Metoda storytelling – o modalitate atractivă de învățare

Metoda storytelling (sau învățarea prin povestire) este o tehnică de predare și învățare care folosește narațiunea pentru a facilita înțelegerea și reținerea informațiilor. Aceasta metodă este eficientă deoarece oamenii sunt mai predispuși să rețină date prezentate într-un context narativ decât informații izolate.

Iată câteva strategii de învățare bazate pe metoda storytelling:

1. Crearea unui cadru narativ: Elevii sau studenții pot fi încurajați să construiască o poveste care să includă informațiile ce trebuie învățate. De exemplu, la istorie, în loc să memoreze evenimente cronologice, elevii pot imagina o poveste cu personaje care au trăit în acea perioadă istorică.

2. Utilizarea poveștilor personale: Profesorii pot încorpora povești din viața personală pentru a ilustra concepte abstracte sau complexe. Elevii se pot conecta mai ușor cu materialul atunci când acesta este legat de experiențe reale.

3. Role-play sau dramatizare: Elevii pot interpreta roluri într-o poveste legată de tema de studiu, ceea ce poate face învățarea mai interactivă și memorabilă. Această strategie este eficientă mai ales pentru subiecte ce implică situații reale, cum ar fi drepturile civile sau rezolvarea conflictelor.

4. Crearea de povești colaborative: O metodă creativă este să le ceri elevilor să construiască o poveste în echipă. Fiecare elev adaugă o secțiune nouă, integrând informațiile învățate. Astfel, procesul de învățare devine colaborativ și distractiv.

5. Folosirea de povești digitale: Cu ajutorul tehnologiei, poveștile pot fi transformate în prezentări interactive, filme sau benzi desenate digitale. Aceste forme vizuale stimulează creativitatea și permit elevilor să exploreze subiectele într-un mod inovator.

6. Structurarea lecțiilor sub formă de poveste: Fiecare lecție poate fi transformată într-o poveste, cu un început (introducerea subiectului), cuprins (dezvoltarea ideilor) și un sfârșit (concluzia). Elevii vor urmări firul narațiunii, ceea ce va ușura reținerea informațiilor.

7. Învățare bazată pe povestiri culturale: Această strategie folosește povești tradiționale sau mituri pentru a explica noțiuni științifice, morale sau culturale. De exemplu, miturile grecești pot fi folosite pentru a învăța despre moralitate, miturile românești pentru a explora istoria și cultura locală.

Metoda storytelling aduce un plus de interactivitate și relevanță emoțională procesului educațional, contribuind la o învățare profundă și de durată.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Georgeta Pompilia Chifu

Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza, Galați (Galaţi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/georgeta.chifu