Nu am crezut niciodată în abilitățile mele de leader… sunt „un cal de cursă lungă”, un bun executant și un om prea empatic ca să pot conduce organizații/ grupuri. Cred că de aceea nici nu accept ajutor la curățenie sau menaj. Am impresia că aș face mai întâi casa lună și apoi nu ar mai fi nevoie de altcineva. Nici secretară nu aș putea avea. Mi-aș face cafeaua tot singură. Poate este vorba și despre nevoia mea de control. Lucrurile sunt bine făcute atunci când le fac eu însămi. De ceva timp, preocupată fiind de managementul prost făcut în instituțiile de învățământ, am început să mă gândesc serios la cum ar trebui sau la cum aș face eu dacă aș fi manager. Cred că acesta este motivul pentru care am scris acest articol.
Mă aflu la intersecția dintre manager și leader. Sunt un hibrid, nu o specie pură. Am calitățile unui manager: sunt organizată, cunosc bine meseria, am capacitate susținută la efort, îmi ating obiectivele. Am calități de leader: cunosc repede oamenii, îi pot motiva, le pot oferi exemplul personal de muncă și de perseverență.
• Am o viziune clară asupra sistemului de învățământ. Știu încotro ar trebui să ne îndreptăm. Am convingerea că schimbarea nu se va face de sus în jos, ci de jos în sus. De la firul ierbii, de la catedra fiecărui angajat din sistem… schimbarea începe cu fiecare dintre noi. A deveni adevărat profesionist este deviza pe care fiecare cadru didactic ar fi indicat să o aibă.
Nu poți crede că o reformă minune va schimba sistemul. Important este să se schimbe oamenii din sistem. În esență oamenii construiesc sistemul, nu invers.
• Am conștientizat că reușesc să comunic eficient. Prima probă a fost în comunicarea cu elevii, apoi cu părinții acestora. În fapt managementul clasei este mai elocvent decât managementul instituției. Un bun director a fost întâi de toate un bun profesor. Comunic clar, pe înțelesul partenerilor de echipă. Transmit încredere echipei cu care lucrez.
• Am propriul meu de set de valori morale în care cred. Este important să fii integru, dacă vrei să fii leader, iar eu sunt. Sunt onestă, îmi exercit profesia cu maximă seriozitate, nu dau vina pe salariu sau pe curriculă. Zi de zi mă perfecționez, nu vin în sala de clasă să îi întreb pe elevi ce am făcut ultima dată la ora x. Nu manifest autosuficiență. Cred că e important să înveți permanent, să fii la curent cu tot ce se întâmplă în educație.
• Manifest o atitudine pozitivă. Sunt empatică, poate prea empatică. Mă transpun adesea în rolul celui cu care lucrez. Încurajez, sprijin, ajut, pun umărul la treabă…sunt și profesor metodist, de aceea cred mult în funcția de îndrumare, mai puțin în cea de control.
• Apoi, consider că sunt competentă, că fac o meserie pe care o cunosc și o iubesc. Nu știu cum poți pretinde oamenilor din subordine să atingă standarde de performanță, dacă tu în calitate de leader nu le poți atinge. Îmi sună a ipocrizie.
• Învăț să deleg sarcini. Nu pot afirma că îmi este ușor. Mă surprind încă dorind să fac eu totul ca să iasă foarte bine. Cred că aceasta este vulnerabilitatea mea fundamentală. Poate că îmi place să dețin controlul.
• Lucrez bine sub presiune. Nu generez stres. Dimpotrivă – cred că pot reduce stresul. Găsesc de cele mai multe ori soluții de a echilibra starea de stres prin alternarea momentelor de lucru intens cu pauze relaxante. A ști să te oprești din iureșul cotidian pentru a te bucura de lucruri mărunte este esențial.
• Fac echipă și formez echipe. Sunt un bun antrenor. Fiecare promoție a mea a păstrat un nucleu peste timp. Elevii au rămas prieteni pe viață. Mă surprinde plăcut această abilitate a mea. Creez familii acolo unde lucrez. Spun familii pentru că în cadrul familiilor poți experimenta cele mai variate emoții și roluri.
• Găsesc soluții cu rapiditate. Nu cred că există probleme la care să nu avem soluții. Un leader bun este acela care nu se lamentează în fața problemelor, ci găsește o rezolvare rapidă, corectă și unanim acceptată de către ceilalți membri ai echipei.
Toate aspectele evidențiate au un corolar, și anume comunicarea eficientă. Comunicarea stă la baza relațiilor interumane. A reuși să comunici cu fiecare membru al echipei, a găsi resorturile emoționale pe care să le declanșezi astfel încât să se adere la decizie din convingere este esențial.