Jocuri pentru reducerea fricii de a veni la grădiniță la preșcolari

Frica de a veni la grădiniță este o experiență comună în rândul preșcolarilor. Schimbările din viața lor, despărțirea de părinți și necunoscutul pot provoca anxietate. Pentru a face tranziția mai ușoară, educatorii și părinții pot folosi jocuri și activități menite să le dea copiilor un sentiment de siguranță și încredere. În acest articol, prezentăm câteva jocuri care pot contribui la eliminarea fricii de grădiniță, transformând primele zile într-o experiență plăcută și atractivă.

1. Jocul „Cine sunt eu?”

Acest joc ajută copiii să se familiarizeze între ei și cu educatorul, reducând anxietatea față de noul mediu.

Cum se joacă: Fiecare copil este încurajat să se prezinte, spunându-și numele și un lucru preferat (ex: „Mă numesc Andrei și îmi place să pictez”). Educatorul poate completa fiecare prezentare cu gesturi amuzante sau sunete, ca să creeze o atmosferă relaxată.

Scopul jocului: Ajută la crearea unui mediu sigur și deschis în care copiii simt că fac parte din grup, iar teama de necunoscut scade.

2. Povestea Păpușii Curajoase

Povestea și jocul de rol sunt instrumente excelente pentru a ajuta copiii să își exprime emoțiile.

Cum se joacă: Folosește o păpușă sau un personaj de pluș care „merge pentru prima dată la grădiniță” și simte frică. Copiii sunt invitați să dea sfaturi păpușii pentru a o face să se simtă mai bine. Încurajează-i să-i povestească păpușii ce le place la grădiniță.

Scopul jocului: Jocul îi ajută pe copii să exprime propriile emoții indirect, să se conecteze emoțional și să se relaxeze.

3. Explorarea Spațiului de Joacă

Un tur organizat sub formă de aventură sau „vânătoare de comori” ajută copiii să se familiarizeze cu spațiul.

Cum se joacă: Educatorul organizează o „vânătoare de comori” în sălile de clasă, iar copiii trebuie să găsească anumite obiecte sau jucării. Se pot oferi indicii pentru a-i face să exploreze diverse colțuri, cum ar fi zona de pictură, biblioteca, colțul de jocuri.

Scopul jocului: Le permite copiilor să se acomodeze cu spațiul într-un mod distractiv, eliminând teama de necunoscut și dându-le un sentiment de control.

4. Jocul de „Despărțire și Reîntâlnire”

Acest joc ajută la gestionarea anxietății de separare de părinți, o cauză comună a fricii de a veni la grădiniță.

Cum se joacă: Educatorul pune la dispoziție păpuși și jucării care „pleacă” și „se întorc” la familia lor. Copiii sunt încurajați să spună ce ar face păpușa ca să fie curajoasă când e singură. Acest joc poate fi jucat și cu roluri inversate, copiii fiind părinții care își lasă păpușile la grădiniță.

Scopul jocului: Îi ajută pe copii să înțeleagă că despărțirea de părinți este temporară și că aceștia se vor întoarce mereu.

5. Dans și Mișcare Liberă

Activitățile fizice ajută la eliberarea tensiunii și la relaxarea copiilor.

Cum se joacă: Educatorul pune muzică veselă și îi încurajează pe copii să danseze liber sau să mimeze diverse animale. Prin această activitate, copiii își pot consuma energia într-un mod plăcut și eliberator.

Scopul jocului: Mișcarea ajută la reducerea tensiunii și la eliberarea endorfinelor, creând o stare de bine și o atmosferă relaxată.

6. Jocul „Emoții Colorate”

Recunoașterea emoțiilor și învățarea gestionării acestora pot ajuta copiii să depășească teama.

Cum se joacă: Educatorul are la îndemână carduri colorate pentru diferite emoții (de exemplu, galben pentru fericire, albastru pentru tristețe, roșu pentru furie, verde pentru curaj). Fiecare copil este rugat să aleagă un card care reprezintă ce simte în acel moment și să explice de ce. Apoi, educatorul discută cum putem schimba anumite emoții negative într-unele pozitive.

Scopul jocului: Ajută copiii să conștientizeze și să gestioneze emoțiile, ceea ce contribuie la reducerea anxietății și a fricii de grădiniță.

7. „Ziua Prieteniei” – Jocuri de echipă

Construirea relațiilor de prietenie ajută la reducerea anxietății de separare.

Cum se joacă: Organizarea unor jocuri de echipă simple, precum „Cursa cu mingea” sau „Trenulețul prieteniei” (unde copiii stau în linie și dansează împreună) îi ajută să lucreze împreună și să lege prietenii.

Scopul jocului: Ajută copiii să se simtă integrați și conectați, încurajând formarea de prietenii, ceea ce le oferă o experiență pozitivă la grădiniță.

Concluzie

În general, cheia este ca educatorii și părinții să transforme experiența de grădiniță într-una plăcută și captivantă. Folosind jocuri care ajută la eliberarea emoțiilor și la crearea unui mediu sigur și prietenos, frica copiilor de a veni la grădiniță poate fi redusă semnificativ. Cu răbdare, empatie și creativitate, tranziția către grădiniță poate deveni o experiență pozitivă și benefică pentru cei mici.

 

prof. Alexandra Adina Busuioc

Liceul Tehnologic Anghel Saligny, Bacău (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.busuioc

Articole asemănătoare