Jocul didactic – trecut și viitor

Sunt educatoare de aproape 30 de ani și pot  analiza cum jocul didactic a evoluat în grădiniță. Studiind  textele de specialitate, am observat această evoluție de la începuturile folosirii jocului didactic și până în prezent. De asemenea, observând evoluția societății aș putea descrie provocările actuale și aș putea face unele predicții privind perspectivele activităților ludice.

Jocul didactic a fost și continuă să fie un aspect important al educației preșcolare. De-a lungul timpului, modul în care jocul didactic  a  fost înțeles și aplicat în grădinițe a evoluat sub influența unui mediu educațional în continuă schimbare.

Din perspectiva istorică, primele grădinițe, apărute în Europa în secolul al XVIII-lea, au fost înființate cu intenția de a-i învăța pe copii să învețe prin joc. În marele ducat  Saxa-Weimar, progresistul pedagog Friedrich Froebel a dezvoltat o metodologie educațională bazată pe jocul didactic. Prin această metodă, copiii învățau să citească și să scrie utilizând jocurile și activitățile cu cuburi, hârtie și creioane.

Cu toate acestea, până la începutul secolului XX, grădinițele nu aveau un focus educațional clar. Abia după Primul Război Mondial, apare în conștiința omului modern o intensă preocupare pentru instruirea copiilor, aceasta devenind evidență, și apare astfel nevoia creării unei educații moderne bazate pe joc și pe activitățile adecvate vârstei  copilului.

În prezent, grădinițele își bazează activitățile mai mult pe jocul didactic și pe activitățile care dezvoltă funcțiile cognitive, sociale și emoționale. Pe măsură  ce societatea și tehnologia evoluează rapid, jocul didactic se adaptează și el la modificări. În ultimii ani, jocurile didactice în grădinițe s-au dezvoltat considerabil și au fuzionat cu tehnologia, prin intermediul tabletelor  și a altor dispozitive electronice.

Jocul didactic a evoluat și s-a adaptat la exigențele societății și tehnologiei moderne, cu perspective promițătoare pentru viitor. Există o presiune în creștere din partea familiilor care doresc pentru copiii lor, o educație excelentă dar și activități extracurriculare diverse. Prin urmare, în viitorul apropiat, se va evidenția o creștere a educației individuale asistată de tehnologie, în care jocul didactic va juca, în continuare, un rol important.

În consecință, în viitor, jocurilor didactice li se va acorda mai multă atenție pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a copilului, dezvoltarea inteligenței și a creativității acestuia, adaptarea continuă la cerințele societății și la evoluția tehnologiei. În același timp, este nevoie să definim obiective educative mai clare și metode de evaluare specifice, adaptate noilor cerințe ale societății dar și multitudinii de cerințe educaționale speciale.

Din  prezentarea evoluției jocului didactic în grădinițe de-a lungul timpului, este clar că acesta a fost și continuă să fie o componentă crucială a educației preșcolare. Pentru a asigura calitate și excelență în educație, este esențial să investim mai mult în aceasta și să avem o abordare centrată pe copil și pe nevoile diverse ale acestuia și astfel vom putea folosi cu succes, în continuare, jocul didactic.

 

prof. Mihaela Moțăilă

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 232 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.motaila

Articole asemănătoare