Lecțiile cu caracter practico-aplicativ sunt eficiente și contribuie la consolidarea și sedimentarea noțiunilor teoretice. Metodele activ-participative nu înlocuiesc metodele clasice de învățământ, ci vin ca și o completare a lor.
În cele ce urmează, prezint aspecte/ etape ale învățării, fragmente din lecțiile cu elevii clasei mele, 7 elevi cu deficiență mintală moderată. Sunt lecții cu caracter practic și aplicativ, care învață elevii să se adapteze, să se descurce în diverse situații sau care îi pregătesc pentru etapa viitoare din viața lor.
Lecțiile „preferate” de către elevi au fost cele cu magneți, în care au descoperit de unde provin magneții, la ce sunt folosiți; au efectuat experimente cu magneți.
Întrebuințări ale magneților / Utilizări:
- închizători mobilă (uși dulap) – băieții care vor lucra în tâmplărie!
- închizători coliere, brățări –! – fete care vor lucra în atelier de bijuterii!
- croitoresele mereu au câte un magnet ca să-și strângă acele – ! fetele care vor fi croitorese
- la materialul didactic din școală – planșe, litere magnetice
- la jucării
- la magneții de pe frigidere
- în industrie: la fabricarea cuptorului cu microunde, la componente ale calculatoarelor, la nave, la trenuri (în sine)
Curiozități
- Dacă un magnet se rupe, se obțin doi magneți mai mici, cu putere mai mică.
- Magneții dereglează unele aparate (ceasul, telefonul, busola). Explicați, de ce?
- Pământul este un magnet uriaș. De aceea Pământul atrage obiecte!
Experiment
Materiale:
– un magnet
– o cană transparentă
– o agrafă
– apă
– obiecte din plastic
– magnet învârtit în folie
Etape:
1. Turnați apă în cană
2. Lipiți magnetul de peretele cănii
3. Când agrafa se apropie de marginea cănii, ridicați magnetul pe peretele cănii până la gura ei.
Concluzie: Magnetul va atrage agrafa și astfel e posibil să scoatem agrafa din apă fără să ne udăm pe mâini.
Experimentul, ca metodă de explorare a realității, are o valoare formativă, întrucât dezvoltă elevilor spiritul de observare, investigare, capacitatea de a înțelege esența obiectelor și fenomenelor, de prelucrare și interpretare a datelor experimentale, dezvoltă interesul de cunoaștere etc.
Alte lecții „preferate” de către elevii mei au fost cele de geografie în care am învățat Geografia României, în parte și despre Europa; am învățat punctele cardinale, metode de orientare, etc. Știu să spună multe despre Sistemul Solar, Calea Lactee, corpuri cerești, mișcarea de revoluție și mișcarea de rotație a Pământului etc.
Și totuși, punctul „forte” al clasei noastre rămâne matematica, unde, unul dintre elevii mei a reușit să atingă calculul ariilor și volumelor corpurilor din spațiu, să opereze cu fracții ordinare și zecimale, apoi, totul să fie transpus în practică.
Îmbinăm lecțiile teoretice cu cele practice, iar rezultatul mă face să fiu MÂNDRA DE ELEVII MEI!
Bibliografie
– Tudora Pițilă, Cleopatra Mihăilescu, Ioana Ghimbaș – Științe ale naturii. Manual pentru clasa a IV-a. Editura Aramis Print, 2006.
– Corina-Nicoleta Magearu – Integrarea experimentului in orele de stiinte in invatamantul primar. Blog iTeach: https://iteach.ro/pg/blog/corina.magearu/read/45636/, 2013.