STEAM – știință, tehnică, inginerie, artă și matematică, toate într-un singur loc. În acest an școlar ne-am propus să învățăm mai mult prin STEAM și astfel am devenit parteneri într-un proiect eTwinning care are la bază folosirea STEAM ca metodă de învățare. Și, pentru că la grădiniță predomină activitatea de joc, această metodă am împletit-o cu jocul, învățarea devenind mult, mult mai interesantă.
Proiectul a debutat în luna octombrie și propune parcurgerea unor teme de mare interes și în cea mai mare parte sunt teme noi pentru preșcolari. Prima temă este construirea unui caleidoscop. Este un subiect foarte atrăgător pentru copii dar nu numai: părinții copiilor au fost foarte interesați să afle cum construim un caleidoscop și care este principiul lui de funcționare. De mare folos ne-au fost materialele puse la îndemână de către fondatorii proiectului care au avut buna intenție de a și traduce materialul din limba turcă. Am folosit fâșii de oglindă, mărgele colorate translucide, un tub de carton, hârtie colorată și ustensile necesare confecționării. Nu am reușit de la prima încercare pentru că nu am știut că trebuie să folosim mărgeluțe translucide dar când am repetat experimentul folosind materialele adecvate acesta a fost încununat de succes. Având deja la îndemână oglinzi și lucrând cu ele am învățat despre simetrie și reflecție.
Cea de-a doua propunere a proiectului este construirea unui cuptor solar. Nu am reușit să gătim mâncare, dar am reușit să o încălzim. Am folosit cutii de pizza cărora le-am decupat capacul și l-am înlocuit cu o folie de aluminiu, sub feliile de pizza pe care voiam să le încălzim am așezat coli negre de hârtie pentru a atrage razele solare apoi mâncarea a fost acoperită cu folie alimentară transparentă. Am ieșit în curtea grădiniței, am așteptat ca soarele să ne trimită cele mai calde raze și am observat cum razele soarelui sunt captate de folia de aluminiu și reflectate pe gustarea noastră. Pe folia alimentară au apărut, mai întâi, picături mici de apă, era condensul. Și da, feliile de pizza s-au încălzit în cuptorul nostru solar.
De la un cuptor solar am trecut la sistemul solar: am făcut cunoștință cu planetele sistemului nostru solar, am aflat că soarele este o stea imensă, că pământul nu este cea mai mare planetă dar pentru că noi suntem aici, pe Pământ, acest lucru o face absolut specială și că planeta noastră se mai numește și planeta albastră datorită apelor, oceanelor, mărilor. Ne-am jucat cu steluțe și am construit constelații: ne e scris în stele să fim oameni de știință!
Despre sunet. Știați că putem „vedea sunetul”? Nici noi nu am știut, dar am văzut! Pe o boxă din care se auzea sunet, am fixat un balon, iar pe el am pus cristale de zahăr. Ia, ghiciți? Zahărul a dansat în ritmul muzicii din boxă și astfel am văzut prezența sunetului.
Am sărbătorit Ziua Internațională a Femeilor de Știință jucându-ne și rezolvând puzzle-uri online. Am aflat astfel despre Marie Curie care a descoperit radioactivitatea. Datorită acestei doamne a științei medicina a progresat foarte mult și a reușit să descopere multe afecțiuni pe care le-a tratat cu o mai mare siguranță. Marie Curie și-a riscat viața pentru descoperirea ei și pentru noi, este o eroină! Mary Anning a fost paleontolog și geolog. Da, veți spune că sunt cuvinte grele pentru vârsta preșcolară dar în mod sigur când vom fi mai mari și întâlnim din nou aceste cuvinte le vom recunoaște deja. Mary Anning a colecționat fosile și a devenit faimoasă nu doar pentru colecția ei dar și pentru importantele ei descoperiri făcute în straturile fosile marine. Ada Lovelace a fost o femeie matematician care și-a adus contribuția la ceea ce acum se consideră strămoșul calculatorului.
Ultima activitate a proiectului este o activitate de primăvară: vom planta semințe și vom observa cum germinează, încolțesc și apoi rezultă niște plante pe care le putem răsădi în grădină. Învățăm cum plantele au nevoie de sol, apă, aer, lumină și căldură pentru a se dezvolta. Ele constituie hrana noastră și a animalelor de pe planeta noastră, dar și sursa noastră de oxigen.
Sunt foarte multe informații dar suntem la vârsta la care învățarea este ușoară pentru că ne jucăm de-a oamenii de știință.