Manualul digital – resursă utilă în orele de matematică

Începând cu anul școlar 2017-2018, în învățământul gimnazial au intrat în vigoare noile planuri cadru și implicit, noi programe școlare axate pe formarea de competențe. Pe baza acestor programe, au fost realizate noile manuale alternative. Manualele aprobate de către minister, în urma licitațiilor, sunt disponibile în format digital la adresa manuale.edu.ro. Un aspect foarte important este faptul că fiecare manual în format tipărit are atașat și un CD cu formatul digital al manualului, pe care elevul îl poate utiliza acasă, folosind computerul personal.
Noua programă școlară la matematică recomandă utilizarea unor metode și mijloace didactice care să favorizeze implicarea elevului în propriul proces de învățare, inclusiv a mijloacelor TIC și a resurselor digitale. În acest sens, manualul digital devine o resursă importantă pe care profesorul o poate folosi atât în activitatea face-to-face, dar și  în activitatea online, impusă de contextul epidemiologic actual. Studiind aceste manuale digitale am constatat că ele oferă, pe lângă conținutul manualului tipărit o mulțime de alte resurse: aplicații multimedia interactive, filmulețe, animații, link-uri utile, quizz-uri, jocuri. De asemenea se oferă elevului un mediu de învățare prietenos și favorabil dobândirii de competențe atât matematice cât și digitale.

Pe lângă manualul în  format tipărit pe care l-a ales, profesorul poate folosi la clasă și celelalte manuale aprobate de către minister, mai ales varianta digitală a acestora. Astfel, cu ajutorul unui laptop și al unui video-proiector sau al unei table interactive, poate prezenta elevilor conținut digital selectat din manualul de la clasă dar și din celelalte manuale. În cazul învățării online, fiecare elev poate accesa de pe dispozitivul personal conținutul corespunzător și îl poate parcurge în ritmul propriu.

În cele ce urmează, dăm un exemplu de utilizare a manualului digital în cadrul lecției Puterea cu exponent natural a unui număr natural, la clasa a V-a.

Pentru început, elevii vor fi invitați să urmărească filmulețul de prezentare Noțiunea de putere accesat de la adresa manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20V-a/Matematica/Intuitext/ (pag 42). Dacă este nevoie, se reia vizionarea și se dau explicații acolo unde este nevoie. După aceasta elevii vor primii ca sarcină de învățare rezolvarea aplicațiilor 2-7 din manual sau o fișă de lucru. În continuare, elevii vor parcurge secțiunea Important și își vor nota în caiete ceea ce este esențial. Alte resurse pentru noțiunea de putere pot fi accesate și în alte manuale:
manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20V-a/Matematica/ART/#book/u1-p42-43
manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20Va/Matematica/CD%20PRESS/book.html?book#36.
Pentru evaluare, se poate folosi:  manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20V-a/Matematica/Intuitext/(pag.52-test de evaluare).

Utilizarea manualului digital nu poate avea decât efecte benefice asupra procesului de învățământ. Prin multitudinea de resurse incluse, prin diversitatea formatelor acestora se asigură  diversitatea conținuturilor educaționale ce pot fi selectate de către profesor pentru formarea competențelor la elevi. Acesta se poate actualiza în fiecare an cu informații noi, cu cele mai recente descoperiri din orice domeniu de cunoaștere. De asemenea, apar oportunități  noi pentru individualizarea învățării, pentru aplicarea cât mai eficientă a strategiilor didactice moderne, centrate pe elev.

Folosind manualul digital, elevul are posibilitatea de a lucra în ritm propriu, de a-și selecta resursele necesare, de a compara mai multe modalități de abordarea a unei situații problemă. Toate acestea au ca efect crearea unei atitudini constructive, pozitive față de învățare.

Foarte multe voci din sistemul de învățământ românesc susțin utilizarea la scară largă a manualului digital și chiar eliminarea manualului clasic, pe hârtie. Acest lucru poate fi posibil, dar presupune ca fiecare elev să aibă un dispozitiv (tabletă măcar) pe care să-și descarce manualele digitale sau să le acceseze. În acest caz, ar scădea substanțial și greutatea ghiozdanului pe care îl cară elevul zi de zi la școală, iar pe termen mediu și lung s-ar economisi banii cheltuiți pe tipărirea manualelor clasice. Acești bani ar putea fi redirecționați către dezvoltarea de softuri educaționale sau către achiziția de echipamente electronice pentru elevi și cadre didactice.

Este evident că în scurt timp și sistemul de învățământ din România se va digitaliza într-o proporție destul de mare și atunci manualul digital va fi una dintre cele mai importante resurse didactice, poate cea mai importantă.

 

prof. Ionuţ-Mihăiţă Stoica

Liceul Teoretic Nicolae Iorga, Nehoiu (Buzău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ionut.stoica

Articole asemănătoare