Jocurile de masă la şcoală reprezintă o modalitate excelentă de a combina distracţia cu învăţarea, contribuind la dezvoltarea socială, cognitivă şi emoțională a elevilor. Putem integra jocurile de masă în activităţile şcolare ca alternative recreative cu multe beneficii pentru elevi. Aceştia învaţă să comunice mai bine, să lucreze în echipe, să respecte regulile, să planifice şi să anticipeze mişcările adversarului.
Prin urmare, am integrat jocurile de masă şi în proiectul eTwinning ”Digital Balance” care a avut ca scop educarea elevilor cu privire la importanţa echilibrului dintre activităţile digitale şi cele recreative, promovând astfel o viaţă sănătoasă şi echilibrată.
Proiectul s-a desfăşurat pe parcursul anului școlar 2023 – 2024 şi a reunit elevi și profesori din 27 de şcoli din țările: Turcia, România, Polonia, Azerbaidjan, Albania, Croatia, Grecia, Slovacia, Italia, Macedonia, Georgia, Belgia, Iordania, Tunisia din dorinţa de a căuta soluţii pentru a elimina daunele fizice şi sociale cauzate de dependenţa de tehnologie.
Din cadrul Colegiului Național Pedagogic Dumitru Panaitescu Perpessicius, Brăila au participat elevi din clasele a V-a şi a VI-a şi a X-a care și-au dezvoltat abilitățile digitale şi sociale precum și interesul pentru activități educative în spiritul respectului, cooperării și toleranței.
Punctul de atracţie al proiectului a fost activitatea interdisciplinară „Prin piețele lumii, din Bagdad în Marrakech – oportunități de comerț și investiții” care a avut ca scop crearea unei balanţe între activităţile digitale şi acţivităţile distractive cu ajutorul jocului Marrakech precum şi promovarea educaţiei financiare în rândul elevilor.
În prima etapă, elevii au călătorit în Bagdad cu ajutorul operei „Abu-Hasan” de I.L. Caragiale și au ajuns în familia unui negustor bogat care avea un fiu pe nume Abu-Hasan. După moartea tatălui, fiul a intrat în stăpânirea avuției pe care a împărțit-o în două părți: cu o parte a cumpărat bunuri pentru gospodărie iar pe cealaltă a cheltuit-o cu prietenii pe petreceri. Călătorind alături de Abu-Hasan într-o lume orientală şi plină de mister elevii au învăţat lecții despre prietenia falsă, riscurile cheltuielilor nesăbuite şi au aflat care sunt consecinţele unor acţiuni iresponsabile faţă de bugetul familiei. După ce au evaluat situaţia financiară a lui Abu-Hasan au căutat soluţii prin care acesta ar putea să-şi refacă bugetul. Prin urmare, limitarea cheltuielilor cu distracții și petreceri, găsirea unui loc de muncă, vânzarea bunurilor nefolositoare în piaţă, creşterea animalelor şi cultivarea pământului moştenit au fost doar câteva dintre soluţiile oferite de elevii care după lungi dezbateri au ales soluţia cea mai bună şi anume comercializarea de covoare. După ce s-au documentat au aflat că cei mai buni producători şi furnizori se găsesc în Marrakech.
În etapa a doua a activităţii, elevii l-au cunoscut pe Assam un negustor de covoare din piaţa Marrakech care i-a invitat la competiţia „Cel mai bun vânzător de covoare”. Astfel, împărţiţi în grupe au intrat pe rând în rolurile de vânzători şi cumpărători de covoare primind fiecare câte 30 de dirhami şi 24 de covoraşe. În bazarul de covoare din Piaţa Marrakech, situaţia este tensionată: se plătesc taxe, se negociază preţurile, se caută strategii de acaparare a teritoriilor din piaţă iar la final jucătorul cu cea mai mare avere contabilizată atât prin numărul de covoare, cât şi prin suma de bani strânsă câştigă. Jocul le-a oferit elevilor o varietate de opţiuni de acţiune precum câştigarea influenţei, luarea deciziilor inteligente în situaţii dificile, aceştia dezvoltându-şi abilităţi precum: gândirea strategică, comunicarea, negocierea, adaptabilitatea.
Competiţia i-a provocat pe elevi să gândească în avans şi să-şi planifice acţiunile viitoare, i-a învăţat să fie persuasivi şi să obţină avantaje în timpul negocierilor şi nu în ultimul rând să se adapteze la schimbările de situaţie şi să-şi ajusteze strategia în funcţie de circumstanţe. Prin îmbinarea strategiei cu interacţiunea socială elevii şi-au dezvoltat abilităţi utile în viaţa reală.
Elevii care au participat la activitate şi-au îmbunătăţit cunoştinţele despre bani, au învăţat să-şi gestioneze mai bine bugetul şi să ia decizii importante cu privire la îmbunatățirea viitorului lor financiar.
Jocul Marrakech le-a oferit elevilor momente de relaxare contribuind la reducerea nivelului de stress. ”Competiţia Cel mai bun vânzător de covoare” i-a învăţat să accepte atât victoria cât şi înfrângerea cu demnitate şi respect faţă de adversar. Atmosfera din clasă a devenit mai prietenoasă şi mai atractivă, s-au redus conflictele dintre elevi şi s-a îmbunătăţit implicarea elevilor şi profesorilor în proiecte şi activităţi şcolare.