi dansator înseamnă a face o muncă în care este folosit corpul, ceea ce conferă vizibilitate , în contact cu muzica). În acest fel, am putea căuta și alte locuri de muncă sau cariere similare.
Faza III : Arborele meșteșugurilor (timp: 30 ‘)
Această fază își propune să faciliteze elevilor definirea unei zone profesionale sau a unui loc de muncă specific.
Fiecare participant își plasează visul pe un număr de trei (care urmează să fie proiectat în flipchart) explicând considerentele care au apărut în faza de consiliere (faza II). Odată ce arborele a fost finalizat, consilierul poate ajuta reflecția grupului evidențiind domeniile profesionale în care se plasează fiecare vis și creând agregări între locuri de muncă similare, astfel încât să aibă mai multe oportunități de locuri de muncă în final. Mai mult decât atât, acest tip de activitate facilitează întâlnirea între persoanele care au vise sau aspirații comune în același domeniu profesional.
Scop:
– faceți elevii să creadă că un vis este partea pregătitoare a unui proiect de lucru mai general;
– introduceți participanții la dimensiunea și reflecția grupului;
– să apropie participanții de o metodologie, astfel încât să identifice și să creeze analogii cu viitoarele locuri de muncă.
Pentru mai multe informații: www.isfol.it/temi/Lavoro_professioni/copy_of_progetti/orientamento-al-lavoro/materiali-pensare-il-futuro/pratica-pensare-il-futuro
3. Spune și Vinde
Grupa de vârstă 14/16
Administrare: grup
Durata: 1 oră
Descriere: consilierul discută abilitățile de comunicare de bază cu elevii: ce competențe sunt necesare pentru a avea o prezentare a unui anumit produs? Aceste abilități sunt notate pe un flip-chart de către studenți ajutați de consilier. Putem vorbi despre contactul ocular, intonație, postură/atitudine, ascultare, abilități verbale, poziție în clasă/tablă, nivel vocal, entuziasm. După ce a subliniat aspectele abilităților de comunicare, consilierul le cere elevilor să aleagă un obiect de prezentat. Apoi studenților li se acordă câteva minute să se gândească la strategia lor de vânzare; ce ar trebui să spună, care sunt într-adevăr avantajele/avantajele produsului, de ce ar dori oamenii să-l cumpere, etc. Înainte de a începe prezentările, se anunță că un grup mic de public se va alătura grupului. Elevii își încep prezentările în 5 minute. După fiecare prezentare, elevul va rămâne în fața clasei. El sau ea reflectă asupra performanței sale, gândindu-se la ce a fost greu de făcut. Sentimentele pozitive sau negative pot fi exprimate de public, astfel încât elevul să reflecteze asupra prezentării sale făcând-o mai bună.
Scopul: instruirea elevilor în competențele lor comunicative sociale care ar putea fi utile pentru piața muncii. Tell and Sell oferă un instrument pentru a analiza încrederea în sine a elevilor într-un mod simplu, dar succesul acesteia depinde atât de nivelurile existente de încredere în sine ale elevului, cât și de dinamica grupului.
Pentru informații suplimentare: cesie.org/en/libreria-digitale/devoted-booklet/
4. Șase pălării gânditoare
Grupa de vârstă 14/16
Administrare: grupuri
Durata: 1 oră
Descriere: Profesorul împarte clasa în 6 grupuri. Apoi el / ea atribuie rolul de lider unei persoane din fiecare grup. Ulterior, el / ea prezintă problema care va trebui rezolvată (de exemplu, studenții pot deveni managerii unei companii care dorește să lanseze un produs nou pe piață). Când elevii știu subiectul deliberării, este timpul să distribuiți pălăriile (nu este necesar să aveți pălării în 6 culori diferite). Printre cele 6 grupuri, unul dintre ele face compromisuri ale unei singure persoane (liderul), care își pune o pălărie albastră și are o sarcină specifică. Fiecare pălărie pe care au pus-o elevii înseamnă ceva diferit:
Albastru – rolul elevului este să mențină discuția, să o țină pe drumul cel bun și să pună întrebări auxiliare atunci când discuția se blochează.
Alb – grupul cu această pălărie este concentrat pe fapte, date tari și informații specifice măsurabile.
