Învățare fără granițe – experiența mea Erasmus în Split

Între 4 și 8 august 2025, am trăit una dintre cele mai frumoase experiențe profesionale și personale: participarea cu încă doi colegi, la o Mobilitate Erasmus în Split, Croația, la cursul: „Latest Digital, ICT & AI Solutions for Educators Transform Teaching with Technology, ChatGPT, DeepSeek, Multimedia, Storytelling, Game-based Learning & Smart Assessment Strategies”, dedicat celor mai noi tehnologii educaționale.

Subiectele propuse, aplicații AI pentru educație – păreau la început provocatoare, dar s-au dovedit a fi nu doar accesibile, ci și extrem de utile în activitatea de zi cu zi a unui profesor.

Acest curs a făcut parte din Proiectul Erasmus+ Acreditare cu nr. de referință 2024-1-RO01-KA121-SCH-00215768.

Cursul a început cu o introducere în sistemul de învățământ croat.

Am descoperit astfel un sistem de învățământ care reușește să îmbine armonios modernitatea cu respectul pentru tradiție. Clasele sunt dotate cu table interactive, manualele au și variante digitale, iar profesorii sunt sprijiniți să participe constant la cursuri de formare. Atmosfera educațională transmite încrederea că viitorul elevilor se construiește prin deschidere și adaptare la realitățile lumii actuale. Sistemul de învățământ din Croația este structurat astfel:

• Învățământ preșcolar – opțional, pentru copii între 6 luni și 6 ani.
• Învățământ primar – obligatoriu și gratuit, durează 8 ani (6–14 ani).
• Învățământ secundar – neobligatoriu, 3–5 ani; include:
– licee teoretice (gimnazii),
– școli vocaționale (tehnice, industriale, comerciale),
– școli artistice (muzică, arte, dans).
• Învățământ superior – universități și politehnici, organizat după Procesul Bologna:
– Licență: 3 ani,
– Master: 2 ani,
– Doctorat: 3 ani.

Învățământul public este gratuit la toate nivelurile., manualele și serviciile auxiliare (cantină, transport, cămin) sunt suportate de părinți/studenți. Există școli private, dar sunt puține. Statul oferă burse și acoperă asigurarea medicală pentru studenți. Spre deosebire de România, în Croația, evaluarea și examenele au următorul sistem de notare:
1 = insuficient,
2 = suficient,
3 = bun,
4 = foarte bun,
5 = excelent.

Comportamentul elevilor este evaluat descriptiv (nu influențează media), iar la finalul liceului, elevii susțin examenul național „državna matura”. Rata alfabetizării este de peste 99%, iar rata de abandon școlar timpuriu (18–24 ani): aproximativ 2% (printre cele mai scăzute din UE).

Split-ul, cu zidurile sale romane și cu marea care se deschide la fiecare pas, a fost un decor ideal pentru învățare, un oraș care m-a inspirat. Sesiunile de formare, plimbările prin oraș sau discuțiile cu profesorii veniți din alte țări au completat experiența. M-am simțit parte dintr-o mare familie europeană de educatori, uniți de aceeași dorință: de a face școala mai atractivă pentru elevii noștri.

Concret, la curs am învățat să folosim ChatGPT pentru a genera exerciții personalizate la clasă, adaptate nivelului elevilor, am descoperit alternative pentru acesta: Gemini, Genie 3, Grok, Claude AI. Am aflat că DeepSeek poate fi utilizat pentru a analiza stilul de scriere al elevilor și pentru a le oferi feedback individualizat. Am lucrat în grupuri internaționale la proiecte colaborative, unde am creat planuri de lecții integrate cu aplicații digitale, am testat platforme interactive precum Canva, Padlet și Goosechase, menite să facă orele mai dinamice și mai atractive. Aceste exerciții mi-au arătat că inteligența artificială nu este un scop în sine, ci un instrument flexibil, care îi poate motiva pe elevi și le poate stimula creativitatea.

Dincolo de tehnologiile descoperite, ceea ce iau cu mine este convingerea că schimbarea începe cu fiecare dintre noi. Erasmus mi-a reamintit că profesorii nu sunt doar transmițători de informații, ci arhitecți ai viitorului.

Îi încurajez pe toți colegii mei să aibă curajul de a explora, de a se reinventa și de a aduce în sala de clasă instrumente noi, chiar dacă la început par dificile. Elevii noștri merită o educație care să îi pregătească pentru lumea în continuă transformare, iar noi avem puterea de a face această schimbare posibilă.

Experiența de la Split a fost pentru mine dovada că învățarea nu are granițe, iar atunci când ne deschidem către inovație și colaborare europeană, putem construi o școală mai vie, mai relevantă și mai inspirată.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Aniela-Lavinia Iuga

Liceul Teoretic I.C. Brătianu, Hațeg (Hunedoara), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/aniela.iuga