Learning Designer – un instrument digital pentru proiectarea activităților în proiecte eTwinning

Integrarea în programa școlară este un criteriu esențial al calității unui proiect eTwinning. Atunci când activitățile internaționale se pliază firesc pe obiectivele curriculare, elevii nu doar că învață cu entuziasm, dar își dezvoltă competențe transversale, digitale și interculturale.

În cadrul proiectului „7 ARTS – eTwinning Talent Collection”, am descoperit un instrument inovator care m-a ajutat să structurez clar și eficient o activitate educațională creativă: Learning Designer, dezvoltat de University College London.

Learning Designer este o aplicație online gratuită care sprijină cadrele didactice în proiectarea lecțiilor moderne, axate pe competențe. Instrumentul permite organizarea unei activități educaționale în funcție de tipurile de învățare.

O activitate didactică propusă de Diana Laurillard se bazează pe cadrele ei de învățare care evidențiază moduri diferite în care elevii pot învăța: prin receptare, aplicare, cercetare, colaborare, producere etc.

Aceste tipuri de activități sprijină dezvoltarea competențelor elevilor, adaptate la specificul tehnologiei educaționale moderne. Diana Laurillard o profesoară și cercetătoare britanică în domeniul educației, cunoscută pentru contribuțiile sale în învățarea digitală și teoria proiectării didactice, a propus un model didactic cunoscut sub numele de „Conversational Framework” (Cadrul conversațional), care stă la baza aplicației Learning Designer.

În cadrul acestui model, Laurillard identifică șase tipuri principale de activități de învățare, fiecare reprezentând o modalitate distinctă prin care elevii învață: Learning through Acquisition (Învățarea prin achiziție), Learning through Inquiry (Învățarea prin cercetare), Learning through Discussion (Învățarea prin discuție), Learning through Practice (Învățarea prin practică), Learning through Collaboration (Învățarea prin colaborare), Learning through Production (Învățarea prin producere)

Aceste categorii ajută profesorii să proiecteze lecții echilibrate și variate, ținând cont de modul în care învață elevii și favorizând o abordare centrată pe elev, nu doar pe conținut.
Aplicația generează o hartă vizuală a lecției, ajutând profesorul să mențină un echilibru între metodele de predare și învățare, să evalueze implicarea elevilor și să identifice cu ușurință punctele forte sau nevoile de adaptare.

Exemplu de integrare curriculară: Activitate de pictură – POSTER

În cadrul proiectului „7 ARTS – eTwinning Talent Collection”, elevii clasei a III-a de la Școala Gimnazială Apold au fost implicați într-o activitate interdisciplinară dedicată artei plastice și exprimării vizuale prin postere tematice. Activitatea intitulată „Painting Activity – POSTER – Vote POSTER” a fost proiectată și prezentată folosind platforma Learning Designer.

👉  Vizualizează activitatea aici: https://www.ucl.ac.uk/learning-designer/viewer.php?uri=/personal/elisabeta70/designs/fid/0a4bdf9cf5a2b3f88d20a0ef9707ccea8a44ec37c63da19a6b7a638abcc5f283&v=3.04

Descrierea activității – „Painting Activity – POSTER – Vote POSTER”

Durata: 60 de minute
Clasa: a III-a
Disciplina: Arte vizuale și abilități practice
Context: Proiect eTwinning „7 ARTS – Talent Collection”

Competențe vizate:

  • Utilizarea culorilor și a elementelor de limbaj plastic în realizarea unei lucrări;
  • Exprimarea ideilor și sentimentelor prin mijloace vizuale;
  • Dezvoltarea spiritului de competiție prietenoasă și a cooperării;
  • Încadrarea într-un scop comun – alegerea posterului reprezentativ al echipei.

Etapele lecției:

  • Pregătire receptivă: elevii vizionează modele de postere artistice din proiectele partenerilor eTwinning;
  • Învățare de producere: fiecare elev realizează un poster artistic reprezentând una dintre cele șapte arte;
  • Învățare colaborativă: posterele sunt expuse în clasă și în platforma online a proiectului;
  • Evaluare participativă: elevii votează posterul preferat în cadrul unui sondaj, dezvoltând gândirea critică și respectul față de creațiile altora.

Resurse digitale: aplicații de vot (Google Forms), Padlet pentru expunere, materiale multimedia de inspirație, camera foto pentru digitalizarea lucrărilor.

Beneficii observate în urma folosirii aplicației Learning Designer

  • Claritate didactică: platforma oferă o imagine de ansamblu a lecției, ușor de adaptat sau de replicat;
  • Diversitate în metodele de învățare: elevii au fost implicați cognitiv, afectiv și artistic;
  • Valorizarea fiecărui copil: fiecare poster a fost apreciat și votat, dezvoltând stima de sine;
  • Ușurință în documentarea activității pentru raportările eTwinning, dar și pentru portofoliul profesorului.

În concluzie, Learning Designer devine un aliat valoros al cadrului didactic, oferind o structură clară și modernă pentru lecții interactive, interdisciplinare și centrate pe elev.

Activitatea artistică realizată în cadrul proiectului „7 ARTS” a transformat o simplă oră de desen într-un proces autentic de comunicare vizuală, evaluare colegială și învățare creativă. Prin artă, copiii învață să se exprime, să colaboreze și să creeze sens – iar prin instrumente digitale precum Learning Designer, profesorii pot planifica eficient astfel de experiențe autentice de învățare.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Elisabeta-Edit Borș

Școala Gimnazială, Apold (Mureş), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elisabeta.naghi