Numeroase cercetări în domeniul științelor educației au demonstrat că învățarea este optimizată atunci când se bazează pe cunoștințele și experiențele anterioare ale elevilor, care le permit acestora să stabilească conexiuni între ceea ce știu deja și noile informații care trebuie asimilate (Roth, 1990). Activarea cunoștințelor preexistente facilitează nu doar integrarea informațiilor noi în structurile cognitive existente, ci și identificarea lacunelor de cunoaștere și formularea de întrebări pertinente.
Metoda „Știu/ Vreau să știu/ Am învățat” (S/VS/I) reprezintă o strategie didactică activă care valorifică acest principiu constructivist, încurajând elevii să treacă în revistă ceea ce cunosc deja despre o anumită temă și să formuleze întrebări la care își doresc să găsească răspunsuri în timpul lecției. Astfel, elevii devin participanți activi în propriul proces de învățare, conștienți de punctul de plecare și de obiectivele lor de cunoaștere.
Etapele metodei:
1. Cereţi la început elevilor să formeze perechi şi să facă o listă cu tot ce ştiu despre tema abordată.
În timp ce elevii realizează lista, profesorul construieşte pe tablă un tabel cu următoarele coloane: Știu/ Vreau să știu/ Am învățat – S/VS/I:
S – CEEA CE ŞTIM/ CREDEM CĂ ŞTIM
VS – CEEA CE VREM SĂ ŞTIM
I – CEEA CE AM ÎNVĂŢAT
2. Cereţi perechilor să spună ce au scris şi notaţi în coloana din stânga informaţiile cu care tot grupul este de acord.
3. Folosind aceeaşi metodă, elevii vor elabora o listă de întrebări.
Elevii vor identifica întrebările pe care ei le au despre subiectul abordat, iar profesorul le va lista în a doua coloană a tabelului. Aceste întrebări vor evidenţia nevoile de învăţare ale elevilor în legatură cu tema abordată.
4. Elevii citesc textul.
Elevii citesc textul, individual, sau cu un coleg, ori profesorul îl citeşte elevilor.
5. După lectura textului, reveniţi asupra întrebărilor formulate în prima coloană, constataţi la care s-au găsit răspunsurile în text şi treceţi-le în coloana „Am învăţat”.
6. Elevii vor face comparaţie între ceea ce ei deja cunoşteau despre tema abordată, tipul şi conţinutul întrebărilor pe care le-au formulat şi ceea ce ei au învăţat prin lecturarea textelor.
S – ȘTIU
- Să calculez reuniunea și diferența a două mulțimi.
- Să verific dacă două mulțimi sunt disjuncte.
- Să determin cardinalul unei mulțimi.
- Să calculez mulțimea multiplilor și mulțimea divizorilor unui număr natural.
- Să reprezint mulțimile în diverse moduri.
- Să calculez produsul cartezian a două mulțimi.
VS – VREAU SĂ ȘTIU
- Să știu să calculez multipii unui număr folosind partea întreagă.
- Să știu să calculez numărul divizorilor unui număr, suma acestora, produsul lor, fară să enumăr elementele mulțimii divizorilor.
- Să știu să determin câte numere prime sunt într-o mulțime dată.
- Să folosesc principiile de numărare la rezolvarea problemelor de numărare.
I – AM ÎNVĂȚAT
- Să calculez multipii unui număr folosind partea întreagă.
- Să calculez numărul divizorilor, suma divizorilor, produsul divizorilor unui număr natural folosind formulele de calcul.
- Să determin câte numere prime sunt într-o mulțime dată.
- Să folosesc principiile de numărare la rezolvarea problemelor de matematică.
Concluzii
Metoda S/VS/I reprezintă un instrument didactic eficient pentru monitorizarea procesului de învățare și pentru dezvoltarea metacogniției elevilor. Prin completarea celor trei coloane, elevii devin conștienți de evoluția propriilor cunoștințe, de la nivelul inițial până la achizițiile finale, ceea ce contribuie la consolidarea motivației intrinseci și la dezvoltarea autonomiei în învățare. Implementarea sistematică a acestei metode permite, totodată, cadrului didactic să identifice concepțiile inițiale ale elevilor, să ajusteze strategiile instructive în funcție de nevoile specifice ale grupului și să evalueze în mod continuu progresul realizat.
Bibliografie
[1] R. GAVRILĂ, C. VOICA, „Recuperarea rămânerii în urmă la matematică- Matematica de la eșec la performanță/ Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activităţi de mentorat”, Editura Educaţia 2000, Bucureşti, 2009
[2] ***, Matedidactica, “Oportunități pentru o carieră didactică de calitate printr-un program național de formare continuă a profesorilor de matematică din învățământul preuniversitar” – Suport de curs- Proiect cofinanțat din Fondul European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
[3] ***, Formarea continuă a profesorilor de matematică în societatea cunoașterii- Program de formare continuă 1. Competențe curriculare- priorități ale reformei- Proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.