În ultimul timp, profesorii de matematică se plâng tot mai des că sunt nevoiți să coboare nivelul științific al materiei predate, cât și gradul de dificultate al evaluărilor aplicate elevilor, deoarece aceștia exersează din ce în ce mai puțin din proprie inițiativă. Mi-am întrebat elevii „De ce nu vă place matematica?” și răspunsurile lor au fost: „este prea grea și nu pot să o înțeleg”, „este prea abstractă și nu văd la ce ne folosește” sau „nu se aplică în viața reală”.
„Cel mai puternic argument pentru interdisciplinaritate este chiar faptul că viața nu este împărțită pe discipline” (J. Moffett)
Ce ar putea face un profesor de matematică pentru a-i atrage pe elevi către această disciplină? În primul rând el trebuie să îi ajute pe elevi să privească dincolo de simboluri și să le explice utilitatea noțiunilor studiate. Ar trebui să le dea permanent exemple din viața reală, să facă conexiuni între noțiunile studiate și să le prezinte și legăturile cu alte discipline, cum ar fi fizica, chimia și biologia. Pentru aceasta profesorii din cadrul ariei curriculare „Matematică și științe” trebuie să colaboreze și să folosească un limbaj comun.
Activitățile cu caracter interdisciplinar favorizează cultivarea creativității și formarea unei gândiri critice, atât de necesare tinerilor din societatea de azi. Activitățile extrașcolare (excursii tematice, tabere de matematică, internetul) lărgesc orizontul de cunoaștere al elevilor și cunoștințele astfel acumulate pot constitui baze pentru însușirea unor noțiuni mai dificile. Un conținut matematic proiectat, elaborat și utilizat în manieră interdisciplinară corespunde realității zilelor noastre și conduce la o înțelegere mai bună și unitară din partea elevilor.
Abordarea interdisciplinară are o serie de avantaje: permite acumularea de informații care vor fi aprofundate în anii de liceu, clarifică mai bine o temă făcând apel la mai multe discipline, creează ocazii de a face conexiuni și de a aplica cunoștințele în mai multe domenii. Astfel elevul își poate construi o viziune de ansamblu, poate analiza, gândi critic și argumenta soluțiile găsite.
În cadrul ariei curriculate „Matematică și științe”, interdisciplinaritatea oferă cunoașterea fenomenelor în dinamica lor, pornind, în clasa a V-a, de la cazuri concrete, particulare și ajungând, la sfârșitul casei a VIII-a, la sinteze și generaluzarea noțiunilor. Matematica este un instrument de lucru pentru fizică, chimie și biologie. Profesorul de chimie știe că procentul de la matematică poate fi o concentrație, iar necunoscuta „x” de la ecuații este masa de substanță solidă dintr-o soluție. La fizică viteza și densitatea sunt rapoartele învățate la matematică. Diviziunea celulară de la biologie este procesul de înmulțire a celulelor și crește exponențial ca putere a lui 2 cu fiecare nouă generație. Studiul lentilelor la fizică nu poate fi făcut fără cunoștințe de matematică: relații metrice în triunghiul dreptunghic, paralelism, teorema lui Thales și asemănarea triunghiurilor, elemente de trigonometrie.
Interdisciplinaritatea între științele „exacte”: matematică, fizică, chimie și biologie se poate realiza și în planul strategiilor didactice, prin corelarea noțiunilor prezentate în cadrul celor patru discipline, dar și în testele de verificare și evaluare. Acestă corelare este pusă în evidență prin intermediul evaluării naționale de la finalul clasei a VI-a, unde cei 15 itemi sunt formulați interdisciplinar, punându-se accent pe aplicatibilitatea noțiunilor studiate în viața de zi cu zi.
În zilele noastre, aproape orice abordare științifică interdisciplinară implică utilizarea cunoștințelor matematice. Economia nu poate funcționa fără analize matematice, în medicină se studiază matematic și statistic evoluția pandemiei, în drept se pot crea legi care să nu fie interpretabile folosind elemente de logică matematică, în geografie se utilizează matematica în reprezentarea hărților la o anumită scară, în pictură și arhitectură se folosesc geometria și proporția de aur pentru a crea un aspect cât mai plăcut ochiului.
Astăzi abordarea didactică interdisciplinară îi aduce pe elevi mult mai aproape de realitate, le dezvoltă gândirea critică, îi provoacă să își asume responsabilități, să ia decizii pentru ei și pentru cei din jur, oferindu-le soluții și îndrumându-i spre o carieră școlară și profesională la standarde europene.