La final de proiect…, dar nu finalul (Proiect de mobilitate școlară)

Final de proiect? Nici nu îmi vine să cred! Au și trecut doi ani de când căutam soluții pentru a putea ajuta toți elevii noștri, de când ne doream dezvoltarea competențelor profesionale privind educația incluzivă. Educația incluzivă este un proces complex, de durată, care necesită analize, schimbări și construcții continue pentru a realiza politici și practici incluzive și a asigura bazele unei culturi incluzive. Doream să creăm o legătură mai strânsă cu elevii noștri, o comunicare  eficientă și empatică, să eliminăm anumite blocaje, să realizăm o mai bună incluziune a elevilor care provin din medii defavorizate.

Doream… şi toate aceste dorinţe s-au îndeplinit când şcoala noastră,  Școala Gimnazială „Buică Ionescu” din Glodeni, județul Dâmbovița, a obținut un grant de la Comisia Europeană, în cadrul Programului Erasmus+, pentru proiectul de mobilitate în domeniul educației școlare, KA101 „Educație incluzivă – educație pentru viitor”, al cărui scop era chiar dezvoltarea competențelor profesionale în domeniul educației incluzive. În acest mod, am reuşit să particip la cursul structurat de formare Teaching Principles and Methods in Inclusive Education, care s-a desfășurat în perioada 04 – 11.11.2019, în Braga, Portugalia.

Cursul a fost adaptat pentru a răspunde nevoilor cadrelor didactice, oferind principii și metode de predare și evaluare, strategii și instrumente pentru a răspunde cerințelor distincte de învățare ale elevilor.

Acest curs m-a ajutat să înțeleg importanţa aplicării curriculei  diferențiate începând cu învățământul preșcolar, să conștientizez  importanța strategiei privind organizarea sistemului de învățământ, să înțeleg corect  dimensiunea educației incluzive, să identific unele modalități de implementare a metodelor  și strategiilor însușite la curs, să aplic cunoştinţele şi a abilităţile dobândite în contexte noi/situaţii reale de viaţă, să identific conexiunile dintre cultură și incluziune, să conştientizez obstacolele în calea comunicării eficiente, să predau eficient pentru elevii care fac obiectul educaţiei incluzive și să înțeleg nevoile emoționale ale unui elev cu dizabilități.

Beneficiile cursului au fost multiple:

  • experimentarea incluziunii: m-am adaptat perfect într-o altă ţară, cu o cultură diferită, cu o istorie diferită şi cu o bună experienţă în ceea ce priveşte educaţia incluzivă;
  • am relaţionat cu elevi şi profesori din alte ţări: Croaţia, Polonia şi Portugalia;
  • am înţeles ce implică implementarea legislaţiei în domeniul educaţiei incluzive atât ca logistică cât şi în ceea ce priveşte resursele umane;
  • am înţeles că pentru a obţine rezultate bune şi de durată trebuie să „atingem sufletele” acestor copii şi că orice intervenţie cu bune rezultate se face personalizat: fiecare copil este unic şi are nevoi specifice.

Ce am obținut aplicând la clasă cele învățate la curs? Rezultatele au fost următoarele:

  • fiecare copil este înţeles ca un participant activ la învăţare şi predare pentru că fiecare aduce cu sine în procesul complex al învăţării şi dezvoltării o experienţă, un stil de învăţare, un model social, o interacţiune specifică, un ritm personal, un mod de abordare, un context cultural căruia îi aparţine.
  • lecţii mai atractive, interactive
  • un alt mod de a planifica şi proiecta demersul educativ
  • elevi mai interesaţi de participarea activă la lecţii chiar şi în perioada online;
  • o comunicare mai bună şi eficientă cu toţi partenerii actului educaţional (părinţi, comunitate, colegi etc.)

Parcă ieri am spus da acestei provocări minunate care a implicat multe lucruri diferite sau noi în viaţa mea: să înveţi o limbă străină pe care nu o învăţaseși în şcoală, să călătoreşti schimbând avioane, trenuri sau autobuze aşa cum nu o mai făcuseși niciodată în viaţă, deşi călătoriseși foarte mult până atunci, să cunoşti oameni noi, locuri noi, culturi diferite, să lucrezi cu o echipă minunată care să te ajute să vezi lucrurile într-un alt mod, să descoperi o ţară nouă şi chiar să stai pe marginea oceanului şi să laşi valurile să te ude…atâtea experienţe inedite care să te îmbogăţească! Şi apoi bucuria copiilor când orele de care poate uneori se temeau sau li se păreau dificile să devină “o joacă”, dar o joacă plină de acumulări realizate foarte uşor, mobilizarea şi entuziasmul lor în realizarea acestor ore indiferent că erau online sau face to face…Toate acestea pledează pentru curajul de a spune: Da, unei astfel de oportunităţi cum este cea oferită de proiectele Erasmus+.

Şi apoi, recunoştinţa faţă de tot şi toate: toţi cei care şi-au oferit sprijinul şi au contribuit la realizarea proiectului, recunoştinţa faţă de echipa minunată care te-a „şcolit” sau faţă de minunata echipă din şcoală alături de care ai muncit şi schimbat experienţe în cei doi ani, faţă de colegii care te-au sprijinit şi îndrumat, faţă de elevii care au răspuns cu entuziasm noilor provocări, faţă de tot ce îţi oferă viaţa nou şi frumos…

La final, pot spune doar MULŢUMESC, pot doar să mă felicit pentru că am acceptat această provocare şi pot doar să vă recomand să faceţi asta!

* * *

Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conținutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenția Națională și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conținutul informației.

 

prof. Consuela Anca Cazan

Școala Gimnazială Buică Ionescu, Glodeni (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/consuela.cazan

Articole asemănătoare