Galben – sarcina acestui grup este de a se concentra pe aspecte pozitive, gândire optimistă și de a determina toate oportunitățile și beneficiile sarcinii etc. (de exemplu, pe baza exemplului dat în descriere, care ne va oferi introducerea de noi produse pe piața, poate fi: mai mulți bani, dezvoltare în companii, recunoaștere a mărcii, satisfacție internă etc.).
Roșu – activitatea acestui grup se bazează pe emoții. Se vor concentra asupra sentimentelor interne care îi însoțesc. De asemenea, acestea ar trebui să se bazeze pe intuiții, nu neapărat susținute de date (avem sentimentul că oamenii își doresc un produs, dar poate nu sunt populari în această formă). Nu trebuie să-și justifice emoțiile.
Negru – grupul care lucrează cu o pălărie neagră se concentrează pe aspecte negative și pesimiste. Listează consecințele potențiale ale eșecului, anticipează amenințările și dificultățile etc.
Verde – grupul se concentrează pe găsirea unei soluții creative la problemă. Sarcina lor este de a găsi soluții inovatoare, originale și surprinzătoare. Poate însemna, de asemenea, că grupul va încerca să schimbe ideea dată de un alt grup, făcând soluția mai atractivă, extraordinară și alternativă[1] .
Scop: Tehnica îi motivează pe elevi să rezolve creativ problemele și le permite elevilor să arate de ce merită privit problema din mai multe perspective. Tehnica este utilă atunci când căutați un loc de muncă, deoarece vă permite să specificați caracteristicile acesteia și să evaluați subiectiv dacă este ceva ce doriți să faceți sau nu.
5. Autoportret
Grupa de vârstă 14/16
Administrare: individual
Durata: 30 minute
Descriere: Sarcina fiecărui elev este de a pregăti imaginea propriei persoane. Ei trebuie să abordeze 5 categorii:
I. Obiectivele mele de carieră
a. munca salarială
b. ocuparea Forței de muncă de sine
c. Carieră
II. Valorile mele (5 cele mai importante)
III. Interesele mele (cele mai importante 5)
IV. Realizările și succesele mele (cele mai importante 5)
V. Aptitudinile mele (5 cele mai importante)
VI. Punctele forte și punctele mele slabe (5 cele mai importante)[2]
Obiectiv: Scopul acestei sarcini este de a încuraja elevii să se analizeze. Datorită acestui fapt, ei se vor cunoaște mai bine, ceea ce le va permite să aleagă mai bine căile profesionale.
6. Roluri
Grupa de vârstă 14/16
Administrare: perechi
Durata: 20 minute
Descriere: Profesorul împarte elevii în perechi. O persoană va trebui să spună o poveste scurtă care li s-a întâmplat. Al doilea student va avea unul dintre rolurile desenate anterior. După exercițiu, profesorul și elevii discută despre dificultățile care au apărut în timpul conversației.
ROLUL A – ascultă cu atenție, dă din cap, arată că este interesat de conversație;
ROLUL B – elevul ascultă, dar este gânditor, nu foarte concentrat, gândindu-se la altceva;
ROLUL C – elevul cere în mod constant vorbitorului să repete;
ROLUL D – elevul ascultă, dar întrerupe constant pentru a se referi la experiențele sale similare;
ROLUL E – elevul este nemulțumit, plictisit continuu să privească la ceas și evită contactul vizual;
ROLUL F – elevul ascultă și face contact vizual, zâmbește, confirmă înțelegerea mesajului[3] .
Scopul: Scopul sarcinii este de a le arăta elevilor cât de important este rolul ascultătorului. În plus, arată cum să trimitem semnale că suntem ascultători activi.
7. Crearea unei monografii profesionale
Grupa de vârstă 14/16
Administrare: individual
Durata: 1 oră
Descriere: Gândiți-vă una sau două profesii care v-ar putea interesa sau, dacă doriți, să vă stârniți curiozitatea. Cineva le notează pe tablă. Dacă profesia pe care o aveți în minte este deja scrisă, găsiți alta. Important este că atât de multe profesii diferite sunt scrise pe masă, cât și pe cele ale clasei tale.
Amintiți-vă ce ați sugerat unul dintre ei. Vi se cere să faceți o monografie despre această profesie. Monografia va rezuma faptele cheie despre fiecare ocupație.